• Anonym (M2)

Någon som varit med om falsk anmälan?

Anonym (Nja) skrev 2024-04-20 17:39:31 följande:

Ja, det är läskigt vad mycket de får göra. Jag och min man blev frihetsberövade en vecka i Soc regi och delvis frihetsberövade ytterligare fem veckor. Barnet ännu längre i och med att hen också var i ett jourhem mot sin vilja. På pappret står det att alltihop var frivilligt, men det var det verkligen inte, för alternativet de gav var att vi förlorade vårdnaden. 

Sitter man oskyldigt häktad kan man få ekonomisk ersättning. Vi får ingenting. 

Frihetsberövade hur? 

Tja, du kunde ha valat att slippa "frihetsberövningen" och bli av med vårdnaden istället. 

De flesta barn brukar inte vilja komma till jourhem, så det är inget märkligt alls.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Nja) skrev 2024-04-20 19:09:03 följande:
    Barnet blev sjukt men när vi sökte vård fick barnet ingen hjälp utan det gjordes istället en orosanmälan för ngn påstod att symptomen berodde på vanvård/misshandel. Flera andra i vården försökte stoppa soc vansinniga tilltag, men lyckades inte. Så länge soc höll på kunde vården inte undersöka barnet (för barnet mådde så dåligt av det soc utsatte hen för), så det dröjde flera månader innan hen kunde få rätt diagnos och medicinering. 
    Om ditt barn behövde får undertiden soc var inblande så skulle ni tagit barnet till läkare med en gång. För nej, soc stoppar aldrig ett barn från att undersökas av läkare. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Nja) skrev 2024-04-20 20:39:51 följande:
    Soc var absolut inte emot att vi tog barnet till läkare! Var lite otydlig. (Det är svårt att berätta utan att lämna ut för mkt info om barnet.) Det var vården som sa att så länge barnet var med om det Soc bestämde så kunde de inte diagnosticera. De kunde inte avgöra vad som var sjukdomssymptom och vad som var stressreaktioner på Soc. åtgärder. 
    Märkligt påstående från vårdpersonal. Låter som att du har missförstått. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 21:49:27 följande:
    På 11414 sa dom att det inte var det. Att det kunde möjligtvis röra sig om förtal.
    Så varför anmäler du inte vederbörande för förtal?

Och jo, det är olagligt att anmäla på falska grunder. Står också i brottsbalken (15 kap. 6 § BrB). 14 14 borde veta det men tyvärr är det en det civilanställda som jobbar där och har noll koll på lagar. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 22:34:48 följande:
    Dom sa att det inte var olagligt om personen ifråga faktiskt tror att det är så, att en person är i fara. Har svårt att köpa det också, det betyder ju att vem som helst kan ringa, tom en uppenbart psykiskt sjuk person, sedan kan dom bara hävda att dom verkligen trodde det och komma undan. Tycker det låter så konstigt..

Jag kommer med största sannolikhet ringa imorn igen för jag har så svårt att få ihop det här, hur det kan vara ok (Ringa 11414 för mer klarhet alltså).
    Jo, om personen misstänker att faran är reell så är det inte olagligt. Men man kan rätt lätt avgöra den saken. 

Hade de funnit dig med en burk tabletter på bordet framför dig så hade misstanken och oron varit reell.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-20 23:18:11 följande:
    Är du insatt i sånt här? Jag håller ju helt och hållet med om att det är en skillnad på att tro att någon är i fara och att hitta på att en person tagit tabletter. Personen på 11414 pratade även med något som heter jourhavande förundersakningsledare. Den personen sa att jag kunde anmäla för förtal.
    Det finns alltid en jourhavande förundersökningledare (oftast en jurist) på nattetid innom polise. 

På 114 14 kan de sitta civilaställda som inte behöver kunna lagen, men andra ord kan de vara direkta stolpskott. 
Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?