Inlägg från: Anonym (Komplicerat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Komplicerat)

Någon som varit med om falsk anmälan?

Anonym (Faderskapstest) skrev 2024-04-19 20:32:10 följande:

Jag har vart med om att bli falskt anklagad för något jag med: Jag har behövt inställa mig på ett sjukhus, under vad jag vill kalla faktiska hot om polishämtning för att göra ett faderskapstest.

Jag hade inte ens legat med mamman till bebisen. Det närmaste är att jag långt tidigare var olyckligt kär i henne (mamman) och berättade det för henne men hon kände inte likadant tillbaks och det var dessutom flera år före. Jag skulle definitivt kommit ihåg om jag hade legat med henne. Jag hade vart stolt om jag hade legat med henne, jag har r*nkat till tanken på att vara med henne...men jag har INTE legat med henne.

Men INGEN trodde eller tror mig. Dåvarande relation tog slut för hon trodde jag hade vänstrat (Vilket jag inte hade).  Alla, inklusive sjukvårdspersonalen som tog provet behandlade mig som om jag var någon som försökte smita undan ansvar och ingen trodde mig när jag sa att det här är onödigt, jag vill inte ta nåt test, jag har inte legat med henne. Bara tittade på mig som jag var nån deadbeat dad och sa åt mig att sluta krångla när jag försökte förklara som ovan att jag inte legat med henne. 

När jag givetvis inte var fadern på provet behandlade alla mig som att jag hade haft tur. Inklusive mina egna föräldrar! Tur? Jag behöver inte tur för att inte ha legat med någon. Det är fortfarande ingen som tror mig, och försöker jag ta upp det nu flera år efter så hade jag fortfarande tur. 

det är tydligen helt lagligt att bara hitta på saker och sabba för någon. Det är bittert men tyvärr så det är.   

Varför gjorde du inte bara testet direkt, utan att prata med någon om detta. Om du nu inte kan vara pappan är det ju bättre att bara visa detta än att tjafsa?
  • Anonym (Komplicerat)

Menar du att det inte finns någon som helst sanning i att du inte mådde dåligt? 

Vi säger om man har en nära vän som träffar en partner, han beter sig väldigt kontrollerande när du träffar kompisen med partnern, han är otrevlig mot barnen som kompisen har sedan en tidigare relation. Din kompis har levt tillsammans med många män tidigare som utsatt henne för våld. Plötsligt en dag slutar din kompis svara på meddelanden, slutar svara i telefon. Du är helt enkelt ghostad och är det i flera månader.. Är det orimligt att ringa och göra en orosanmälan då och säga att jag tror att min kompis är i en destruktiv relation och att mannen hon lever tillsammans med är skadlig för barnen? 

Man vet inte. Däremot finns oron för detta. Hon kanske är jätteglad och lycklig, men varför svarar hon inte då? 

Samma sak med en person som visar tecken på att må dåligt, personen har tidigare tagit överdoser och du hör personen säga att personen mår riktigt dåligt?. Är det orimligt att ringa 112 om någon slutar svara helt efter ett sms om att JAG HATAR mitt liv. Vid förra överdosen har personen uttryckt samma sak. Vid det här tillfället så kanske det bara var ett känslouttbrott men personen är upptagen med att göra något annat och därför inte svarar. Men omgivningen kan ändå bli orolig 

• Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 12:16:19 följande:
    Ja det är helt jävla orimligt att göra en orosanmälan för att folk slutar höra av sig! Och det är lika orimligt att ringa 112 för att någon slutar svara eller skickar liknande sms som i ditt exempel! Snacka om slöseri på resurser, 112 ringer man BARA vid omedelbar fara för någons liv, vid olyckor, brand mm, INTE för sånt du skriver om! Man kan faktiskt söka upp personen irl, prata med bekanta, vad som helst INNAN man ställer till ett helt helvete för någon annan! För nej, det är långt från alltid som sådana där ageranden hjälper utan istället ställer till med problem för lång tid framöver, kan vara i flera år om det är en barnfamilj det handlar om, så TÄNK ffs före!!
    Så om Man får indikationer på att relationen är destruktiv och personen slutar svara på 4-5 månader trots försök och man har varit vänner i 15 år, du tycker inte det är en anledning för att känna oro. Och när personen gjort så med ALLA i umgängeskretsen? 

Och att ringa 112 för någon som tidigare tagit överdoser och uttryckt ett dåligt mående på ett visst sätt och man känner av ett visst mönster. Du ser ändå detta som orimligt? 
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 12:22:57 följande:
    Japp, det är exakt vad jag säger. Man gör INTE en orosanmälan. Om man absolut vill göra något så försöker man nå personen öga mot öga.

Ja det är fullständigt orimligt att lura iväg resurser när det finns noll indikation på att personen faktiskt är på väg mot självmordsförsök. Även där, man söker väl upp personen! Vad är man för kompis annars?!
    Vad är det farliga med detta menar du? en orosanmälan till socialtjänsten gör man just när man känner oro. Man vet inte. ge en rimlig förklaring till att sluta höra av sig till en av sina närmaste kompisar och slutar svara helt på 5 månader när man träffat en partner som verkar mycket dysfunktionell? Om det inte är några problem så gör det ju knappast något. 
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 12:33:02 följande:
    Du har ingen aning vad du snackar om. Har du någonsin blivit utsatt för en orosanmälan själv? Det är samtal, misstankar åt alla håll och kanter och om soc "känner" att det finns en oro så prackas det på s.k. frivilliga insatser, som snabbt blir tvingande om man inte går med på dem. Man finns kvar i deras rullar i flera år framöver och kommer det då fler såna som du som "oroar sig" så läggs det snabbt på hög och soc gör fler och fler insatser för att det måste ju finnas något fel när det fortsätter komma in anmälningar osv osv. Minsta är väl 6-12 månader som man liggar kvar i deras system, även om den första anmälan inte leder till något! Föreställ dig den oron att gå omkring med under hela den tiden, med stress, sömnproblem och annat! Bara för att såna som du känner en "oro", utan något som helst tillstymmelse till bevis! Vem fan behöver fiender med såna "vänner".....

Så jo, det gör otroligt mycket skada!! Det minsta man kan göra är att ha BEVIS i form av att personen sagt något, att man faktiskt sett våld mot personen eller vad som helst påtagligt!

Så du menar att det inte räcker med att veta att alla tidigare ex har varit missbrukare och våldsamma och att personen träffat en riktigt elak person. Man har hört och sett tendenser men man vet att kompisen alltid försvarar?. 

Socialtjänsten gör inte utredningar på vaga grunder? det tvångsomhändertar inte barn bara sådär heller. Ge en rimlig förklaring till att ha ett sånt här mönster som vän och sedan plötsligt sluta svara. 

• Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 12:45:30 följande:
    Nej det räcker INTE!! Man måste se på den nuvarande situationen för det första, vad hennes ex har gjort är INTE relevant. Att en partner är sur och elak räcker INTE. Att personen slutar höra av sig räcker INTE. Tendenser är långt från att täcka upp och dra steget till att det då finns misshandel eller liknande i hemmet.

Jo, det gör de faktiskt. Som sagt, det märks att du inte har en aning vad du talar om! Nej, de omhändertar inte barn hur som helst men det finns många steg innan dess med många andra insatser, omhändertagande är verkligen inte det första de gör utan det sista.

Rimliga förklaringar: Personen har för mycket att göra i livet, mycket stress osv och/eller personen har tröttnat på vissa/många av sina bekant.

Om jag nu säger att jag gjort en sån här orosanmälan på dessa vaga grunder, personen fick skyddat boende och tackade mig efteråt för att situationen var mycket destruktiv. Gjorde jag fortfarande fel? Att göra en orosanmälan handlar ju enbart om oro. 

Och nej man kan inte helt bortse från en persons tidigare val i livet och hur den tidigare har agerat. 

• Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 12:51:43 följande:
    Och om det visar sig att du hade åt helvete fel och nu har förstört deras liv för flera år framöver? Vad hände med att prata med sin kompis först?!

Jo, om man är en logiskt funtad människa som fattar att den hon är med nu inte ska behöva betala för andras synder!

Hennes liv hade knappast varit förstört för att man känner oro. 

Att inleda destruktiva relationer gång på gång när man har små barn med i bilden är något som socialtjänsten ska veta. Det är inte en engångsföreteelse. Inte heller beteendet att försvara personen som missbrukat och varit våldsam. Man vet att den här personens toleransnivå är hög för destruktiva personer. Därför hjälper man till. 

Om man inte får tag på personen och ingen annan i umgängeskretsen heller får det, då får man nog ta ansvar själv. om man ser att någon är online men inte svarar folk, lägger upp inlägg och då med andra ord är aktiv, då får man nog fundera en vända själv. 

• Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 13:35:23 följande:
    Inte pga oron men för allt som följer med en orosanmälan, har du inte läst ett dugg av det jag skrivit...?

Nej, det är inte deras sak att lägga sig i att din vän har destruktiva relationer, faktiskt! Så länge det inte finns GRUND för oro vill säga.

Det du ser som hjälp kan ställa till ett rent helvete! Synd att du inte fattar det, och ännu mer synd att du inte kan vara en riktig vän och försöka prata med henne istället! Som en normal person! Hon har väl en bostadsadress du kan besöka, eller ett jobb där du kan få tag i henne?

Fy fan, hoppas att ingen av mina vänner tänker som dig! Jag är online dagligen men har inte hört av mig till en kotte på flera månader, trots meddelanen i inkorgen.
    Och varför svarar du inte dina närmaste vänner på flera månader för? 
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-20 14:52:03 följande:
    För att jag har för mycket att göra, mycket omkring mig, mycket stress, extremt lite återhämtning. Jag orkar helt enkelt inte och känner inte att jag vill lägga den tiden och energin på att skriva. Jag har kontakt med typ tre bekanta, det är allt och det räcker gott och väl. Det är de närmaste mao, resten lägger jag inte energi på just nu för det är verkligen inte särskilt viktigt. En person har väntat på svar i fyra månader nu, det är väl den längsta.
    Och då mår du ju dåligt? 
  • Anonym (Komplicerat)
    EpicF skrev 2024-04-20 15:17:12 följande:
    Nja, om man har en misstanke om att barnen far illa i hemmet så ska man göra en orosanmälan. Men inte pga att ens vän har ghoostat. 

Men man är orolig för att personen åter igen gått in i en destruktiv och våldsam relation, vilket var korrekt. 

Handlar ju om personens mående och att barnen inte ska får vara med om detta 

• Anonym (Komplicerat)
    Anonym (P) skrev 2024-04-20 15:23:05 följande:
    Men det är knappast skäl att ringa 112 och ljuga ihop en historia om att hen försöker ta livet av sig. Man är liksom inte suicidal bara för att man har en rejäl svacka i livet. 
    Nu handlade ju detta om en diskussion om oro till socialtjänsten. En person som har barn att ta hand om och mår så pass dåligt att den inte orkar ta emot hjälp. Då kan det vara rimligt om någon i omgivningen faktiskt reagerar. inte ringa 112 och hitta på saker 
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Nja) skrev 2024-04-20 17:39:31 följande:

Ja, det är läskigt vad mycket de får göra. Jag och min man blev frihetsberövade en vecka i Soc regi och delvis frihetsberövade ytterligare fem veckor. Barnet ännu längre i och med att hen också var i ett jourhem mot sin vilja. På pappret står det att alltihop var frivilligt, men det var det verkligen inte, för alternativet de gav var att vi förlorade vårdnaden. 

Sitter man oskyldigt häktad kan man få ekonomisk ersättning. Vi får ingenting. 

Frågan är varför ni fick detta från första början? 
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 21:57:40 följande:
    Det du skriver här är inte orimligt. Jag hade också ringt in oro, eller jag hade försökt söka upp personen först men om det inte hade gått hade jag ringt. Men det sagt är det absolut inte såhär situationen var för oss.
    Känns ju helt orimligt att göra en sån anmälan här då. vad är motivet från anmälaren? 
Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?