Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!

De män jag arbetat med inom förskolans värld har varit kompetenta och duktiga. 

En kvinna som vill in i ett mansdominerat yrke måste bevisa ganska mycket för att ta sig i där. Att arbeta som förskollärare och vara man är precis lika jobbigt. De måste verkigen visa att de är på rätt plats. 

Helt fantastiskt att det finns TVÅ på samma avdelning. Vi pratade ofta att vi önskat minst två på förskolan som hade fyra avdelningar. 

Sätt dig in i deras situation. Alla misstänksamma föräldrar, mestadels kvinnor, som misstror allt de gör på jobbet. Det är inte lätt att jobba där vilket tyvärr gör att de män som arbetar inom förskolan ofta ger upp och byter antingen till skolans värld eller yrke helt. Pedagoger som gör ett fantastiskt jobb oavsett kön. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Fakta: 3 procent av alla män är pedofiler) skrev 2024-03-18 00:57:35 följande:

Jag tycker inte att du överreagerar TS.

Faktum är att 3% av alla män är pedofiler.

I en normalstor stad där det bor 20 000 män, så finns det alltså 600 st pedofiler. Folk fattar inte att den här psykiska störningen (för pedofili är just en psykisk störning, inte en läggning), är såpass vanligt förekommande. Män med denna störning har dessutom en tendens att söka sig till yrken där man arbetar med just barn.

Visst finns det många bra, normala män som arbetar med barn. Men tyvärr också även många med den psykiska störningen pedofili. Att två män arbetar på en småbarnsavdelning på en förskola, där alltså tex blöjbyten ingår i arbetsuppgifterna, det ser jag som mycket alarmerande. Att betrakta detta på något annat sätt menar jag är oerhört naivt och faktiskt rent utav verklighetsfrånvänt.

Det finns tillförlitliga undersökningar som visar att vart 5:e barn blir utsatt för sexuella övergrepp någon gång under sin barndom. Vart 5:e barn, det betyder alltså att 20% av alla barn någon gång blir utsatta.

Jag förnekar inte på något sätt att det finns, men hur många procent det är beror på hur man räknar och baserar underlaget. Det finns studier som säger allt mellan 1-5% både män och kvinnor. 

Från GöteborgsPosten december 2023: "Studier på hur vanligt pedofili är ger olika siffror, beroende på metod, vilken grupp som undersöks och definition av pedofili."

Sedan är det tankvärt att även lägga in ett citat ifrån ecpat.se/blogg/kvinnliga-forovare-av-sexuella-overgrepp/:

?Jag tänker på? en flicka som var utsatt för övergrepp och vi trodde att hon var utsatt för sexuella övergrepp. Hela personalgruppen frågade vem som utsatt henne. Och de hade frågat henne om det var pappan, farfadern etcetera. Sedan hade de någon kandidat från socionomprogrammet som sa ? är det inte en kvinna som gjort det? Och på frågan så säger flickan ? Ja, det är min mamma. Och då har ju mamman varit med i behandlingsupplägget? och då säger den här praktikanten ? Varför har du inte berättat, och flickan säger att ingen frågat henne om det var en kvinna så hon trodde ingen ville höra det. Vi professionella tänker ? vilken han är det? ? man förutsätter att det är en man.?

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-03-18 08:17:11 följande:

?Jag tänker på? en flicka som var utsatt för övergrepp och vi trodde att hon var utsatt för sexuella övergrepp. Hela personalgruppen frågade vem som utsatt henne. Och de hade frågat henne om det var pappan, farfadern etcetera. Sedan hade de någon kandidat från socionomprogrammet som sa ? är det inte en kvinna som gjort det? Och på frågan så säger flickan ? Ja, det är min mamma. Och då har ju mamman varit med i behandlingsupplägget? och då säger den här praktikanten ? Varför har du inte berättat, och flickan säger att ingen frågat henne om det var en kvinna så hon trodde ingen ville höra det. Vi professionella tänker ? vilken han är det? ? man förutsätter att det är en man.?

Frågetecknen i citatet ska vara citattecken. Lägger in texten igen så den blir rätt.

"Jag tänker på? en flicka som var utsatt för övergrepp och vi trodde att hon var utsatt för sexuella övergrepp. Hela personalgruppen frågade vem som utsatt henne. Och de hade frågat henne om det var pappan, farfadern etcetera. Sedan hade de någon kandidat från socionomprogrammet som sa ? är det inte en kvinna som gjort det? Och på frågan så säger flickan ? Ja, det är min mamma. Och då har ju mamman varit med i behandlingsupplägget? och då säger den här praktikanten ? Varför har du inte berättat, och flickan säger att ingen frågat henne om det var en kvinna så hon trodde ingen ville höra det. Vi professionella tänker ? vilken han är det? ? man förutsätter att det är en man."

Källa: ecpat.se/blogg/kvinnliga-forovare-av-sexuella-overgrepp/
Svar på tråden Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!