• Anonym (Ftpl)

Någon som varit med om falsk anmälan?

Jag vet inte vad jag ska göra. Var med om att en person ringde 112 och sa att jag hade försökt ta livet av mig/hotat att ta livet av mig/tagit en massa tabletter. Informationen jag får varierar beroende på vem jag pratat med , dvs 11414. Jag har försökt att anmäla den här personen men i princip verkar det omöjligt..(?).

Flera av våra grannar såg och undviker nu mig och barnen och dessutom är ju soc inblandat. Det har fått stora konsekvenser för oss.

Hur kan det här inte vara olagligt? Jag undrar verkligen. Någon som varit med om liknande? Troligtvis rätt osannolikt.  
    Vad ska jag göra? I princip kan ju vem som helst göra såhär och komma undan med det.

• Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 12:49:13 följande:

Om jag nu säger att jag gjort en sån här orosanmälan på dessa vaga grunder, personen fick skyddat boende och tackade mig efteråt för att situationen var mycket destruktiv. Gjorde jag fortfarande fel? Att göra en orosanmälan handlar ju enbart om oro. 

Och nej man kan inte helt bortse från en persons tidigare val i livet och hur den tidigare har agerat. 

Och om det visar sig att du hade åt helvete fel och nu har förstört deras liv för flera år framöver? Vad hände med att prata med sin kompis först?!

Jo, om man är en logiskt funtad människa som fattar att den hon är med nu inte ska behöva betala för andras synder!
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 12:51:43 följande:
    Och om det visar sig att du hade åt helvete fel och nu har förstört deras liv för flera år framöver? Vad hände med att prata med sin kompis först?!

Jo, om man är en logiskt funtad människa som fattar att den hon är med nu inte ska behöva betala för andras synder!

Hennes liv hade knappast varit förstört för att man känner oro. 

Att inleda destruktiva relationer gång på gång när man har små barn med i bilden är något som socialtjänsten ska veta. Det är inte en engångsföreteelse. Inte heller beteendet att försvara personen som missbrukat och varit våldsam. Man vet att den här personens toleransnivå är hög för destruktiva personer. Därför hjälper man till. 

Om man inte får tag på personen och ingen annan i umgängeskretsen heller får det, då får man nog ta ansvar själv. om man ser att någon är online men inte svarar folk, lägger upp inlägg och då med andra ord är aktiv, då får man nog fundera en vända själv. 

• Anonym (Faderskapstest)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 11:56:18 följande:
    Varför gjorde du inte bara testet direkt, utan att prata med någon om detta. Om du nu inte kan vara pappan är det ju bättre att bara visa detta än att tjafsa?
    EpicF skrev 2024-04-20 11:59:36 följande:
    Varför tjafsa och betee sig så illa att man blir hämtad av polis till provtagning istället för att lugnt och sansat göra faderskapstestet? 

Då hade du kanske kunnat rädda din dåvarande relation. 
    Varför skall jag ta ett faderskapstest om jag inte ens legat med mamman och varför tror inte någon på mig när jag säger det? Varför skall jag vara lugn och sansad om det antyds att jag är en dålig människa som försöker smita från ansvar? Varför skall hon ha rätten att uppge män hon inte ens legat med som potentiella fäder till sitt barn?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 12:33:02 följande:
    Du har ingen aning vad du snackar om. Har du någonsin blivit utsatt för en orosanmälan själv? Det är samtal, misstankar åt alla håll och kanter och om soc "känner" att det finns en oro så prackas det på s.k. frivilliga insatser, som snabbt blir tvingande om man inte går med på dem. Man finns kvar i deras rullar i flera år framöver och kommer det då fler såna som du som "oroar sig" så läggs det snabbt på hög och soc gör fler och fler insatser för att det måste ju finnas något fel när det fortsätter komma in anmälningar osv osv. Minsta är väl 6-12 månader som man liggar kvar i deras system, även om den första anmälan inte leder till något! Föreställ dig den oron att gå omkring med under hela den tiden, med stress, sömnproblem och annat! Bara för att såna som du känner en "oro", utan något som helst tillstymmelse till bevis! Vem fan behöver fiender med såna "vänner".....

Så jo, det gör otroligt mycket skada!! Det minsta man kan göra är att ha BEVIS i form av att personen sagt något, att man faktiskt sett våld mot personen eller vad som helst påtagligt!

Instämmer delvis. Om Soc hade varit bra på det de gör hade en felaktig anmälan inte varit så illa, men vår erfarenhet är tyvärr att de är både okunniga och allmänt oskickliga. Det var högre kvalitet på mina fördjupningsarbeten i gymnasiet än på det de gjorde. Vissa grejer visste man inte om man skulle skratta eller gråta åt för att det var så korkat. De hittade på jättekonstiga saker om oss som hade varit hur lätta som helst att kolla upp om det stämde, men de hade väl inte lust med det. Det var väl roligare att ljuga ihop något, eller vad vet jag? Jag vet att det här låter helknäppt, men det var så. 

Soc gjorde vår familj väldigt illa, främst barnet, ironiskt nog. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 12:58:13 följande:

Hennes liv hade knappast varit förstört för att man känner oro. 

Att inleda destruktiva relationer gång på gång när man har små barn med i bilden är något som socialtjänsten ska veta. Det är inte en engångsföreteelse. Inte heller beteendet att försvara personen som missbrukat och varit våldsam. Man vet att den här personens toleransnivå är hög för destruktiva personer. Därför hjälper man till. 

Om man inte får tag på personen och ingen annan i umgängeskretsen heller får det, då får man nog ta ansvar själv. om man ser att någon är online men inte svarar folk, lägger upp inlägg och då med andra ord är aktiv, då får man nog fundera en vända själv. 

Inte pga oron men för allt som följer med en orosanmälan, har du inte läst ett dugg av det jag skrivit...?

Nej, det är inte deras sak att lägga sig i att din vän har destruktiva relationer, faktiskt! Så länge det inte finns GRUND för oro vill säga.

Det du ser som hjälp kan ställa till ett rent helvete! Synd att du inte fattar det, och ännu mer synd att du inte kan vara en riktig vän och försöka prata med henne istället! Som en normal person! Hon har väl en bostadsadress du kan besöka, eller ett jobb där du kan få tag i henne?

Fy fan, hoppas att ingen av mina vänner tänker som dig! Jag är online dagligen men har inte hört av mig till en kotte på flera månader, trots meddelanen i inkorgen.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 12:45:30 följande:
    Jo, det gör de faktiskt. Som sagt, det märks att du inte har en aning vad du talar om! Nej, de omhändertar inte barn hur som helst men det finns många steg innan dess med många andra insatser, omhändertagande är verkligen inte det första de gör utan det sista.
    Jag, och framför allt mitt barn, hade önskat att det du skriver här vore sant. Men det är det inte och mitt barn lider fortfarande, långt efteråt, av det Soc - och den falska anmälaren - utsatte hen för. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Nja) skrev 2024-04-20 13:35:42 följande:
    Jag, och framför allt mitt barn, hade önskat att det du skriver här vore sant. Men det är det inte och mitt barn lider fortfarande, långt efteråt, av det Soc - och den falska anmälaren - utsatte hen för. 
    Lider med er! Jag trodde verkligen att de såg till att ha någonting på fötterna innan de slet barn ur sina hem hur som helst, men det här visar tyvärr bara ännu tydligare varför man ska vara försiktig med sina egna hjärnspöken innan man "hjälper" sina vänner med en orosanmälan.
  • Anonym (M)

Jag tycker ni blandar ihop saker ni som diskuterar i tråden. Det är en helt annan sak att anmäla att man är orolig på grund av olika saker, än att LJUGA om att personen hotat ta livet av sig med tabletter, det är DET tråden handlar om, att uppge omständigheter som man VET är falska!

• Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 13:35:23 följande:
    Inte pga oron men för allt som följer med en orosanmälan, har du inte läst ett dugg av det jag skrivit...?

Nej, det är inte deras sak att lägga sig i att din vän har destruktiva relationer, faktiskt! Så länge det inte finns GRUND för oro vill säga.

Det du ser som hjälp kan ställa till ett rent helvete! Synd att du inte fattar det, och ännu mer synd att du inte kan vara en riktig vän och försöka prata med henne istället! Som en normal person! Hon har väl en bostadsadress du kan besöka, eller ett jobb där du kan få tag i henne?

Fy fan, hoppas att ingen av mina vänner tänker som dig! Jag är online dagligen men har inte hört av mig till en kotte på flera månader, trots meddelanen i inkorgen.
    Och varför svarar du inte dina närmaste vänner på flera månader för? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 14:36:30 följande:
    Och varför svarar du inte dina närmaste vänner på flera månader för? 
    För att jag har för mycket att göra, mycket omkring mig, mycket stress, extremt lite återhämtning. Jag orkar helt enkelt inte och känner inte att jag vill lägga den tiden och energin på att skriva. Jag har kontakt med typ tre bekanta, det är allt och det räcker gott och väl. Det är de närmaste mao, resten lägger jag inte energi på just nu för det är verkligen inte särskilt viktigt. En person har väntat på svar i fyra månader nu, det är väl den längsta.
Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?