• Anonym (M)

Får hon vara med vid umgänget?

Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 16:23:49 följande:

Fast jag försöker samarbeta men han vill ju bara saker som jag inte tycker är bra och förstår inte varför min mamma ska vara med . Jag blockerade honom när jag var gravid för att han har problem samarbeta och det fick mig må dåligt och han har ignorerat när min mamma försökt prata med honom flera gånger under och efter graviditeten. Men nu helt plötsligt kan han försöka för han hittade mej på Skype

Varför blockerade du honom under graviditeten? 

Och vad var det som var skadligt för fostret att du blev lämnad under graviditeten? 

Du borde faktiskt ta och växa upp. 
  • Anonym (M)

Han vill ha delad vårdnad för att det är hans barn och han är en pappa som vill ta ansvar. 

Att han lämnade dig under graviditeten och ljög för dig är irrelevant. 

Det är inte ditt barn, utan ERAT barn. Ett barn som har rätt till umgänge med båda sina föräldrar, där du som mamma ska hjälpa med att upprätthålla barnets umgänge med pappan. Det du håller på med och har hållt på med är umgängessabotage och du kan riskera vårdnaden om det går riktigt illa. 

• Anonym (M)

Ts, du uppvisar stora sammarbetssvårigheter och sysslar med umgängessabotage. Om pappan vill kan han stämma dig för vårdnaden och om han har en riktigt bra advokat så kommer han vinna. Det du sysslar med är inte till din fördel, snarare kan det göra att du värsta fall förlorar vårdnaden helt. 

Är det de du vill? 

Ja, din sons pappa är en främling för sonen. Men det beror på att DU inte låter sonen träffa sin pappa någonsin. Det där DU som sett till att pappan är en främling för sonen.

DU är den som brutit mot Föräldrabalken 6 kap.15 §, där det uttryckligen står att "Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses"

Detta har du brutit mot då du inte har sett till barnets behov av umgänge med sin pappa, utan enbart satt dina enga känslor i första hand. Känslor som bygger på att du blev lämnad som gravid. 

Svar på tråden Får hon vara med vid umgänget?