Inlägg från: Anonym (Kodlås - YES!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kodlås - YES!)

Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?

Jag älskar det!
    Sonen hade en egen kod ett tag just för att vi undrade om kompisar skulle se den när han knappade in den. Koden var bara aktivt vissa tider av säkerhetsskäl.

Vi har haft städning av vår bostad innan. Då var koden giltig den dagen personalen skulle vara där och mellan vissa klockslag endast. 

Känner vi att koden kan ha setts av andra då byts koden ut. 

• Anonym (Kodlås - YES!)
    Anonym (W) skrev 2024-04-17 15:33:05 följande:

Skulle aldrig våga ha kodlås. Vem som helst kan se koden, även främlingar som står och spanar. Sen ska det bytas batterier hit och dit, om man missar det vad händer då osv. Går att hacka kodlås. Nej, känns för otryggt tycker jag.

Din nyckel kan bli stulen. 
    Har du en främling flåsandes i nacken lär du inte knappa in någon kod. Annars vet jag inte hur de ska se koden du knappar in. Hur löste du det när du tog ut pengar från en bankomat? Där fanns ju risken att någon hade installerat en kamera.
    Låset meddelar i god tid när batterier ska bytas. 
    Skulle batteriet ta slut ändå så kan man ta sig in med hjälp av ett "stöd batteri" utifrån. 

Använder du en telefon? Den går att hacka ändå använder du den. 
  • Anonym (Kodlås - YES!)

Varje gång någon har haft en kod in till oss har vi sedan stängt av koden så att ingen annan kan använda den. Lånar du ut en nyckel är det lätt att göra en kopia på den och du har ingen aning om det. 

Anonym (?) skrev 2024-04-18 21:55:11 följande:

Lättare att hålla koll på vem har nyckel än att veta hur många som har koden.
    Till mitt hem är vi fyra nycklar. Har koll på alla.

• Anonym (Kodlås - YES!)
    Rataxes skrev 2024-04-22 14:14:59 följande:
    Poängen är att det inte krävs starkström för att en brand ska starta pga elfel. Ta ett vanligt 9V batteri, håll det i handen och kortslut polerna med en bit stålull, samma sak kan inträffa t.ex i en dörr med elektronik som strömförsörjs internt. Är installationen slarvigt gjord kan sånt uppstå pga väder, folk som smäller i dörren osv. 

I det fallet jag hänvisade till fanns ingenting kvar av elektroniken så det gick inte att bevisa någonting.

40 000 åt helvete.

Men var och en köper ju vad man själv tycker passar.
    Man ska inte ladda enheter över natten eller lämna laddsladdar inkoppalde eller köra diskmaskin över natten pga brandrisk ändå gör folk det. Man ska inte ladda elbilen i vanligt eluttag men ändå gör folk det...

Leker man McGyver kan man ställa till med rätt mycket skit oavsett vad. 
Svar på tråden Kodlås på ytterdörren, bra eller dåligt?