• EpicF

Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?

Om du är orolig för det så ge inte sonen en egen kod. Öppna dörren med mobilen när han ska hem istället. 

• EpicF

Ni öppnar dörren med eran mobil när han ska hem så slipper barnet ha ansvar för en egen dörrkod. Finns också kamera man kan sätta upp så att man ser när det kommer något. 

• EpicF
    Häegertz skrev 2024-04-17 14:03:50 följande:

Skulle aldrig få för mig att bjuda in till inbrott på detta viset. Digitala lås är otroligt osäkra och superlätta att hacka. Jag har jobbat med att utveckla mjukvara till digitala lås, och ni hade blivit mörkrädda om ni visste hur osäkert det är.

Lika lätt att bryta upp en dörr med en kofot eller skå in en ruta. 

Själv är jag mycket nöjd med vårat kodlås.
  • EpicF
    Häegertz skrev 2024-04-17 14:03:50 följande:

Skulle aldrig få för mig att bjuda in till inbrott på detta viset. Digitala lås är otroligt osäkra och superlätta att hacka. Jag har jobbat med att utveckla mjukvara till digitala lås, och ni hade blivit mörkrädda om ni visste hur osäkert det är.

Lika lätt att bryta upp en dörr med en kofot eller skå in en ruta. 

Själv är jag mycket nöjd med vårat kodlås.
  • EpicF
    Häegertz skrev 2024-04-17 15:22:40 följande:
    Det har du helt rätt, men att panga en ruta eller bryta upp en dörr kan märkas rätt rejält och dra uppmärksamheten till, dessutom har man kanske ett larm som slår på. 
    Med ett digitalt lås så bryter jag upp din dörr utifrån min bil och går direkt in utan att trigga ev. larm och andra åtgärder eftersom besöket tolkas som helt legitimt. 
    Alarmen går av om man har manibulerar låset eller hackat det. Sedan är det för inbrottstjuvar som hackar kodlås. 
  • EpicF

Ts: Det går att ha kod plus tagg för att komma in. Det är ännu säkrare än vara kod. 

• EpicF

Dessutom kan man tidsinsnställa koden att ex din son kod enbart är giltig från 16 på vardagarna eller andra klockslag. Och alla andra koder kan också vara timanställda. Det innebär att även om din son kod blir sätt och ingen märker det så kan ändå ingen komma in på dagtid när ni inte är hemma. 

• EpicF
    Anonym (r) skrev 2024-04-17 20:35:01 följande:
    Vilket är helt jävla galet om något händer och den äldre tonåringen behöver åka hem men inte får kontakt med sina föräldrar.
    Ja, då kan man ha enbart kod eller både kod och tagg. 
  • EpicF
    Anonym (Jag kommer) skrev 2024-04-18 21:54:53 följande:

Skönt att man bor mindre ort med 15000 invånare i kommunen, minns inte senast jag låste dörren 
    Bor i tätorten barnen går till skolan utan att låsa.

Har kommit hem vid lunch att dörr är vidöppen, då har de glömt att stänga tur att det var sommar , annars hade de varit kallt 

Hade aldrig gått med på att mina ungar inte stängde dörren. Låsa, fine det behövs inte här heller. Vi dock kodlås men är ofta den står öppen. Men dörren stänger man när man går. 
  • EpicF
    Tukt skrev 2024-04-18 23:17:10 följande:
    Rimligen har man väl koden i hjärnan, och den kan man väl inte scrimma...än?
    Är man ändå rädd för spridning av koden, så kan man ju byta den till en kostnad av 0 kronor, regelbundet. Att jämföras med ett byte av låskolv så fort en hantverkare lånat nycklarna.
    Rent tekniskt kan mn byta koden varje dag.... 
  • EpicF
    Tukt skrev 2024-04-19 08:59:19 följande:
    Ja, rent tekniskt kan man ju byta den var 30 sekund...  // Flört  Men hängde nog inte med vart du ville komma.  Fördelen med kodlås är ju också att man kan styra koder till vissa tider och dagar, vilket också påverkar säkerheten. 
    Det var svar på svaret du gav till personen som menade att koden lätt kan spridas, till skillnad från nycklar....

Just att man styra tider och dagar är utmärkt om man har hantverkare eller tillfälliga gäster. 
  • EpicF
    Rataxes skrev 2024-04-19 09:42:25 följande:
    Det vet jag inte, men den gjorde det iallafall. 
    Det blev väl kortis pga något. Jag kan lätt starta en brand med hjälp av ett sånt 9 voltsbatteri som används i dessa lås och lite svinto...

Bilar brukar inte självantända om det inte är muminbilar eller tivolibilar.

Eller om de får hjälp av några uttråkade skitungar.
    Kodlås brukar inte heller självantända.
  • EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2024-04-20 19:07:01 följande:
    Jag lämnar inte ut min nyckel till kreti och pleti så nån kan härja hemma hos mig när jag inte är hemma. Nyckel lämnas endast till betrodda typ nån släkting. Hantverkare och dylikt skulle jag inte lämna obevakade. När dom är hemma hos mig är jag också hemm.
    Nej, det är helt och hållet ditt val. 
Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?