• Anonym (Ftpl)

Någon som varit med om falsk anmälan?

Jag vet inte vad jag ska göra. Var med om att en person ringde 112 och sa att jag hade försökt ta livet av mig/hotat att ta livet av mig/tagit en massa tabletter. Informationen jag får varierar beroende på vem jag pratat med , dvs 11414. Jag har försökt att anmäla den här personen men i princip verkar det omöjligt..(?).

Flera av våra grannar såg och undviker nu mig och barnen och dessutom är ju soc inblandat. Det har fått stora konsekvenser för oss.

Hur kan det här inte vara olagligt? Jag undrar verkligen. Någon som varit med om liknande? Troligtvis rätt osannolikt.  
    Vad ska jag göra? I princip kan ju vem som helst göra såhär och komma undan med det.

• Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 13:55:16 följande:
    Lider med er! Jag trodde verkligen att de såg till att ha någonting på fötterna innan de slet barn ur sina hem hur som helst, men det här visar tyvärr bara ännu tydligare varför man ska vara försiktig med sina egna hjärnspöken innan man "hjälper" sina vänner med en orosanmälan.

Tack! Man kan förmodligen ha tur eller otur med sin handläggare. Vi hade flera vårdgivare som försökte stoppa Soc, men de lyssnade bara på anmälaren. Det ska ju inte kunna hända, det som hände oss. IVO ska få titta på det så får vi se vad de säger. Enligt vården har Soc gjort flera fel. 

Det är svårt detta. Soc ska ju vara en myndighet som hjälper och man ska kunna lita på dem. De har enorma befogenheter och får både ta barn från sitt hem och sina föräldrar och frihetsberöva utan rättegång. Med såna befogenheter behöver det ställas enorma krav på personalen, men jag tror att det är för få som kan tänka sig att jobba där för att det ska vara möjligt att hitta folk som lever upp till de kraven. 

Soc är en organisation med uppenbara problem - stress, stor personalomsättning (vilket ger kunskapsdränering och erfarenhetsbrist), kunskapsbrist gällande bla neuropsykiatriska funktionshinder och ungdomar i kriminell miljö. Personligen skulle jag ha svårt att orosanmäla när jag sett vad de här bristerna kan leda till i praktiken. Men om jag såg uppenbar misär så skulle jag ändå orosanmäla. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 15:00:22 följande:
    Och då mår du ju dåligt? 
    Inte ett dugg :) Jag är väldigt lycklig och nöjd med mitt liv.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Nja) skrev 2024-04-20 15:50:20 följande:

Tack! Man kan förmodligen ha tur eller otur med sin handläggare. Vi hade flera vårdgivare som försökte stoppa Soc, men de lyssnade bara på anmälaren. Det ska ju inte kunna hända, det som hände oss. IVO ska få titta på det så får vi se vad de säger. Enligt vården har Soc gjort flera fel. 

Det är svårt detta. Soc ska ju vara en myndighet som hjälper och man ska kunna lita på dem. De har enorma befogenheter och får både ta barn från sitt hem och sina föräldrar och frihetsberöva utan rättegång. Med såna befogenheter behöver det ställas enorma krav på personalen, men jag tror att det är för få som kan tänka sig att jobba där för att det ska vara möjligt att hitta folk som lever upp till de kraven. 

Soc är en organisation med uppenbara problem - stress, stor personalomsättning (vilket ger kunskapsdränering och erfarenhetsbrist), kunskapsbrist gällande bla neuropsykiatriska funktionshinder och ungdomar i kriminell miljö. Personligen skulle jag ha svårt att orosanmäla när jag sett vad de här bristerna kan leda till i praktiken. Men om jag såg uppenbar misär så skulle jag ändå orosanmäla. 

Kan vara skriva under på det som du skriver, alltihop. Jag tror ärligt talat att soc har alldeles för stora befogenheter dessutom. Och ja, självklart anmäler man om man VET att barn far illa, men det är just den skillnaden då mellan att veta och att i sitt eget huvud skapa omständigheter som man inte vet ett dugg om.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 16:29:41 följande:
    Kan vara skriva under på det som du skriver, alltihop. Jag tror ärligt talat att soc har alldeles för stora befogenheter dessutom. Och ja, självklart anmäler man om man VET att barn far illa, men det är just den skillnaden då mellan att veta och att i sitt eget huvud skapa omständigheter som man inte vet ett dugg om.

Ja, det är läskigt vad mycket de får göra. Jag och min man blev frihetsberövade en vecka i Soc regi och delvis frihetsberövade ytterligare fem veckor. Barnet ännu längre i och med att hen också var i ett jourhem mot sin vilja. På pappret står det att alltihop var frivilligt, men det var det verkligen inte, för alternativet de gav var att vi förlorade vårdnaden. 

Sitter man oskyldigt häktad kan man få ekonomisk ersättning. Vi får ingenting. 

• Anonym (M2)
    Anonym (Nja) skrev 2024-04-20 17:39:31 följande:

Ja, det är läskigt vad mycket de får göra. Jag och min man blev frihetsberövade en vecka i Soc regi och delvis frihetsberövade ytterligare fem veckor. Barnet ännu längre i och med att hen också var i ett jourhem mot sin vilja. På pappret står det att alltihop var frivilligt, men det var det verkligen inte, för alternativet de gav var att vi förlorade vårdnaden. 

Frihetsberövade hur? 

Tja, du kunde ha valat att slippa "frihetsberövningen" och bli av med vårdnaden istället. 

De flesta barn brukar inte vilja komma till jourhem, så det är inget märkligt alls.
  • Anonym (P)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-20 17:56:17 följande:
    Frihetsberövade hur? 

Tja, du kunde ha valat att slippa "frihetsberövningen" och bli av med vårdnaden istället. 

De flesta barn brukar inte vilja komma till jourhem, så det är inget märkligt alls.
    Jag förmodar att det handlar om ett utredningshem. Det finns nog få föräldrar som hellre förlorar sitt barn än att bli frihetsberövade tillsammans med barnet.
  • Anonym (Komplicerat)

Frågan är varför ni fick detta från första början? 
  • Anonym (Ja)

Fruktansvärt!! Hoppas ni får lite upprättning via IVO sedan Gråter Nej, det där med "frivillighet" är ungefär lika frivilligt som att låta bli att rösta på Putin om man bor i Ryssland....
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 18:28:45 följande:
    Frågan är varför ni fick detta från första början? 
    Barnet blev sjukt men när vi sökte vård fick barnet ingen hjälp utan det gjordes istället en orosanmälan för ngn påstod att symptomen berodde på vanvård/misshandel. Flera andra i vården försökte stoppa soc vansinniga tilltag, men lyckades inte. Så länge soc höll på kunde vården inte undersöka barnet (för barnet mådde så dåligt av det soc utsatte hen för), så det dröjde flera månader innan hen kunde få rätt diagnos och medicinering. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (P) skrev 2024-04-20 18:04:48 följande:
    Jag förmodar att det handlar om ett utredningshem. Det finns nog få föräldrar som hellre förlorar sitt barn än att bli frihetsberövade tillsammans med barnet.
    Ja, precis så var det. (Och barnet tycker likadant.)
Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?