• Jess90

Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!

Vi ska skola in vår yngsta son på samma förskola som hans äldre syskon går. Vår äldsta son går på stora barns avdelningen och vi är väldigt nöjda med förskolan. Min äldsta son började på denna förskola för några månader sedan då vi flyttat till nytt område och jag har inte haft koll på vilka som jobbar på småbarnsavdelningen. Idag fick jag ett mejl från avdelningen som den yngste sonen ska börja på, på denna avdelning arbetar två män och en kvinna. Jag får panik över denna tanke och det känns inte längre bra att han ska börja där. Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag börjar jobba snart och det går så bra för mitt andra barn på förskolan. Har jag rätt till att byta avdelning? Vill inte skapa dålig stämning då jag är så nöjd med förskolan i övrigt men jag vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!
  • Anonym

Jag förstår dig ts.
    När min dotter gick på förskolan så jobbade en man på en annan avdelning. En medelålders gubbe som jag tyckte såg äcklig ut.
    Jag kände en enorm lättnad över att det inte var på min dotters avdelning han jobbade
    Detta är mina tankar och känslor

• Anonym (Jenny)

De män jag arbetat med inom förskolans värld har varit kompetenta och duktiga. 

En kvinna som vill in i ett mansdominerat yrke måste bevisa ganska mycket för att ta sig i där. Att arbeta som förskollärare och vara man är precis lika jobbigt. De måste verkigen visa att de är på rätt plats. 

Helt fantastiskt att det finns TVÅ på samma avdelning. Vi pratade ofta att vi önskat minst två på förskolan som hade fyra avdelningar. 

Sätt dig in i deras situation. Alla misstänksamma föräldrar, mestadels kvinnor, som misstror allt de gör på jobbet. Det är inte lätt att jobba där vilket tyvärr gör att de män som arbetar inom förskolan ofta ger upp och byter antingen till skolans värld eller yrke helt. Pedagoger som gör ett fantastiskt jobb oavsett kön. 

• Core

Ja, tänk om chefen är en kvinna dessutom! Hemska tanke! 

• Meddelande borttaget
  • Core
    Jess90 skrev 2024-03-14 20:50:48 följande:

Ja precis m, vet att chansen att någon av de är pedofiler är minimal men det är ändå en större chans när det är en man. Tycker det är konstigt överlag att en man ska jobba på just småbarnsavdelningen och nu är det dessutom två män..

Vi drar en gammal klassiker och kollar vad du säger. Kvinnor dödar oftare sina barn än män, innebär det att man ska låta bli att lämna kvinnor ensam med sina barn?

Du kan applicera samma retorik på allt som är fört i statistik, till slut kan du inte göra ett skit. Alla nya människor är en erfarenhet för ett barn att träffa, ju större brädd desto mer socialt kompetent kommer barnet bli som vuxen. Det betyder inte att man som förälder ska stoppa huvudet i sanden, man är uppmärksam och på alerten, men sådana som du missar istället uppenbara risker i döda vinkeln, när man gör bedömningar enbart efter fördomar. Det är ett tecken på låg intelligens och jag antar att det är svårt att klandra någon för det, men bredda ditt synsätt är mitt tips.

Så sluta välja ut vad du är rädd för, du går i blindo när det lika gärna kan vara morfar, farfar eller en moster som är faran i ett barns liv.
  • Anonym (P)

Tänk så olika det kan vara. På mitt barns förskola jobbar TRE män. När en manlig pedagog slutade, jobbade man aktivt för att rekrytera en manlig efterträdare. Förskolan har nämligen sett en massa positiva effekter av att ha också män i verksamheten.

• Tukt

Nu är ju även kön individer. Men tycker det låter kanon att ditt barn har möjlighet att växa upp i en miljö där det även finns män. Det är få "dagis" förunnat att ha det.

• Anonym (Ui)

Jag hade nog varit mer orolig över kvinnliga förskollärare eftersom ingen nånsin misstror dem. 

Ja precis m, vet att chansen att någon av de är pedofiler är minimal men det är ändå en större chans när det är en man. Tycker det är konstigt överlag att en man ska jobba på just småbarnsavdelningen och nu är det dessutom två män..

• Anonym (Va?)

Chansen?
    Du menar risken får man hoppas.
  • Rockärbäst

Vad är problemet,  TS?
    Jag gissar att du är lika när det gäller att gå till en manlig gynekolog. 

Svar på tråden Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!