• Anonym (Inte lögnare)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

• Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?
  • Anonym (Inte lögnare)
    Anonym (Stina) skrev 2024-03-28 15:42:20 följande:

Hur är er barn? Är han noga med att följa regler eller är han som sin pappa? Min pojke hade haft svårt att somna och mått jättedåligt om vi bad honom ljuga. 

Tycker er son att det är jobbigt att ljuga ska ni självklart inte be honom om det. Du ska inte heller behöva ljuga om du mår dåligt av det. 

Jättenoga med regler. Han har svårt att gå mot rött ljus, på den nivån är det.
  • Anonym (Lo)

Jag hade nog haft svårt att ljuga om det faktiskt, särskilt som man måste blanda in barnen. Det blir en jobbig lögn för barnet att upprätthålla och han kommer ju känna att det är fel.

Sedan tycker jag iofs inte det är fel att ljuga per se. Jag har lärt mina barn att man får ljuga ibland. Men då är det ju för tex att skydda egna eller andras känslor mer, inte för ekonomisk vinning. Så OM ni kör med ljuget så kommer ditt barn inte fara jätteilla av det, men sedan kan ni ju inte komma och bli arga om han ljuger av fel anledningar i framtiden.

Kör på sanningen och hoppas på att de är schyssta på skidstället istället. Ställen borde verkligen ha att det enbart är gratis för barn om man kan bevisa deras ålder, så slipper man såna här dilemman.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Inte lögnare) skrev 2024-03-28 21:18:22 följande:
    Jättenoga med regler. Han har svårt att gå mot rött ljus, på den nivån är det.

Då tycker jag att du ska använda det argumentet för att få din man att ändra på sig. Även om han tycker du är stelbent så borde han ha förståelse för att er son inte mår bra av att tvingas ljuga. 

Förövrigt är ju din man precis lika stelbent fast åt sitt håll, han är ju inte direkt flexibel mot dig i det här. 

• cosinus

Jag har fuskat ibland. För mig har det viktiga varit att barnen i fråga inte varit medvetna om det. Det är mitt beslut, inte deras och de ska inte behöva vara oroliga för att de gör fel. Hade någon frågat hur gamla de varit så hade de fått svara ärligt och sen hade jag fått ta det som vuxen.

Sen kan man naturligtvis argumentera för att det är fel moraliskt att ljuga om barnens ålder. Det säger jag inget om. Men jag saknar den moraliska spärren om det handlar om små marginaler som med största sannolikhet aldrig synas.

Har låtit bli att betala den våren ungarna precis fyllt 7 i backen. Har även glatt hävdat att ena sonen inte fyllt 3 år än på ett hotell för att vi helt enkelt inte hade fått bo hela familjen i samma rum om han räknats på riktigt. Det hade blivit orimligt tjorvigt i den åldern att behöva dela upp sig på två rum så då fick det bli så.

• Anonym (Eh?)

Handlar väl om barnets ålder också. om något är gratis under 16 månader eller 12 månader så tvingas ju knappast barnet att ljuga och kan inte heller svara på frågor om sin ålder. Nu är barnet medveten om att den ska ljuga och det kan barnet må dåligt över. Medan en 1 åring inte lider av att pappa säger att barnet är 11 månader 

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (jopp) skrev 2024-03-28 15:33:30 följande:

Jag hade definitivt ljugit i en sån situation. Åldersgränsen är ju bara satt helt godtyckligt och handlar bara om att tjäna pengar. Så där hade jag inte haft några samvetskval. I synnerhet när det bara är några månader...

Har ljugit både när jag själv var barn (både själv och via mina föräldrar) och åt mina barn, och barnen har inte blivit förhärdade brottslingar pga det. 

Alla människor ljuger, och även barn kan lära sig när det är okej att dra en vit lögn (inte säga att fasters blus är ful) och när det är viktigt att säga sanningen.

Detta är ingen vit lögn, det är bedrägeri. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-28 23:44:31 följande:
    Detta är ingen vit lögn, det är bedrägeri. 
    Kan de bli polisanmälda för det?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (jopp) skrev 2024-03-28 15:33:30 följande:

Jag hade definitivt ljugit i en sån situation. Åldersgränsen är ju bara satt helt godtyckligt och handlar bara om att tjäna pengar. Så där hade jag inte haft några samvetskval. I synnerhet när det bara är några månader...

Har ljugit både när jag själv var barn (både själv och via mina föräldrar) och åt mina barn, och barnen har inte blivit förhärdade brottslingar pga det. 

Alla människor ljuger, och även barn kan lära sig när det är okej att dra en vit lögn (inte säga att fasters blus är ful) och när det är viktigt att säga sanningen.

Naturligtvis handlar det om att tjäna pengar, det bedrivs ingen välgörenhet i backarna. Det motsvarar att snatta i en affär, lura ett företag och betala mindre. Olagligt. 
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-28 23:53:17 följande:
    Polisanmäld kan man väl bli för vad som helst jag kan polisanmäla någon för att personen bär röda byxor det betyder inte att det är olagligt eller att något händer med personen. 
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-28 23:53:17 följande:
    Polisanmäld kan man väl bli för vad som helst jag kan polisanmäla någon för att personen bär röda byxor det betyder inte att det är olagligt eller att något händer med personen. 
Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?