AlbertSchweinstein skrev 2024-03-05 16:19:50 följande:
Män betydligt mer ensamma än kvinnor enligt FHM
Enligt Folkhälsomyndigheten är män betydligt ensammare än vad kvinnor är. FHMs tips är att ta initiativ och kontakt. Men vi vet ju vad som händer när lågstatusmän tar initiativ och kontakt med kvinnor. Hånfulla blickar, spydiga kommentarer och mobbning väntar på den fronten.
sverigesradio.se/artikel/man-ska-bli-mindre-ensamma-behover-nagon-att-prata-med
Statistiken inbegriper ju all typ av relation, även släktband och vänskap. Många män verkar ju i så fall ha svårt att behålla vänskapsband, och nära relationer till syskon/föräldrar och andra släktingar.
I mitt liv har jag märkt att kvinnor generellt är mer öppna med att stötta sina kvinnliga vänner och släktingar när de behöver det, än män.
Du skriver om att män har svårt att kontakta kvinnor, men inslaget inbegriper ju OCKSÅ brist på vänskap mellan individer av samma kön, som emotionella band med släktingar.
I inslaget berättar mannen som blir intervjuad att han är synskadad, vilket gör det svårare. Min teori är att det gäller även kvinnor med olika typer av funktionsvariationer, det är svårare att bygga vänskapsband om man inte är fullt frisk, tyvärr.