• Anonym (Inte lögnare)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

• Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?
  • Anonym (Stina)

Jag fattar varför det här blir en stor grej. Det är ju en stor skillnad i grundvärderingar och syn på uppfostran som visar sig här

• cleoeme

Har varit i samma situation.. min dåvarande make ljög om vårat barns ålder flera gånger när vi tex gjorde buss/tåg resor. Så himla pinsamt.
    En man i 40års åldern alltså.. nej jag tycker det är ett sånt pinsamt beteende. Jag var livrädd för att vi skulle bli kontrollerade eller att barnet skulle råka försäga sig.
    Jag har aldrig gjort så och kommer aldrig göra det heller. Har vi inte råd pga vi måste betala för vårat barn också så åker vi inte helt enkelt.
    För övrigt är han nu mer ett ex.

• Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-29 13:15:47 följande:
    Alltså... Jag kan förstå olika åsikter. Men fattar inte att det ska bli en så stor grej.

Som du säger, det är ju ungarna som blir lidande big-time. Om nu mamman värnar om sitt enorma samvete kan hon ju fundera på varför hon straffar barnen?
    Eller hur. Jag har svårt att ta både frågan och de flesta svaren på allvar. Är folk såhär på riktigt? I så fall förstår jag varför 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa. 
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (Math dude) skrev 2024-03-29 13:41:41 följande:
    Det kryllar av sätt man kan spara/tjäna pengar i vårt samhälle genom att begå ringa bedrägeri eller andra brott där risken att åka dit är så låg att det absolut är värt att göra det om man inte känner att skammen att bli påkommen är ett stort problem,.Det som kan vara jobbigt är att få en prick i registret. Se t.ex. denna kvinna som nog ångrade sig och lite sent fann att fifflet inte vart så bra. Hon har vart sjukskriven på sitt jobb sedan dess:
    www.flashback.org/t3580962p21

Vårt samhälle bygger på att de flesta av oss inte är alltför bedrägliga. Om fifflet blir för stort kommer tilltron för alla övriga till systemet att avta. 
    Jag tror som sagt inte det räknas som ringa bedrägeri om man inte satt det i system. Det finns inte en chans att de blir anmälda inget företag är så dumma att de riskerar sån dålig publicitet för en sån skitgrej. Jag har jobbat i kassan på en stor nöjespark i flera år och det är jätte, jätte vanligt att folk ljuger om hur gamla barnen är. Folk här verkar tro att det blir fängelsestraff direkt om barnet försäger sig men där jag jobbade hände inget fast barnet stod och gormade så det hördes i hela parken att föräldrarna sagt fel. 
  • Anonym (457457)

Två frågor till er som tycker att ts ska ge sig:

Varför är det hon som är stelbent och inte maken? Maken vägrar ju också att ge sig.

Var går åldersgränsen för att ljuga; två, tre, fyra eller fler månader?

• Anonym (H)
    Anonym (Inte lögnare) skrev 2024-03-28 21:17:42 följande:
    Vi? Har du läst min trådstart? För mig är det ovärdigt att ljuga för att spara några kronor. Det är inte så att det behövs heller.
    Om ni följer din mans vilja blir det ju ni. 
  • Anonym (Math dude)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-29 18:11:37 följande:
    Jag tror som sagt inte det räknas som ringa bedrägeri om man inte satt det i system. Det finns inte en chans att de blir anmälda inget företag är så dumma att de riskerar sån dålig publicitet för en sån skitgrej. Jag har jobbat i kassan på en stor nöjespark i flera år och det är jätte, jätte vanligt att folk ljuger om hur gamla barnen är. Folk här verkar tro att det blir fängelsestraff direkt om barnet försäger sig men där jag jobbade hände inget fast barnet stod och gormade så det hördes i hela parken att föräldrarna sagt fel. 
    Bytte du åsikt efter 6 timmar och 11 minuter? Så här skrev du klockan 12:00: Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri ...

Jag är inte jurist, men har läst straffrätt och polislära på högskolenivå. Jag menar att det sannolikt är brottsligt, men jag håller helt med om analysen att låg risk att åka fast föreligger just för att de räknar med att det inte är värt att jaga myglare.

Låg sannolikhet att åka dit gäller även om du stjäl en schysst cykel och kränger den. Behåll den gärna något år och göm undan den så är risken väldigt liten att åka dit. Även rattar på BMW-bilar ger bra pengar och låg risk att åka fast liksom stöld av båtmotorer. 
  • Anonym (Math dude)
    cleoeme skrev 2024-03-29 16:59:04 följande:

Har varit i samma situation.. min dåvarande make ljög om vårat barns ålder flera gånger när vi tex gjorde buss/tåg resor. Så himla pinsamt.
    En man i 40års åldern alltså.. nej jag tycker det är ett sånt pinsamt beteende. Jag var livrädd för att vi skulle bli kontrollerade eller att barnet skulle råka försäga sig.
    Jag har aldrig gjort så och kommer aldrig göra det heller. Har vi inte råd pga vi måste betala för vårat barn också så åker vi inte helt enkelt.
    För övrigt är han nu mer ett ex.

Du låter som bra grusmaterial. Bra att droppa gnidbuken.😀👍
  • Tow2Mater

Ska man inte skriva in födelsedatum för att köpa liftkorten? Jag tycker det blir lite för mycket bedrageri att hitta på ett falskt födelsedatum än om man bara säger i kassan 'han är 6'. Aven om det i praktiken blir samma sak.

Ställ inte in resan, låt honom köpa liftkorten och ta de eventuella följder som kommer med frågor och förklaringar. Men han borde i sin tur kunna lova att nästa år (om det blir en resa igen) är det sanningen som gäller.

• AnnaSthlm

Jag själv tycker inte att det är något problem, men din man borde ge sig eftersom du inte håller med. 

Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?