• Anonym (Inte lögnare)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

• Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (Math dude) skrev 2024-03-29 22:07:27 följande:
    Bytte du åsikt efter 6 timmar och 11 minuter? Så här skrev du klockan 12:00: Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri ...

Jag är inte jurist, men har läst straffrätt och polislära på högskolenivå. Jag menar att det sannolikt är brottsligt, men jag håller helt med om analysen att låg risk att åka fast föreligger just för att de räknar med att det inte är värt att jaga myglare.

Låg sannolikhet att åka dit gäller även om du stjäl en schysst cykel och kränger den. Behåll den gärna något år och göm undan den så är risken väldigt liten att åka dit. Även rattar på BMW-bilar ger bra pengar och låg risk att åka fast liksom stöld av båtmotorer. 

Nej, jag har inte bytt åsikt. Hur fick du orden möjligtvis och eventuellt till att det absolut är så? Det lär inte vara brottsligt om man vid ett tillfälle ljuger om barnets ålder även om de skulle bli anmälda och polisen mot all förmodan skulle slösa sina resurser på att utreda lär det inte bli en fällande dom. 

Att jämföra med att sno tillhörigheter är bara larvigt. 

• Anonym (S)

Tycker du har väldigt kloka resonemang. Jag tänker som dig. Jag försöker uppfostra mina barn till snälla, ärliga och respektfulla individer. De gånger min 6åring har ljugit har jag frågat varför och sagt att man inte ska ljuga. Barn gör inte alltid som vi säger dom gör som vi gör. Vill man lära barnen att det är okej, ljug på. Vill man visa att det rätta är att vara ärlig så visa barnen att vi är ärliga. 

Jag har aldrig någonsin ljugit om barnens ålder. Tex vi var på lekland och fick betala fullpris för barnet som nyligen fyllt 1 år. Vilket jag tyckte kändes orimligt för en 1 åring är för liten för nästan allt där. Jag ljuger inte om åldern men eftersom jag inte vill betala fullpris på ett litet barn så åker vi inte dit förens det är värt pengarna. Skulle vi inte ha råd att betala fullpris så skulle vi också avvakta. Vi har fått avstå en hel del då vi flera månader går plus minus noll och vissa månader fått tagit av sparkontot, ändå finns inte på världskartan att ljuga. Kan förstå om lögnen kan rädda livet på någon i familjen men för att ha råd med nöje, näe så pinsamt! Tycker din man är pinsam faktiskt skulle bli jätteobekväm om min man skulle ljuga för någon mitt framför ögonen på mig eller barnen. Skulle nog av ren reflex säga "men hon fyllde ju 7 år i februari, har du glömt det?" 

• nihka

Köp liftkort på internet för hela familjen. När de väl är betalade för kan din man inte göra något åt det. Han ska inte tvinga andra i familjen att ljuga och smyga.

Någonstans måste åldergränsen finnas och i flera år har barnet fått åka lift gratis, vilket är en bonus som jag ser det.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Lätt)

Ljuger lätt om åldern när det gäller sådana där stora företag som suger ut pengar från barnfamiljer. Hutpriser och skithöga priser på mat o kexchoklad. Nä, de pengarna behåller jag om d går

• Madida

Uteslutet då det hade krävt att mitt barn ljög och/eller fick reda på att vi ljög. Ja det sparar pengar men vad lär det mitt barn. Inte värt det.

• Anonym (rätt ska vara rätt)

Min mans syster försökte sig på detta när vi var på kryssning, för att slippa en högre taxa för en utflykt iland. Vi talar om ca 60 kr och det var bara löjligt relativt resans pris, som dessutom svärfar bjöd på.

Vi hade också firat barnets födelsedag i restaurangen tidigarre på resan och tänk vilken förvirring att ena dan bli firad för att man blivit x år och sen tre dar senare ljuger mamma och säger att man inte är x år gammal?

Nåja, det gick bra först men eftersom allas pass finns skannade i skeppets databas så kom ett mycket pinsamt samtal dagen efter. I det läget hade alla människor med i närheten av normal skam i kroppen betalat och hållit käften men inte denna kvinna. Beteendet är bara ett symptom och vi kommer aldrig mer att ha med henne att göra efter att arvsskiftet är klart.

Hon beter sig som skabb och ingen vill associeras med så snåla och störda personer. Ts, din man är en skabbråtta, hälsa honom det.

• Anonym (Hin håle)

Fråga honom varför han vill riskera en polisanmälan...
    Otroligt korkat att skita ner sig för småpengar!

• Anonym (Inte lögnare)
    Tow2Mater skrev 2024-03-29 22:44:22 följande:

Ska man inte skriva in födelsedatum för att köpa liftkorten? Jag tycker det blir lite för mycket bedrageri att hitta på ett falskt födelsedatum än om man bara säger i kassan 'han är 6'. Aven om det i praktiken blir samma sak.

Ställ inte in resan, låt honom köpa liftkorten och ta de eventuella följder som kommer med frågor och förklaringar. Men han borde i sin tur kunna lova att nästa år (om det blir en resa igen) är det sanningen som gäller.

Barn under sju år har inte liftkort där. Man köper helt enkelt ingenting till dem och så tar de en sidoingång liften. 
  • Anonym (Inte lögnare)
    Tow2Mater skrev 2024-03-29 22:44:22 följande:

Ska man inte skriva in födelsedatum för att köpa liftkorten? Jag tycker det blir lite för mycket bedrageri att hitta på ett falskt födelsedatum än om man bara säger i kassan 'han är 6'. Aven om det i praktiken blir samma sak.

Ställ inte in resan, låt honom köpa liftkorten och ta de eventuella följder som kommer med frågor och förklaringar. Men han borde i sin tur kunna lova att nästa år (om det blir en resa igen) är det sanningen som gäller.

Barn under sju år har inte liftkort där. Man köper helt enkelt ingenting till dem och så tar de en sidoingång liften. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-29 12:00:50 följande:

Absolut men det här är inte bedrägeri. Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri men inget lär hända och sannolikheten att ens bli anmäld är minimal. Personalen kan inte bevisa att barnet har fyllt 7 år. Tro mig när jag säger att man inte får tillräckligt betalt för att bry sig. Där jag jobbade (stor nöjespark) släppte cheferna bara iväg dem om vi i personalen stod på oss och vägrade släppa in barnen gratis.

Det är väl bedrägeri om man ljuger för att roffa åt sig nåt man inte hade rätt till. Varför polisanmäler affärer snatterier som handlar om småpengar om någon unge snott godis. Har den personalen mer betalt än de som jobbar med skidliftar?

sen är det väl inte den som anmäler som måste bevisa innan för övrigt. Det lär väl en utredning visa vad ingen hade för ålder när föräldrarna ljög om åldern för att slippa betala 
Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?