• Anonym (Undrande)

Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?

Det är fler och fler som skaffar kodlås på ytterdörren så dom slipper släpa nycklar och kan fjärröppna dörren vid behov. Jag undrar hur säkert detta verkligen är. I mitt hus bor vi två vuxna och två ungdomar i övre tonåren och sonen släpar hem väldigt många kompisar som vi vuxna har noll koll på. Det kan ju inte vara jättesvårt, om man vill, att se koden om man står bredvid och sen vet man aldrig var den hamnar. 

Hur tänker ni andra om kodlås? Är jag bara nojjig i onödan?

• Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?
  • EpicF

Om du är orolig för det så ge inte sonen en egen kod. Öppna dörren med mobilen när han ska hem istället. 

• Anonym (Kvinna ...)

Vi hade det när jag bodde med exet i radhus med 2 tonåringar. Det var så otroligt bra, bland det bästa vi gjort. Rekommenderar verkligen det.

• Anonym (Undrande)
    EpicF skrev 2024-04-17 12:51:37 följande:

Om du är orolig för det så ge inte sonen en egen kod. Öppna dörren med mobilen när han ska hem istället. 

Ska han öppna dörren med mobilen när han ska in och har kompisar med?
  • Anonym (Hmm)

Jag skulle välja ett lås med både kod och nyckel så man kan välja metod beroende på person, alternativt en sådan med fingeravtrycksläsare.

• Anonym (Kodlås - YES!)

Jag älskar det!
    Sonen hade en egen kod ett tag just för att vi undrade om kompisar skulle se den när han knappade in den. Koden var bara aktivt vissa tider av säkerhetsskäl.

Vi har haft städning av vår bostad innan. Då var koden giltig den dagen personalen skulle vara där och mellan vissa klockslag endast. 

Känner vi att koden kan ha setts av andra då byts koden ut. 

• EpicF

Ni öppnar dörren med eran mobil när han ska hem så slipper barnet ha ansvar för en egen dörrkod. Finns också kamera man kan sätta upp så att man ser när det kommer något. 

• Anonym (hack)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-17 12:43:28 följande:
    Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?

Det är fler och fler som skaffar kodlås på ytterdörren så dom slipper släpa nycklar och kan fjärröppna dörren vid behov. Jag undrar hur säkert detta verkligen är. I mitt hus bor vi två vuxna och två ungdomar i övre tonåren och sonen släpar hem väldigt många kompisar som vi vuxna har noll koll på. Det kan ju inte vara jättesvårt, om man vill, att se koden om man står bredvid och sen vet man aldrig var den hamnar. 

Hur tänker ni andra om kodlås? Är jag bara nojjig i onödan?

Jag skulle inte vara nojig för om kompisar eller andra skulle se koden, de skulle väl isf kunna stjäla en nyckel likaväl?

Men jag funderar på vad som händer om det blir elavbrott, eller sabotage av såna system i samhället. Kan kodlåset bli hackat? Jag vet inte om såna farhågor ens är rimliga, men det är så jag har funderat i alla fall.
  • Anonym (Hin håle)

På vilket sätt skulle det vara osäkrare med kod än med nyckel? 

• Postman

Jag är teknikfreak men just kodlås är jag starkt skeptisk till. Allt går att hacka på ett eller annat sätt. Skulle jag ha kodlås så skulle jag också vilja komplettera med nyckel.  

• Anonym (Love)

Vi är väldigt nöjd med vårt. 

Nu har våra söner egna koder, och det sköna med det är ju att det går att byta enkelt. 

Men sen kan man ju välja att ungarna ska ha tagg istället, eller öppna dörren med mobilen, jag själv har automatisk upplåsning, så dörren låser upp när min mobil kommer nära. 

Jag tycker att det är smidigt. Såklart går det att hacka, men det går ju att slå in rutan på baksidan oxå... 

Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?