• Anonym (Undrande)

Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?

Det är fler och fler som skaffar kodlås på ytterdörren så dom slipper släpa nycklar och kan fjärröppna dörren vid behov. Jag undrar hur säkert detta verkligen är. I mitt hus bor vi två vuxna och två ungdomar i övre tonåren och sonen släpar hem väldigt många kompisar som vi vuxna har noll koll på. Det kan ju inte vara jättesvårt, om man vill, att se koden om man står bredvid och sen vet man aldrig var den hamnar. 

Hur tänker ni andra om kodlås? Är jag bara nojjig i onödan?

• Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?
  • Tukt

Ett av mitt livs bästa investeringar! Slippa nycklar, ha koll på när dörren öppnar och stängs, barnen kommer in när de vill utan att behöva komma i håg nyckel, hantverkare får en tillfällig kod. 
    Visst finns det säkerhets issues med det. Men det går ju liksom inte ställa en ny supersäkerhetsdörr med ASSAs senaste lås, mot en gammal trädörr med kodlås på. Man måste ju bedöma risker utifrån samma förutsättningar. 

• Core

Man får taggar till också, ge ungdomarna taggar istället för kod?

• Studentpappa

Kodlås är kanon, ingen tjuv väljer ytterdörren på ett hus ändå när det finns skymda fönster och altandörr att tillgå. En knackad ruta så är dom inne på tio sek. 

Ride it like you stole it
  • Core
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-17 19:23:13 följande:

Verkar ju jobbigt med kodlås. Nyckelknippa har jag ju ändå alltid i handväskan, cykelnyckeln skall ju ändå med. 

Efter att några grannar fått ytterdörren uppbruten, så skaffade vi brytskydd till dörren. Vi har direktlarm med utryckning också. Samt Grannsamverkan. Skyltar runt om hela området att vi har Grannsamverkan i samarbete med polisen. Det är tydligen väldigt avskräckande. 

Jag vet inte hur gamla dina tvillingar är, men när du har två barn och två vuxna och det är nycklar och skit som ska lånas ut hej vilt när en nyckel är borta, så ser du säkert behovet 😂

Vi hade kodlås där vi bodde, nu nyckel, och vilken negativ skillnad.. Det är så enkelt att se när ungar kommer hem, lämnar, man vet att de inte behöver ha koll på nycklar etc.

ska installeras under sommaren tänkte jag
  • Anonym (Undrande)
    Core skrev 2024-04-17 21:29:21 följande:

Man får taggar till också, ge ungdomarna taggar istället för kod?

Fast vad är då skillnaden mot nyckel när man ändå ska komma ihåg att få med sig en tag?
  • Anonym (Mannen)
    Agda90 skrev 2024-04-17 16:20:20 följande:
    Kofoten som tjuvarna använde när de bröt sig in i vår lägenhet (när vi bodde i lägenhet) gjorde jobbet väldigt lätt och smidigt. Du hade blivit mörkrädd om du visste hur lätt det var!
    Om det går att bryta upp dörren med kofot så är den åtminstone inte en säkerhetsdörr.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-17 22:29:32 följande:
    Om det går att bryta upp dörren med kofot så är den åtminstone inte en säkerhetsdörr.
    Haha, nää men kanske kodlåset är helt och går att flytta till den nya dörren?
    Man kan nog bryta lättare på gångjärnssidan än på lås-sidan skulle jag tro.
    Och som sagt innan - kodlås hjälper ju inte på fönster eller altandörr. Skulle tro att de flesta inbrott INTE går via ytterdörren.
    Om jag hade varit ute i skumma ärenden så hade jag fan inte valt ytterdörren i alla fall...
  • LFF

Lättnaden att slippa länslan av "shit, jag tappade nycklarna på stranden" som grannen råkade ut för är så skön. Den slipper vi med kodlås. Eller andra grannen vars son tappade nycklar i parti och minut. 

Att kunna ge en kod till grannen som ska vattna blommorna när man är bortrest. Ljuvligt. 

Det finns risker med allt, vilket system man än väljer. Jag gillar vårt kodlås.... 

• Tukt
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-17 22:24:54 följande:
    Fast vad är då skillnaden mot nyckel när man ändå ska komma ihåg att få med sig en tag?
    Det har nog mer med försäkringsbolaget att göra. I alla fall när den här typen av lås var nya så garderade dom sig ibland med att man var tvungen att ha både kod och bricka. Vilket såklart tappar vitsen med det hela.
  • Anonym (Love)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-17 22:24:54 följande:

Du kan ju fortfarande ha en kod, men ungen har en tagg?

För ungen är det givetvis ingen större skillnad mellan nyckel och tagg, men när hen tappar den är det ju betydligt enklare att avaktivera taggen och ge hen en ny.

Och du kan ju fortfarande använda alla smarta funktioner.

Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?