Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Får hon vara med vid umgänget?

Det är klart du kan ha din mamma där. Om han är intresserad av att träffa sin son så får han acceptera att du kanske har någon hemma hos dig samtidigt. Det är inget han kan kräva att du ska vara ensam hemma. 

Det är upp till honom om han vill träffa sitt barn eller inte. Tids nog kan barnet hälsa på honom ensam, men det dröjer eftersom han bara är sex månader nu. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (hmm) skrev 2024-03-11 10:03:09 följande:
    Varför ska inte pappan få känna sig bekväm då?

Tycker det är jättekonstigt resonerat. 

Tror rätt tankar är

1) Vad är det bästa för barnet (så hen kan få bra anknytning till sin pappa)?
    2) Vad skulle Familjerätten kunna ställa för krav? 

Man måste förstå vad man har för förhandlingsposition! TS kan envisas med att ha sin mamma där (vilket låter ganska omoget), vilket skadar barnet ifall umgänget då uteblir. Alternativt; TS kan öppna upp för en familjerättsprocess - som hon antagligen kommer förlora.

Domstolarna bryr sin nämligen om barnets situation, inte en mammas sårade ego...
    Nu är det inte för pappans skull som han ska träffa barnet, utan för barnets skull. Det måste gå att träffa barnet tillsammans med andra människor, annars blir livet väldigt knepigt, särskilt om man inte är en kärnfamilj. 

Har man valt att skaffa barn i en situation där föräldrarna inte ens är bekväma att vara ensamma med varandra, så får man acceptera att det inte blir så mysigt som det kan bli för andra. 

Familjerätten kan knappast ställa krav på att TS inte får ha någon hemma när han hälsar på. 

Umgänge med baby är en process, det handlar inte om många månader innan han kan ta med barnet ut på promenader själv och även ha barnet hemma under dagarna när han är pappaledig t ex och så småningom sova över. Barnet kommer alltid ha sin mormor och mormor kommer att närvara i alla möjliga situationer oavsett hans åsikt om henne. 

Detta är en av många anledningar till att man inte ska skaffa barn med vem som helst. Men nu är det gjort och då får både TS och barnets far inse att det blir obekvämt och jobbigt i 18 år framöver. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (2) skrev 2024-03-11 12:07:55 följande:

Ditt barn har rätt att träffa sin pappa ENSAM. Han har rätt till umgänge utan dig eller din mamma. 

Att han lämnade dig är ingen orsak till att inte få träffa sitt barn. 

Så din mamma kan lämna över barnet i 2 tim och sen hämta/mötas upp. Du behöver inte vara med. 

Nja, jag tror knappast att man är tvungen att lämna sin sexmånaders baby till en person som aldrig har träffat barnet för en ensamträff. Det får vänta tills han har tagit mod till sig att träffa sitt barn ett antal gånger och då måste mamman vara med (TS, alltså). 

Och som sagt, det handlar inte om pappans bästa utan om barnets bästa. Du kan inte lämna en baby till en främling i 2 timmar. Speciellt inte om man ammar. 

• Mrs Moneybags
    olof 45 skrev 2024-03-11 14:59:13 följande:
    VAdå främling? Det är barnets PAPPA. Du tänker inte helt rätt här. Ditt jobb är att se till så barnets pappa inte är en främling för barnet. Det är din f-rbannade skyldighet!

Och din mamma har verkligen inte med saken att göra, förstår inte hur du tänker. Annat än att du är egoistisk.
    Om en person aldrig har träffat barnet så är han en främling, oavsett vad biologin säger. Han har valt att inte träffa barnet på ett halvt år. 

Det är klart han är en total främling än så länge. 

Det finns dock gott om tid att ändra på den saken, men det är inte bara upp till mamman. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 16:23:49 följande:

Fast jag försöker samarbeta men han vill ju bara saker som jag inte tycker är bra och förstår inte varför min mamma ska vara med . Jag blockerade honom när jag var gravid för att han har problem samarbeta och det fick mig må dåligt och han har ignorerat när min mamma försökt prata med honom flera gånger under och efter graviditeten. Men nu helt plötsligt kan han försöka för han hittade mej på Skype

Du får nog släppa detta med att han ska prata med din mamma. Han behöver faktiskt inte komma överens med henne. Din mamma kan sluta försöka ta kontakt med honom. 

Däremot får han finna sig i att hon finns i ditt liv och i barnets liv och att hon är delaktig i barnets tillvaro. Precis som du kan bli tvungen att finna dig i att han har en ny kvinna/släkting etc som är en del av barnets liv i framtiden. 

Vad vill han som inte är bra? Ni behöver verkligen hjälp av någon utomstående som vägleder er till ett bra samarbete och gör upp en plan för när och hur ofta han ska träffa sitt barn. 

Du har inte rätt att blocka honom längre, nu när barnet är fött. Hur illa du än tycker om honom så har ni båda skyldighet att underlätta ett samarbete er emellan. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-12 11:30:29 följande:

Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor

Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla

Nu överdriver du. Det är klart han måste få plocka upp sitt eget barn. 

Läs det här dokumentet och försök att förstå att det är ditt och pappans jobb att komma överens och ta hand om ert barn tillsammans. Ja, självklart vill han ha delad vårdnad. Det får du se som något positivt. Det är ändå hans barn som du valde att skaffa med honom. Ja, du valde. Du hade kunnat välja någon annan, men du valde just honom och nu är han pappa till ditt barn för evigt. 

kunskapsstodforvardgivare.se/download/18.72c4495e17f44b644432348/1646300633073/Samtalsguide%20-%20Separerade%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20med%20barn%200-1%20%C3%A5r.pdf

Svar på tråden Får hon vara med vid umgänget?