Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 13:55:16 följande:
Lider med er! Jag trodde verkligen att de såg till att ha någonting på fötterna innan de slet barn ur sina hem hur som helst, men det här visar tyvärr bara ännu tydligare varför man ska vara försiktig med sina egna hjärnspöken innan man "hjälper" sina vänner med en orosanmälan.
Tack! Man kan förmodligen ha tur eller otur med sin handläggare. Vi hade flera vårdgivare som försökte stoppa Soc, men de lyssnade bara på anmälaren. Det ska ju inte kunna hända, det som hände oss. IVO ska få titta på det så får vi se vad de säger. Enligt vården har Soc gjort flera fel.
Det är svårt detta. Soc ska ju vara en myndighet som hjälper och man ska kunna lita på dem. De har enorma befogenheter och får både ta barn från sitt hem och sina föräldrar och frihetsberöva utan rättegång. Med såna befogenheter behöver det ställas enorma krav på personalen, men jag tror att det är för få som kan tänka sig att jobba där för att det ska vara möjligt att hitta folk som lever upp till de kraven.
Soc är en organisation med uppenbara problem - stress, stor personalomsättning (vilket ger kunskapsdränering och erfarenhetsbrist), kunskapsbrist gällande bla neuropsykiatriska funktionshinder och ungdomar i kriminell miljö. Personligen skulle jag ha svårt att orosanmäla när jag sett vad de här bristerna kan leda till i praktiken. Men om jag såg uppenbar misär så skulle jag ändå orosanmäla.