• Anonym (Mamma93)

Får hon vara med vid umgänget?

Hej jag har en son på sex månader som inte träffat sin pappa än men jag känner mej inte bekväm runt honom så kan jag då ha min mamma med vid umgänge med sonen? pappan vill absolut inte att min mamma ska vara med o det är därför de inte setts än, kan jag ställa det som krav? Min mamma känner barnet det gör inte han

Vi har ingen dom och har inte varit till familje rätten och det är inget våld eller missbruk inblandat

• Svar på tråden Får hon vara med vid umgänget?
  • Anonym (Poppy)
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 16:42:20 följande:
    Men jag vill att min mamma är med och det vill inte han och han vill också ha delad vårdnad och det tycker jag verkar oroväckande för varför vill han det? Jag är inte rädd för han men han har ljugit för mej när vi var tillsammans och inte varit särskilt schysst som lämnat när jag var gravid så jag är inte bekväm alls och litar inte på han med mitt barn

För det första behöver du inse att han inte utsatte barnet för någon risk när han lämnade dig. 

Det som är oroväckande är inte att han vill vara en engagerad förälder utan att du inte vill att ditt barn ska ha en relation till sin pappa, att du blockade honom under graviditeten och inte kan bortse från dina känslor och sätta barnets bästa först.

Att han vill ha delad vårdnad är väl helt självklart? Att du inte förstår det skulle jag säga är ditt barns största problem just nu. 

Det är riktigt illa att han fortfarande inte träffat sin son. Bestäm träff på en offentlig plats snarast möjligt. Så här kan det ju inte fortgå. 

• Anonym (Poppy)

Hur gamla är du och pappan? Inser att mina råd utgår från att ni är vuxna, men så kanske det inte är? 

• Anonym (2)

Självklart är han en främling. Vad ska han annars vara om han inte fått träffa sitt barn på 6 mån? Dvs hela barnets liv. 

Om han väljer att dra dig inför rätta så kommer dina förutsättningar knappast bli bättre. Då kommer du bli TVUNGEN att lämna ifrån dig barnet till en främling. 

Därför får du helt enkelt inse att ingen bryr sig om dina sårade känslor, du får gå i terapi för det där. Du ska se till att ditt barn får möjligheten till en relation till sin pappa. 

Du vill inte träffa honom ensam. Du behöver inte. Gå till öppna förskolan med barnet och be pappan komma dit. 

• Anonym (H)
    Men jag vill att min mamma är med och det vill inte han och han vill också ha delad vårdnad och det tycker jag verkar oroväckande för varför vill han det? Jag är inte rädd för han men han har ljugit för mej när vi var tillsammans och inte varit särskilt schysst som lämnat när jag var gravid så jag är inte bekväm alls och litar inte på han med mitt barn
    Är du väldigt ung TS? Du låter väldigt omogen? Varför skulle han inte vilja ha vårdnad för sitt egna barn?
  • Anonym (Alexandra)

Men det är ju inte bara ditt barn. Det är ju också HANS barn och det är ju klart att han också ska ha vårdnad, kunna ta beslut kring barnet och ha varannan vecka så småningom. 

Det är vän bättre att han lämnade dig när du var gravid än att fortsätta i en relation han inte ville vara i? Det betyder ju inte att han är en dålig pappa.

• Jemp
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 16:23:49 följande:

Fast jag försöker samarbeta men han vill ju bara saker som jag inte tycker är bra och förstår inte varför min mamma ska vara med . Jag blockerade honom när jag var gravid för att han har problem samarbeta och det fick mig må dåligt och han har ignorerat när min mamma försökt prata med honom flera gånger under och efter graviditeten. Men nu helt plötsligt kan han försöka för han hittade mej på Skype

Oj, det där är ju umgängessabotage från din sida och definitivt till din nackdel om (/när) han stämmer dig för umgänge och ev vårdnad. 

Hur samarbetar du genom att hindra honom från att ta kontakt menar du? 

• Anonym (Nej)
    Han kan inte kräva att hon inte får vara med, du kan inte kräva att hon ska vara med för att han ska fä träffa sonen. Att karln vill ha delad vårdnad beror väl på att han är barnets pappa, inte så svårt att fatta. Det du inte tycks fatta är att han kan stämma dig på hela vårdnaden och ha goda chanser att vinna pga hur DU har ägnat dig åt umgängessabotage under ett halvårs tid! Så det måste du sluta med på en gång! Det betyder att du får INTE blocka honom. Du MÅSTE låta honom träffa barnet och du MÅSTE bidra till att försöka kommunicera med honom. Funkar inte det så kan ni ha medlande samtal hos Familjerätten.

Spelar ingen roll att han har ljugit och lämnat dig, du har ingen rätt att straffa barnet för det. Sedan måste du fatta att det har INGET att göra med hur han är med barnet.
  • Hermis123

Håller med alla som kommenterar. 
    Din mamma borde sluta lägga sig i och försöka kontakta honom. seriöst han är inte skyldig att ha kontakt med henne. Du däremot är skyldig att ha kontakt mes honom.  Hela ditt beteende hittills är bara negativ för dig och visar på samarbetssvårigheter.  Det är en sida som du inte vill visa vid en för socialtjänsten eller tingsrätten.  Dina krav är orimliga. Om du tycker att  det är obekvämt att träffa honom själv, kan ni boka träff på en neutral plats typ barncafe osv osv. sluta hindra honom från att träffa sitt barn.  Om han lyckas hitta en bra advokat som vägleder honom rätt, kommer inte ditt beteende vara på plus sida tvärtom.

• Anonym (Mamma93)

Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor

Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-12 11:30:29 följande:

Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor

Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla

Hur ska pojken vänja sig vid pappa om han sover?? Och bara en kvart dessutom, du måste ju skoja. Pojken kommer inte stoppa pappa i munnen, oroa dig inte för det du... Han måste ju få hålla sin egen son!

Tro mig, han överlever av att träffa sin egen pappa även om de inte setts förut. Kommer inte bli varken trauma eller chock. Verkar snarare som att du lägger din egen oro på pojken.
Svar på tråden Får hon vara med vid umgänget?