• Anonym (Inte lögnare)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

• Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?
  • EpicF
    Anonym (Inte lögnare) skrev 2024-03-28 15:05:19 följande:
    Jojo, han är helt inne på att sonen ska säga att han är sex år om någon frågar. Nu tror jag inte att någon kommer att fråga - men det är själva grejen för mig. Vad lär vi barnen om vi ljuger när vi tycker att det är okej?
    Kan inte du köpa liftkorten då?
  • Anonym (jopp)

Jag hade definitivt ljugit i en sån situation. Åldersgränsen är ju bara satt helt godtyckligt och handlar bara om att tjäna pengar. Så där hade jag inte haft några samvetskval. I synnerhet när det bara är några månader...

Har ljugit både när jag själv var barn (både själv och via mina föräldrar) och åt mina barn, och barnen har inte blivit förhärdade brottslingar pga det. 

Alla människor ljuger, och även barn kan lära sig när det är okej att dra en vit lögn (inte säga att fasters blus är ful) och när det är viktigt att säga sanningen.

• Anonym (Lio)

Jag tycker det är en vit lögn som är ok eftersom det inte drabbar någon annan. Och ni kommer lägga tusentals kronor på skidorten och gynnar dem på massa andra sätt samt att barnet ju nyss var 6 år. Det handlar om två månader! Nej jag hade absolut kunnat undanhålla sanningen i det läget och sparat de pengarna till något bättre. 

• Anonym (Stina)

Hur är er barn? Är han noga med att följa regler eller är han som sin pappa? Min pojke hade haft svårt att somna och mått jättedåligt om vi bad honom ljuga. 

Tycker er son att det är jobbigt att ljuga ska ni självklart inte be honom om det. Du ska inte heller behöva ljuga om du mår dåligt av det. 

• Core

när jag sa i kassan han fyllde nyss sju år, sa hon han är sex år alltså? Med glimten i ögat.

Ingen bryr sig, så länge det är inom rimlighetens gräns. Ett år senare är det en annan sak, men blir det här en stor sak är det riktigt jävla låg nivå på er två.

• Lugnoro

När jag var 22 gick jag in gratis på vissa museer då min mamma sa att jag var under 18. Har alltid sett ung ut. Men jag håller med ts här. Tänk om de kontrollerar det. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Inte lögnare) skrev 2024-03-28 13:27:11 följande:
    Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

Ja, alltså jag tycker att du är väldigt stelbent, särskilt om den bara är nån månad. Herregud, det är ju inte som om barnet är 10-11 år här. Barnet är ju faktiskt nästan under sju år. Det känns som att du övertänker det här.

Istället för att helt snöa in er på om man ska ljuga eller inte, hade jag istället börjat oroa mig över er totala brist på kommunikationsförmåga, att kompromissa och samarbeta. Ni är alltså på väg att ställa in hela resan över en sån här skitgrej? Herregud. Skärp dig! Inte undrar på att folk går isär stup i kvarten när folk verkar glömma att dom själva och partnern är ett team och inte motståndare. 

• Anonym (H)

Skita ner sig för några hundra och riskera att barnet antingen ska behöva ljuga eller avslöja hur snåla ni är..... Så ovärt

• Anonym (Molly)

Jag tycker ABSOLUT att du resonerar rätt och din man fel.
    Har man pengar att åka skidor HAR man pengar att betala liftkort för.
    Så fel att be sonen ljuga, han kommer inte längre seger med samma ögon,tro mig.
    OM din man nu prompt tänker ljuga för ett sketet liftkort skulle jag ställa mig långt bakom och så går han ta smällen ifall han blir påkommen.
    Jag har aldrig och kommer aldrig be mitt barn ljuga för att undslippa en kostnad, det skulle jag inte ha samvete för.

• Anonym (Inte lögnare)
    Anonym (H) skrev 2024-03-28 20:58:03 följande:

Skita ner sig för några hundra och riskera att barnet antingen ska behöva ljuga eller avslöja hur snåla ni är..... Så ovärt

Vi? Har du läst min trådstart? För mig är det ovärdigt att ljuga för att spara några kronor. Det är inte så att det behövs heller.
Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?