• Anonym (Undrande)

Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?

Det är fler och fler som skaffar kodlås på ytterdörren så dom slipper släpa nycklar och kan fjärröppna dörren vid behov. Jag undrar hur säkert detta verkligen är. I mitt hus bor vi två vuxna och två ungdomar i övre tonåren och sonen släpar hem väldigt många kompisar som vi vuxna har noll koll på. Det kan ju inte vara jättesvårt, om man vill, att se koden om man står bredvid och sen vet man aldrig var den hamnar. 

Hur tänker ni andra om kodlås? Är jag bara nojjig i onödan?

• Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?
  • Häegertz

Skulle aldrig få för mig att bjuda in till inbrott på detta viset. Digitala lås är otroligt osäkra och superlätta att hacka. Jag har jobbat med att utveckla mjukvara till digitala lås, och ni hade blivit mörkrädda om ni visste hur osäkert det är.

• EpicF
    Häegertz skrev 2024-04-17 14:03:50 följande:

Skulle aldrig få för mig att bjuda in till inbrott på detta viset. Digitala lås är otroligt osäkra och superlätta att hacka. Jag har jobbat med att utveckla mjukvara till digitala lås, och ni hade blivit mörkrädda om ni visste hur osäkert det är.

Lika lätt att bryta upp en dörr med en kofot eller skå in en ruta. 

Själv är jag mycket nöjd med vårat kodlås.
  • EpicF
    Häegertz skrev 2024-04-17 14:03:50 följande:

• Anonym (Myran)

Vi har kodlås och är jättenöjd. Smidigt för oss vuxna att slippa nyckel. För att barnen ska kunna låsa upp dörren har de en varsin tagg samt en 4 siffrig kod. Båda två behövs för att låsa upp dörren. Så kompisen måste isåfall få tag på först koden och sen även taggen en tagg som vi kan avaktivera omgående när vi upptäcker att den är borta. Så skulle säga att det är säkrare än att kompisen bara skulle behöva kolla över en nyckel för att ta sig in om nu kompisen skulle vilja det. Nyckeln gör ju också att det blir en mer omständig process att behöva byta lås och det tar längre tid innan låsbytet genomförs än att bara avaktivera en tagg.

I låset sitter det batterier. Det gör att låset fungerar även vid strömavbrott. Du kommer som vanligt in med kod. Det som inte funkar är ju att öppna via mobilen men det beror ju på att wifi hemma inte fungerar vid strömavbrott. 

Vi har även haft inbrott i huset sen vi skaffa kodlås. Men inte hackade dom kodlåset, dom använde den gamla hederliga metoden att slå sönder en ruta.så vi hade inte kunnat stoppa dom även om vi haft ett "vanligt" lås. Huset var dessutom larmat kopplat till larmtjänst och väll uppmärkt med skyltat och även synliga kameror på utsidan men inte heller det stoppade inbrottstjuvarna. 

Men om de nu skulle vilja lägga ner energi på att hacka dörrlåset så varsågod för det är bortkastad energi för att kunna ta en 20 år gammal tv. Det är väll på sin höjd det mest värdefulla som finns i hemmet när vi inte är hemma om de inte tänker konka ut kylskåp och tvättmaskin. 

• Anonym (Låsning)

Vi har kodlås och när barnen var yngre så hade de en tagg och kod för att komma in så även om kompisar såg koden så spelade det ingen roll då de ej hade taggen.
    Sen kändes det säkrare när vi var bortresta på semester för satte låset på något borta läge då så även om någon hade krossat en ruta och tagit sig in så hade de ej kunnat  gå ut genom dörren då den ej går att låsa upp inifrån i det läget.

• viktorjohan
    Anonym (hack) skrev 2024-04-17 13:13:39 följande:
    Jag skulle inte vara nojig för om kompisar eller andra skulle se koden, de skulle väl isf kunna stjäla en nyckel likaväl?

Men jag funderar på vad som händer om det blir elavbrott, eller sabotage av såna system i samhället. Kan kodlåset bli hackat? Jag vet inte om såna farhågor ens är rimliga, men det är så jag har funderat i alla fall.
    Kodlåsen vi har (doorman) är batteridrivna. Strömavbrott påverkar alltså inte. Batterierna är vanliga standardbatteier och räcker väldigt länge. Mer än ett år i alla fall. Låset säger till när det behövs nya batterier. Man kan koppla låset till en app om man vill. Då kan man låsa och låsa upp med telefon bland annat. Man kan också använda en tag i stället för kod om man vill. Eller både och förstås. Man har en masterkod och upp till 31 användarkoder. Masterkoden använder man om man vill ändra användarkod mm. Vårt lås är också ihopkopplat med larmet. Man larmar på med låset när man går hemifrån och larmar av när man låser upp. Så smidigt! Använder man en app lär det väl vara teoretiskt möjligt att hacka låset. Vi använder inte appen. Men av andra skäl. 
  • Häegertz
    EpicF skrev 2024-04-17 14:09:43 följande:

Det har du helt rätt, men att panga en ruta eller bryta upp en dörr kan märkas rätt rejält och dra uppmärksamheten till, dessutom har man kanske ett larm som slår på. 
    Med ett digitalt lås så bryter jag upp din dörr utifrån min bil och går direkt in utan att trigga ev. larm och andra åtgärder eftersom besöket tolkas som helt legitimt. 
  • EpicF
    Häegertz skrev 2024-04-17 15:22:40 följande:
    Det har du helt rätt, men att panga en ruta eller bryta upp en dörr kan märkas rätt rejält och dra uppmärksamheten till, dessutom har man kanske ett larm som slår på. 
    Med ett digitalt lås så bryter jag upp din dörr utifrån min bil och går direkt in utan att trigga ev. larm och andra åtgärder eftersom besöket tolkas som helt legitimt. 
    Alarmen går av om man har manibulerar låset eller hackat det. Sedan är det för inbrottstjuvar som hackar kodlås. 
  • Anonym (W)

Skulle aldrig våga ha kodlås. Vem som helst kan se koden, även främlingar som står och spanar. Sen ska det bytas batterier hit och dit, om man missar det vad händer då osv. Går att hacka kodlås. Nej, känns för otryggt tycker jag.

• Anonym (Love)
    Anonym (W) skrev 2024-04-17 15:33:05 följande:

Skulle aldrig våga ha kodlås. Vem som helst kan se koden, även främlingar som står och spanar. Sen ska det bytas batterier hit och dit, om man missar det vad händer då osv. Går att hacka kodlås. Nej, känns för otryggt tycker jag.

Om man missar att byta så kan man koppla in ett 9 voltsbatteri utifrån och sedan kunna använda koden.  
Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?