Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-12 11:30:29 följande:
Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor
Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla
Om du nu känner din son bäst så börjar vi från slutet. Självklart ska han inte stoppa bajs i munnen - MEN det är så barn gör för att undersöka i den åldern. De ska i princip stoppa saker i munnen. Sedan ska du vara uppmärksam på att det inte är farliga saker självklart. Det är bra för den orala utvecklingen att stoppa saker i munnen. Det gynnar både matintag och prat senare i livet plus gör de mer motståndskraftiga mot bakterier och virus i framtiden (även om sonen kommer åka på diverse åkommor).
Du ska underlätta för pappan. Inte försvåra. Det gör du genom att vara hos din mamma och pappa EN timma bort.
Det är klart att han är rädd för "främmande" män. Du har ju inte gjort mycket för att pappan inte ska vara främmande.
Som förälder som fått barn med en annan förälder har man ett par viktiga saker att tänka på. NI är föräldrar till barnet. Om inte den andra föräldern gjort något riktigt allvarligt (misshandel, övergrepp, mord osv) så ska man UPPMUNTRA den andra föräldern att träffa barnet. Dyker den andra föräldern inte upp - då är man i förhandlingsläge. I detta fall är det faktiskt pappan som är i förhandlingsläge då du försvårar allt för honom.
En tvist om vårdnaden är inte för din skull. Inte för pappans heller. Det är för BARNETS skull. för BARNET som är ERT har rätt till BÅDA föräldrarna.
Att han lämnade dig och allt är givetvis en tragisk historia på alla sätt och jag fattar att det är mänskligt att vilja straffa honom. I detta fall är det dock inte läge. Du behöver bli vuxen (du kallar dig Mamma93 vilket gör att jag skulle tippa på att du född 1993, dvs 30 år). Du behöver böja dig för vad som gäller. Ni behöver inte ha mer kontakt än när det handlar om barnet.
Kontaktar pappan socialtjänsten kommer ni att få göra ett umgängesschema ihop för att pappan ska lära känna sitt barn. Skulle du vägra kan han dra det till tingsrätten och då får du en dom som blir laga kraft och som du har att rätta dig efter vare sig du vill eller inte.
Och ett tips. Tänk om det vore tvärtom. Du byter i tanken plats med pappan. Det är pappan som haft barnet sedan födseln. Skulle du verkligen vilja vara den som missat detta halvår?
Du har chansen nu att göra saker rätt - ta den! För ERT barns skull!