• Anonym (Ftpl)

Någon som varit med om falsk anmälan?

Jag vet inte vad jag ska göra. Var med om att en person ringde 112 och sa att jag hade försökt ta livet av mig/hotat att ta livet av mig/tagit en massa tabletter. Informationen jag får varierar beroende på vem jag pratat med , dvs 11414. Jag har försökt att anmäla den här personen men i princip verkar det omöjligt..(?).

Flera av våra grannar såg och undviker nu mig och barnen och dessutom är ju soc inblandat. Det har fått stora konsekvenser för oss.

Hur kan det här inte vara olagligt? Jag undrar verkligen. Någon som varit med om liknande? Troligtvis rätt osannolikt.  
    Vad ska jag göra? I princip kan ju vem som helst göra såhär och komma undan med det.

• Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?
  • Anonym (Ftpl)
    Goneril skrev 2024-04-20 12:51:29 följande:

Skumt med falsk anmälan, straffansvar gäller faktiskt. Brottet är falsk tillvitelse, men i likhet med någon här i tråden ställer jag mig frågan om det verkligen inte fanns någon som helst grund för anmälan i TS fall?  Var det rörigt och stökigt, problem med barnen eller några andra problem? Sedan är inte TS nåbar, lite märkligt är det.                                                                                                                                                                                 Om man nu ser på frågan från en annan vinkel, låt oss säga att det verkligen var fara å färde och fog för anmälan? Om man då inte gör nånting, känner man då inte skuld?                                        

Jag har annat för mig och jag trodde inte att så många skulle svara. Dessutom har jag fått mer svar nu. Nej det fanns inget att gå på, räddningstjänst, polis och soc vet att det var falskt. Dom förstod ju det direkt när dom ringde på dörren.

Den som anmälde är ingen som känner oss. Personen hade dom ljugit för 112 och sagt att dom var anhörig. 
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 21:57:40 följande:
    Det du skriver här är inte orimligt. Jag hade också ringt in oro, eller jag hade försökt söka upp personen först men om det inte hade gått hade jag ringt. Men det sagt är det absolut inte såhär situationen var för oss.
    Känns ju helt orimligt att göra en sån anmälan här då. vad är motivet från anmälaren? 
  • Anonym (Ftpl)
    Anonym (M) skrev 2024-04-20 14:06:53 följande:

Jag tycker ni blandar ihop saker ni som diskuterar i tråden. Det är en helt annan sak att anmäla att man är orolig på grund av olika saker, än att LJUGA om att personen hotat ta livet av sig med tabletter, det är DET tråden handlar om, att uppge omständigheter som man VET är falska!

Tack! Exakt så är det! Tråden har spårat ut lite med påhittade scenarios. Anmälan är alltså konstaterad falsk.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 22:03:01 följande:
    Jag har annat för mig och jag trodde inte att så många skulle svara. Dessutom har jag fått mer svar nu. Nej det fanns inget att gå på, räddningstjänst, polis och soc vet att det var falskt. Dom förstod ju det direkt när dom ringde på dörren.

Den som anmälde är ingen som känner oss. Personen hade dom ljugit för 112 och sagt att dom var anhörig. 
    Vad läskigt! Vet du vem det är och varför hen ville jävlas med er?
  • Anonym (Ftpl)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 22:04:17 följande:
    Känns ju helt orimligt att göra en sån anmälan här då. vad är motivet från anmälaren? 
    Det får jag inget svar på. Personen svarar inte mig..Fått all den info jag har nu från polis och sjukvårdsjournal. Det jag inte kan förstå är att man kan ringa in och ljuga och påstå sig vara anhörig(personen är inte anhörig till oss/mig) och sedan hitta på något sånt här. Känns jätte obehagligt. Bara lättat att räddningstjänst och polis trodde mig.
  • Anonym (Ftpl)
    Anonym (P) skrev 2024-04-20 22:11:13 följande:
    Vad läskigt! Vet du vem det är och varför hen ville jävlas med er?
    Japp jag vet, polisen kan ju spåra vem som ringde och jag har själv, via uteslutningsmetoden kommit fram till vem det är. Ringde polisen och berättade vem jag trodde att det var och dom lät mig veta att det var så utan att säga för mycket, dom får egentligen inte lämna ut för mycket uppgifter. 

Väntar på svar från personen ifråga.. Vet inte varför personen gjort såhär.

Vet inte hur jag ska göra ifråga om anmälan för förtal. Känns som det inte är någon idé och lite slöseri med resurser då.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 21:49:27 följande:
    På 11414 sa dom att det inte var det. Att det kunde möjligtvis röra sig om förtal.
    Falskt larm heter brottet så den som svarade har fel

har också fått ingen hjälp när jag ringt men nästa gång jag ringde några timmar senare så var det en annan person då fick jag hjälp

du har rätt att upprätta en anmälan, går att göra på webben tror jag annars besök en polisstation

Sen om det läggs ner för det finns inga bevis eller de inte kommer vidare i utredningen, är annan sak, men det stämmer inte att det inte är ett brott

men borde ju gå att spåra samtalet, det spelas väl in också 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 21:49:27 följande:
    På 11414 sa dom att det inte var det. Att det kunde möjligtvis röra sig om förtal.
    Så varför anmäler du inte vederbörande för förtal?

Och jo, det är olagligt att anmäla på falska grunder. Står också i brottsbalken (15 kap. 6 § BrB). 14 14 borde veta det men tyvärr är det en det civilanställda som jobbar där och har noll koll på lagar. 
  • Anonym (Ftpl)
    Anonym (M) skrev 2024-04-20 22:18:07 följande:
    Falskt larm heter brottet så den som svarade har fel

har också fått ingen hjälp när jag ringt men nästa gång jag ringde några timmar senare så var det en annan person då fick jag hjälp

du har rätt att upprätta en anmälan, går att göra på webben tror jag annars besök en polisstation

Sen om det läggs ner för det finns inga bevis eller de inte kommer vidare i utredningen, är annan sak, men det stämmer inte att det inte är ett brott

men borde ju gå att spåra samtalet, det spelas väl in också 
    Ja det är det jag tänker med. Jag köper inte förklaringen som jag fick, för mig är det solklart olagligt. Dom vet vem som ringde ja, jag har även lämnat personens namn, vem jag tror det är och jag fick det bekräftat att det är den jag misstänker.
    Anonym (M2) skrev 2024-04-20 22:18:21 följande:

Och jo, det är olagligt att anmäla på falska grunder. Står också i brottsbalken (15 kap. 6 § BrB). 14 14 borde veta det men tyvärr är det en det civilanställda som jobbar där och har noll koll på lagar. 

För jag vill höra en förklaring från personen ifråga. Jag tänker att om den personen mår dåligt och av den anledningen gjorde såhär så vet jag faktiskt inte hur jag ska göra. Sedan kan jag också bli orolig för att personen kommer fortsätta anmäla och göra livet jobbigt för oss. Jag vet ju faktiskt inte hur sjuk den här personen är eller vad personen är kapabel att göra. Jag har haft jättesvårt att sova efter det här. Sov ingenting natten efter det hände och samma sak natten till idag. Tacksam för morföräldrar som hjälper till med barnvakt så jag kan vila lite.

Nu sover barnen gott och förhoppningsvis får jag mer sömn inatt. Så otroligt stressande hela situationen bara.
  • Anonym (Ftpl)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-20 22:18:21 följande:

Dom sa att det inte var olagligt om personen ifråga faktiskt tror att det är så, att en person är i fara. Har svårt att köpa det också, det betyder ju att vem som helst kan ringa, tom en uppenbart psykiskt sjuk person, sedan kan dom bara hävda att dom verkligen trodde det och komma undan. Tycker det låter så konstigt..

Jag kommer med största sannolikhet ringa imorn igen för jag har så svårt att få ihop det här, hur det kan vara ok (Ringa 11414 för mer klarhet alltså).
Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?