Anonym (M) skrev 2024-04-20 22:18:07 följande:
Falskt larm heter brottet så den som svarade har fel
har också fått ingen hjälp när jag ringt men nästa gång jag ringde några timmar senare så var det en annan person då fick jag hjälp
du har rätt att upprätta en anmälan, går att göra på webben tror jag annars besök en polisstation
Sen om det läggs ner för det finns inga bevis eller de inte kommer vidare i utredningen, är annan sak, men det stämmer inte att det inte är ett brott
men borde ju gå att spåra samtalet, det spelas väl in också
Ja det är det jag tänker med. Jag köper inte förklaringen som jag fick, för mig är det solklart olagligt. Dom vet vem som ringde ja, jag har även lämnat personens namn, vem jag tror det är och jag fick det bekräftat att det är den jag misstänker.
Anonym (M2) skrev 2024-04-20 22:18:21 följande:
Så varför anmäler du inte vederbörande för förtal?
Och jo, det är olagligt att anmäla på falska grunder. Står också i brottsbalken (15 kap. 6 § BrB). 14 14 borde veta det men tyvärr är det en det civilanställda som jobbar där och har noll koll på lagar.
För jag vill höra en förklaring från personen ifråga. Jag tänker att om den personen mår dåligt och av den anledningen gjorde såhär så vet jag faktiskt inte hur jag ska göra. Sedan kan jag också bli orolig för att personen kommer fortsätta anmäla och göra livet jobbigt för oss. Jag vet ju faktiskt inte hur sjuk den här personen är eller vad personen är kapabel att göra. Jag har haft jättesvårt att sova efter det här. Sov ingenting natten efter det hände och samma sak natten till idag. Tacksam för morföräldrar som hjälper till med barnvakt så jag kan vila lite.
Nu sover barnen gott och förhoppningsvis får jag mer sömn inatt. Så otroligt stressande hela situationen bara.