• Anonym (Undrande)

Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?

Det är fler och fler som skaffar kodlås på ytterdörren så dom slipper släpa nycklar och kan fjärröppna dörren vid behov. Jag undrar hur säkert detta verkligen är. I mitt hus bor vi två vuxna och två ungdomar i övre tonåren och sonen släpar hem väldigt många kompisar som vi vuxna har noll koll på. Det kan ju inte vara jättesvårt, om man vill, att se koden om man står bredvid och sen vet man aldrig var den hamnar. 

Hur tänker ni andra om kodlås? Är jag bara nojjig i onödan?

• Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?
  • Core
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-17 22:24:54 följande:
    Fast vad är då skillnaden mot nyckel när man ändå ska komma ihåg att få med sig en tag?
    Att istället för kanske fyra nycklar har man två taggar att ha koll på. Och de gånger nån unge inte har koll på sin tagg får de koden så byter man sen bara, alternativt öppnar dörren med telefonen 
  • LFF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-17 22:24:54 följande:
    Fast vad är då skillnaden mot nyckel när man ändå ska komma ihåg att få med sig en tag?
    Borttappad nyckel: behöver byta låskolv. Kanske ha kvar både låskolv och gamla nycklar för att de senare går till port/soprum etc (om man inte bor i villa).

Borttappad tagg: avaktivera och länka en ny.
  • Anonym (Undrande)
    LFF skrev 2024-04-18 13:00:09 följande:
    Borttappad nyckel: behöver byta låskolv. Kanske ha kvar både låskolv och gamla nycklar för att de senare går till port/soprum etc (om man inte bor i villa).

Borttappad tagg: avaktivera och länka en ny.
    Fast förutsatt att man inte är en slarver som tappar bort sin nyckel? Ingen i min familj har någonsin tappat bort sin nyckel.
  • Tukt
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-18 19:29:14 följande:
    Fast förutsatt att man inte är en slarver som tappar bort sin nyckel? Ingen i min familj har någonsin tappat bort sin nyckel.
    Nej, men ägarna innan kanske har. Och inte sällan har hantverkare i olika omgångar lånat nycklar och så. Så även om en själv är duktig...
  • Core
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-18 19:29:14 följande:
    Man måste absolut inte ha kodlås, du behöver inte 😎

De svar du får är ju de upplevda fördelarna, och det finns egentligen ingen nackdel vad jag kan komma på. Men som sagt, det är inget tvång
  • Anonym (Jag kommer)

Skönt att man bor mindre ort med 15000 invånare i kommunen, minns inte senast jag låste dörren 
    Bor i tätorten barnen går till skolan utan att låsa.

Har kommit hem vid lunch att dörr är vidöppen, då har de glömt att stänga tur att det var sommar , annars hade de varit kallt 

• Anonym (?)

Lättare att hålla koll på vem har nyckel än att veta hur många som har koden.
    Till mitt hem är vi fyra nycklar. Har koll på alla.

• Anonym (praktisk)

Jag vill gärna byta lås på mina tre dörrar (ytterdörr, förråd och altandörr)
    Under sommarhalvåret använder vi oftast altandörren att gå in och ut, och just nu kan man bara låsa på insidan, så nån måste alltid springa runt och låsa. 

Tycker det verkar praktiskt med kodlås, men kan tänka mig annat lås med. Har 3 barn som börjar gå hem själva. 

Hur ofta måste man byta batteri? Är det störigt?
    Kan ni rekommendera ett bra lås till altandörr?

• Tukt
    Anonym (?) skrev 2024-04-18 21:55:11 följande:

Lättare att hålla koll på vem har nyckel än att veta hur många som har koden.
    Till mitt hem är vi fyra nycklar. Har koll på alla.

Varför skulle man sprida koden runt omkring sig?
  • Tukt
    Anonym (praktisk) skrev 2024-04-18 22:06:53 följande:

Jag vill gärna byta lås på mina tre dörrar (ytterdörr, förråd och altandörr)
    Under sommarhalvåret använder vi oftast altandörren att gå in och ut, och just nu kan man bara låsa på insidan, så nån måste alltid springa runt och låsa. 

Tycker det verkar praktiskt med kodlås, men kan tänka mig annat lås med. Har 3 barn som börjar gå hem själva. 

Hur ofta måste man byta batteri? Är det störigt?
    Kan ni rekommendera ett bra lås till altandörr?

Jag brukar försöka byta typ en gång om året. Men drar nog ofta över det. Skulle batterierna vara slut, kan du alltid trycka in ett 9-volts batteri från utsidan.
Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?