• Anonym (Ambivalent)

Hur vet man att man vill separera?

Jag vill lämna min sambo. Tror jag.
    Vi har varit tillsammans i snart 9 år, har ett barn på 3 år.
    Jag har tvivlat fram och tillbaka på våran relation i några år nu faktiskt. Men aldrig så mycket att jag trott jag velat lämna honom, har snarare känt stor sorg att jag känt så och försökt jobba med det.
    Men sen ca ett halvår tillbaka har detta vuxit så starkt att jag nästan bestämt mig. 
    Det är bara SÅ jobbigt. 
    Han älskar mig, han har ingen annan då vi nyligen flyttat till ny stad. 
    Jag är så ambivalent.
    Jag vet vad jag vill egentligen, men hur kan man förstöra någon annans liv? 
    Har sökt så mycket information om separationer och skilsmässor och allt relaterat till detta den senaste tiden så känner mig som expert på ämnet. Men inte när det kommer till mig själv.

Hur klarar man att ta detta första steg?
    Att förstöra någon annans liv. 

Jag skulle kunna stanna med honom bara för att inte såra honom. För han gör inget fel alls. Det är bara mina känslor som tagit slut. Känner mig som en egoist och jag vet att människor runtomkring kommer ta hans sida och jag känner mig bara inte redo för denna storm.
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Hur vet man att man vill separera?
  • Anonym (Ambivalent)
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 15:01:49 följande:

Har ni nyss flyttat dit där din släkt bor?

Ja 😔
  • Anonym (Aktuellt)
    Tukt skrev 2024-03-21 15:11:45 följande:
    Eh, ett treårigt barn kanske?
    Barn kan ingå i den ekvationen. Det är ingen motsättning i att ta ansvar för sitt eget liv och göra det man mår bäst av fast man har barn. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ambivalent) skrev 2024-03-21 15:13:40 följande:
    Ja 😔
    Då är du oerhort egoistisk.
  • Anonym (Ambivalent)
    Tukt skrev 2024-03-21 14:23:17 följande:

Generellt så borde alla inse att relationer kan ta slut. Vilket de ofta gör också. Så i "avtalet" er i mellan så ingår ju det scenariot också. Det bör ju alla vara medvetna om.
    Samtidigt är ju en relation ett kollektivt projekt där man har ansvar för varandra. Det är också en del av "avtalet".
    Speciellt viktigt blir det ju om man gjort stora förändringar i sina liv, exempelvis då flyttat som ni har gjort.
    Men när du skriver vidare i tråden, känns det också som det är mycket annat som du inte mår bra över, och som inte är kopplat till din partner och relationen.
    Så där kan man ju tänka sig att det är viktigt att ta tag i de sakerna. Jag vet inte vad du menar du har "jobbat" med och på vilket sätt, vilket du tar upp.
    För där låter det rimligt att ta in hjälp på olika plan. Sedan kanske känslorna är slut och ni bör separera ändå.
    Men gör du inte den "hemläxan" först, så är ju risken att ni separerar. Sedan när du kanske mår bättre så inser du att ditt beslut var fel. Finns ju rätt många sådana trådar här inne på Familjeliv.

Men kan kärlekskänslor som helt försvunnit ens komma tillbaka? 
    Om man ens tänker så här, framförallt under så här lång tid, är det inte då det som borde vara det rätta? Att lämna?
    Alltså, hade man ens tänkt tanken på att lämna om det inte var det man borde göra..
    Finns ju inga svar att få på förhand, bara framtiden kan tala om om det var rätt eller ej. 
    Och det är ju det som är så svårt..
  • Anonym (Ambivalent)
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 15:15:06 följande:
    Då är du oerhort egoistisk.
    Ja.. men är det inte egoistiskt hur man än gör, att lämna en annan människa för ens egen skull. 
    Oavsett hur allt runtomkring ser ut. 
    Detta är ju en del av varför jag startade denna tråd, varför jag är så velig. Jag är helt beredd att offra hela mitt liv och leva olyckligt för att bespara hans liv och känslor.
    Men samtidigt.. är det rätt då?? Är det mer o-egoistiskt?

Ja 😔
  • Tow2Mater
    Anonym (Ambivalent) skrev 2024-03-21 15:19:30 följande:
    Ja.. men är det inte egoistiskt hur man än gör, att lämna en annan människa för ens egen skull. 
    Oavsett hur allt runtomkring ser ut. 
    Detta är ju en del av varför jag startade denna tråd, varför jag är så velig. Jag är helt beredd att offra hela mitt liv och leva olyckligt för att bespara hans liv och känslor.
    Men samtidigt.. är det rätt då?? Är det mer o-egoistiskt?

Ja 😔
    Flytta tillbaka dit ni brukade bo. Gissar där har han sina vänner och kanske släkt? Hur långt flyttade ni?

Att du lurar honom att flytta dit du vill och sedan dumpar honom, fast du känt så här länge, är bara blah. Så manipulativt.
  • nihka
    Anonym (Ambivalent) skrev 2024-03-21 09:36:28 följande:
    Hur vet man att man vill separera?

Jag vill lämna min sambo. Tror jag.
    Vi har varit tillsammans i snart 9 år, har ett barn på 3 år.
    Jag har tvivlat fram och tillbaka på våran relation i några år nu faktiskt. Men aldrig så mycket att jag trott jag velat lämna honom, har snarare känt stor sorg att jag känt så och försökt jobba med det.
    Men sen ca ett halvår tillbaka har detta vuxit så starkt att jag nästan bestämt mig. 
    Det är bara SÅ jobbigt. 
    Han älskar mig, han har ingen annan då vi nyligen flyttat till ny stad. 
    Jag är så ambivalent.
    Jag vet vad jag vill egentligen, men hur kan man förstöra någon annans liv? 
    Har sökt så mycket information om separationer och skilsmässor och allt relaterat till detta den senaste tiden så känner mig som expert på ämnet. Men inte när det kommer till mig själv.

Hur klarar man att ta detta första steg?
    Att förstöra någon annans liv. 

Jag skulle kunna stanna med honom bara för att inte såra honom. För han gör inget fel alls. Det är bara mina känslor som tagit slut. Känner mig som en egoist och jag vet att människor runtomkring kommer ta hans sida och jag känner mig bara inte redo för denna storm.
    Någon med erfarenhet?

Hur hade du velat att han gjorde om läget var det omvända?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Ambivalent)
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 15:22:52 följande:
    Flytta tillbaka dit ni brukade bo. Gissar där har han sina vänner och kanske släkt? Hur långt flyttade ni?

Att du lurar honom att flytta dit du vill och sedan dumpar honom, fast du känt så här länge, är bara blah. Så manipulativt.
    Onödigt av dig att vara så dömande. 
    Du känner inte oss eller våran situation.
    Självklart har jag inte manipulerat honom.
    Hade jag varit en oempatisk manipulativ person hade jag inte haft det här problemet, eller hur? Då hade jag ju bara stuckit. Så snälla..
    Förstå att det här är svårt. 
    Vi har bott lite längre en ett år i nya staden och gamla tillhörde ingen. 
    Och varför vi flyttade är helt irrelevant i detta sammanhang faktiskt.
  • Anonym (Mr Bean)

Exakt samma situation som du är i är jag..lever med en kvinna sen 22år och känner bara att det inte räcker till längre.Finns ingen lust till att fortsätta alls och känt det ett bra tag,men kommer inte vidare för jag inte vill såra henne och barnen..Trampar verkligen vatten här och håller mig sysselsatt så mycket som möjligt för att få kvällarna att gå..vet det är helt fel för alla parter men på nåt vis känns det bäst,att åsidosätta mig och det jag vill för att jag är för feg för att ta steget.

• Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Mr Bean) skrev 2024-03-21 15:31:30 följande:

Exakt samma situation som du är i är jag..lever med en kvinna sen 22år och känner bara att det inte räcker till längre.Finns ingen lust till att fortsätta alls och känt det ett bra tag,men kommer inte vidare för jag inte vill såra henne och barnen..Trampar verkligen vatten här och håller mig sysselsatt så mycket som möjligt för att få kvällarna att gå..vet det är helt fel för alla parter men på nåt vis känns det bäst,att åsidosätta mig och det jag vill för att jag är för feg för att ta steget.

Ledsen för din skull,men samtidigt ,va skönt att dela samma problem med någon. För mig börjar det bli ohållbart och dessa tankar får mig nästan att gå in i väggen. 
    Min syster och en terapeut jag prövade, som är de enda som vet mina tankar, har båda gett mig rådet att bara prata med min partner om det. Att kommer det bara upp till ytan så kommer vägen staka sig därifrån och man får mer grepp om situationen då. Och man slipper var ensam i problemet. 
    När jag läste ditt inlägg nu kände jag så starkt att det är ju det jag måste göra. Och samma för dig. 
    Jag har bar skjutit på det pga livet i allmänhet och för att det är jobbigt. Men det här går inte längre. Jag känner ju hur hela jag går sönder.
    Jag flyr också, är borta mycket och försöker komma på så många ursäkter som möjligt för att slippa kramas, umgås, prata, whatever. För jag känner mig hemsk. Samtidigt som jag inte vill vara kärleksfull heller. 
    Mitt barn blir också lidande av detta då jag är borta så mycket. Jobbar, tränar, åker bort till vänner.. 
    Det måste ju få ett stopp, det kan inte hålla på så här i evigheter.
Svar på tråden Hur vet man att man vill separera?