• Anonym (P)

Någon som varit med om falsk anmälan?

Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 15:00:22 följande:
    Och då mår du ju dåligt? 
    Men det är knappast skäl att ringa 112 och ljuga ihop en historia om att hen försöker ta livet av sig. Man är liksom inte suicidal bara för att man har en rejäl svacka i livet. 
  • Anonym (P)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-20 17:56:17 följande:
    Frihetsberövade hur? 

Tja, du kunde ha valat att slippa "frihetsberövningen" och bli av med vårdnaden istället. 

De flesta barn brukar inte vilja komma till jourhem, så det är inget märkligt alls.
    Jag förmodar att det handlar om ett utredningshem. Det finns nog få föräldrar som hellre förlorar sitt barn än att bli frihetsberövade tillsammans med barnet.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 22:03:01 följande:
    Jag har annat för mig och jag trodde inte att så många skulle svara. Dessutom har jag fått mer svar nu. Nej det fanns inget att gå på, räddningstjänst, polis och soc vet att det var falskt. Dom förstod ju det direkt när dom ringde på dörren.

Den som anmälde är ingen som känner oss. Personen hade dom ljugit för 112 och sagt att dom var anhörig. 
    Vad läskigt! Vet du vem det är och varför hen ville jävlas med er?
  • Anonym (P)

Jag hade inget bättre för mig så jag googlade en stund för att kolla vad som skulle kunna vara rätt brottsrubricering. Kom fram till att det du blivit utsatt för borde klassas som falsk beskyllning (tidigare falsk tillvitelse).

www.aklagare.se/ordlista/f/falsk-tillvitelse/

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/vad-ar-falsk-angivelse-och-falsk-tillvitelse/

lawline.se/answers/falsk-angivelse-och-falsk-beskyllning

Sedan är det väl dessutom falskt larm att lura polis och räddningstjänst att lägga resurser på något som inte hänt. Jag vet inte hur det hanteras juridiskt när en och samma handling kan klassas som två olika brott. Om man bara kan bli dömd för ett av dem eller båda?

• Anonym (P)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-21 10:38:35 följande:
    Vet inte, men ja det borde ju vara så när jag funderar på det. Alltså att dom tror på att anmälaren trodde det, hen som anmälde lät väl seriös o h uppriktig, vad vet jag. Ändrar inte det faktum att det hon sa var falskt.

Tolkar jag det här rätt nu:
    Polisen tror på att det anmälaren uppgav när hen ringde 112 var att hen hade fått information om att jag skulle ta/hade tagit livet av mig med tabletter. Därför är det inte en falsk anmälan..? Trots att hen alltså uppgav att jag sagt till hen att jag skulle ha tagit en massa tabletter och detta inte visade sig stämma? Dom bedömer henne som mer trordig än mig?
    Nu spekulerar jag lite här. Men jag kan tänka mig att det inte är brottsligt att lämna felaktiga uppgifter till 112 ifall man har hallucinationer/vanföreställningar som gör att man själv tror att uppgifterna är sanna.
Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?