rn85bn skrev 2024-02-10 21:25:55 följande:
Ja som i yrken sopgubbe, isolerare, fabriksarbetare, murare, rörmokare. Alla sjukt chill jobb med fett betalt.
Du har rätt i att det är najs arbeten jämställdhetsarbete pågår. Men inte i alla mansdominerade.
Ingen grupp kvinnor lipar över att det inte är feminint välkomnande å vara murare..
Nej men det är väl lite det jag sa också att det handlar ju om att det är intressanta och mer välbetalda arbeten som är intressant att diskutera om eller hur? Men hur många kvinnodominerade arbeten kvalar in i den kategorin?
Men fortfarande inget svar på de frågor jag ställde i min kommentar. På vilket sätt hindras män från att delta i jämställdhets arbetet? På vilket sätt missgynnas män av detta? Mer än att män får större konkurrens om de jobb som kvinnor tidigare inte ens hade möjlighet att få, vilket ju knappast är mer än rätt.
Jag är själv kvinna som arbetar i ett mansdominerat yrke, inget välbetalt chill arbete dock. Lastbilschaufför är ju exempel på ett annat mansdominerat yrke där det blir fler och fler kvinnor som ofta inte är varken chill eller överdrivet välbetalt, inom industrin arbetar ju också rätt mycket kvinnor med. Inga yrken man pratar så mycket om i pratet om jämställdhet men som fler och fler kvinnor söker sig till.
Trots att det inte är varken chill eller så värst välbetalt, men trots det ofta bättre betalt än kvinnodominerade yrken speciellt om man ser till krav på utbildning/kompetens.