Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Barn ledigt klämdag, pappan arg

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 15:39:11 följande:
    Båda har den dagen och det finns ingen anledning för henne att gå annat än att han vill det.
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:06:56 följande:
    Han är ledig, men han har inga som helst problem med att lämna barnen ensamma hela dagar när han känner för det. Nioåringen vill inte vara på fritids. Storasyskonen är väldigt hemmakära, de är inte alls mycket för att gå ut.

Vad är det för fritids ni har som tar hand om barnen när föräldrarna har ledigt?

Men hur som helst håller jag med de i tråden som säger till dig att backa och låta pappan sköta sitt. Ja, det är tramsigt av honom, men han har rätten på sin sida och det han vill göra gör ingen större skada för barnen, så bara låt honom hållas.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 12:06:34 följande:
    Just det här är en liten del i en väldigt stor bild av att han inte är någon bra pappa, så även om det låter litet för er så är det enormt triggande för mig.

Skolan har ingen aning om vad vi gör om dagarna och har aldrig frågat, brukar de det?
    Jag förstår att det ligger mer bakom och att det är triggande. Men försök att välja dina strider och undvik att ge honom något han kan vända emot dig. Det kommer du och barnen att vinna på i längden.

Angående fritids så brukar väl frågan "ska barnet vara på fritids?" underförstått betyda "jobbar föräldrarna?". Man har ju ingen laglig rätt till barnomsorg när man är klämdagsledig.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Helene) skrev 2024-05-01 13:31:03 följande:
    Precis. TS råkade säga fel, och då kan hon också lösa problemet, som knappt är ett problem alls från början. 
    Tydligen är inte problemet att det saknas barnomsorg. Problemet är en revirpissande pappa som letar efter saker att sätta dit mamman för. Så då blir lösningen inte att fixa barnomsorg (vilket ju är busenkelt, som du säger) utan att ge pappan tillbaka kontrollen över hans fredagsförmiddag. 
Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg