• Jess90

Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!

Vi ska skola in vår yngsta son på samma förskola som hans äldre syskon går. Vår äldsta son går på stora barns avdelningen och vi är väldigt nöjda med förskolan. Min äldsta son började på denna förskola för några månader sedan då vi flyttat till nytt område och jag har inte haft koll på vilka som jobbar på småbarnsavdelningen. Idag fick jag ett mejl från avdelningen som den yngste sonen ska börja på, på denna avdelning arbetar två män och en kvinna. Jag får panik över denna tanke och det känns inte längre bra att han ska börja där. Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag börjar jobba snart och det går så bra för mitt andra barn på förskolan. Har jag rätt till att byta avdelning? Vill inte skapa dålig stämning då jag är så nöjd med förskolan i övrigt men jag vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!
  • Tukt
    Anonym skrev 2024-03-15 17:35:01 följande:
    Håller med
    Främmande män ska inte byta blöja på min dotter eller torka henne på toaletten.
    Nu är det ju inte "främmande män" som gör detta. Du får det att låta som man vallar in random snubbar från gatan in på förskolan för att göra detta.
    I själva verket känner ju barnet den pedagogen ganska väl, även om inte du gör det.
    Jag kan förstå olusten, men ska man resonera om den, så ska man väl göra det utifrån en korrekt verklighetsbeskrivning.
  • nihka
    Jess90 skrev 2024-03-14 20:45:29 följande:

Vi ska skola in vår yngsta son på samma förskola som hans äldre syskon går. Vår äldsta son går på stora barns avdelningen och vi är väldigt nöjda med förskolan. Min äldsta son började på denna förskola för några månader sedan då vi flyttat till nytt område och jag har inte haft koll på vilka som jobbar på småbarnsavdelningen. Idag fick jag ett mejl från avdelningen som den yngste sonen ska börja på, på denna avdelning arbetar två män och en kvinna. Jag får panik över denna tanke och det känns inte längre bra att han ska börja där. Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag börjar jobba snart och det går så bra för mitt andra barn på förskolan. Har jag rätt till att byta avdelning? Vill inte skapa dålig stämning då jag är så nöjd med förskolan i övrigt men jag vet inte vad jag ska göra.

Ta ett djupt andetag och slå ifrån dig desa tankar. Var glad att din son får något som är såpass ovanligt som en manlig förskolelärare. Det är ont om manliga förebilder inom förskolan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Um Hamza

Jag studerar pedagogik på avancerad nivå och har just skrivit en avhandling om män I förskolan, fråga mig vad du vill.

• Anonym (Jobbar på förskola)

Ja du överreagerar! Dom flesta förskolor har ålders baserade grupper, så du kommer säkert inte få byta.    

Ja du överreagerar! Dom flesta förskolor har ålders baserade grupper, så du kommer säkert inte få byta.

Anonym skrev 2024-03-15 17:35:01 följande:
    Håller med
    Främmande män ska inte byta blöja på min dotter eller torka henne på toaletten.

Ok! Det är bara att hålla dina barn hemma! Det kan alltid börja manlig personal på förskolan i efterhand! Du kan inget göra och verkligen inte bestämma om vem som ska byta blöjor och följa med på toa under förskoletiden!
  • Anonym
    Um Hamza skrev 2024-03-15 18:55:27 följande:

Jag studerar pedagogik på avancerad nivå och har just skrivit en avhandling om män I förskolan, fråga mig vad du vill.

Finns det något hinder för montage av MCB152-kort (alltså Profisafe) i IP65-klassade Danfoss FC300? Har bara gjort det i IP20-modeller tidigare.
    Jess90 skrev 2024-03-14 20:45:29 följande:

Den statistiska risken för att någon av dem, oavsett kön, bär på seriemördartendenser är väl högre? För att inte nämna t ex alkoholism? Eller bara lite klassisk, hederlig ondska eller dumhet? Eller hämndbegär som går ut över barn? Det finns väl fan så mycket mer och annat att oroa sig över, men du hittar på något av det mest osannolika och FL-kärringmässiga i din allmänna okunskap och kontrollbehov?

• Anonym (Hans)
    Anonym (Risken) skrev 2024-03-15 16:47:09 följande:
    Låter som att vi gick på samma dagis
    Betvivlar det. Lär vara långt ifrån enbart ett ställe som har en kvinnlig pedofil. Jag gick i en förort till Stockholm runt 1972-1974.
  • Ikaros12

Det är inte alls konstigt att TS känner så här. Tyvärr bygger den av bilden många har av män och kvinnor och inte förskollärare. Tyvärr händer det att barn blir utsatta för övergrepp av människor i sin närhet. Däremot har vad jag vet aldrig en utbildad manlig eller kvinnlig förskollärare blivit dömd för sexuella övergrepp. I Stockholm på 90-talet var det en ung man utan utbildning som utsatte ett barn för sexuella övergrepp. Han hade ingen utbildning. Enligt fackliga organisationer så blev 1/4 av alla mån plötsligt anmälda av oro från vårdnadshavare. Inget ledde ens till åtal. Förskollärarutbildningen är lång och de som går där kan få avsluta den om de inte anses lämpliga för yrket. Det finns kvinnor som också utsätter barn för mycket, men jag skulle aldrig vara orolig om utbildad personal är med dina barn. Förmodligen utvecklas tyvärr en del barn bättre på förskolan i närheten av förskollärare än i sin egna hem. Om du har en manlig förskollärare på ditt barns avdelning så är han nog lika orolig att du ska tro något ont om honom som du är att han skulle skada ditt barn. Prata med dem om det

• Anonym (Tess)

Jag förstår din oro men jag tycker inte den är rationell. Vi är ju inte alltid rationella och det är inget att bli utskälld för. 

Hur ser förskolan ut? Vad har de för rutiner kring toabesök och blöjbyten? Kanske blir du lugnare om du funderar kring det. Vår förskola har fönster in till skötborden och regeln är att en vuxen aldrig stänger dörren om de hjälper ett barn på toaletten. Vår förskola är stor så det är alltid flera pedagoger på plats samtidigt. Detta skyddar barnen mot övergrepp men det skyddar ju även de manliga pedagogerna mot misstänksamhet och skvaller. Det är en orsak till att vi har många män som jobbar på vår förskola vilket mina pojkar tycker är jättekul.

Sen är det ju också så att manliga pedagoger ofta söker jobb där det redan arbetar män, eller att de söker sig till samma arbetsplats om de redan känner varandra. Precis som det är med kvinnor i mansdominerade yrken så är det lättare att få in fler kvinnor när det redan jobbar kvinnor på arbetsplatsen. Att det är två män ökar chansen att de stannar och det minskar risken att ditt barn måste byta personal stup i kvarten vilket brukar vara jobbigt för hela barngruppen  

Svar på tråden Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!