TrolletsMor skrev 2024-02-11 14:40:52 följande:
Jag har inte alls upplevt detsamma, möjligtvis i politiska diskussioner men där är det ju pajkastning åt alla håll. Men sällan i seriösa diskussioner. Men i verkliga livet eller under praktiska har jag inte alls upplevt det så.
Jag skulle dock gärna vilja höra exempel på dessa förlag och den kritik som avfärdas utan diskussion?
Det faktum att du misstror mina upplevelser är ett exempel i sig...
Nu kommer några exempel från IRL. Förkortningar P=problemet, J=jag, K=kvinna.
P. Kvinnor talar mindre på mansdominerat styrelsemöte.
J. Börja med att ge ordet till var och en i turordning innan diskussionen börjar.
K. Nej då känner sig kvinnorna obekväma.
P. Hur rekryterar vi fler kvinnor till detta mansdominerade yrke?
J. Vi frågar de kvinnor som redan jobbar här vad de tror krävs.
K. Typiskt män att lägga över ansvaret på kvinnorna.
P. En hård och sexistisk jargong skrämmer bort kvinnor.
J. Ge exempel på sådan jargong?
K. Inte vår uppgift. Ni män borde själva förstå vad som är fel och ändra språkbruk.
P:Valberedningen vill ha in fler kvinnor i styrelsen men hittar inga som vill.
J. Hur blir vi bättre på att få kvinnor att våga ta uppdrag? Mötestider, dagordning, upplägg?
K. Få in fler kvinnor i styrelsen! (Alltså moment 22)
Detta än några självupplevda exempel Jag vill inte bli för detaljerad om någon mot förmodan skulle känna igen sig. Jag vill också betona att det inte är samma kvinna som citeras, det är olika tillfällen och olika sammanhang.
Men jag blir mycket frustrerad när det klagas på bristande jämställdhet men ingen vill eller kan komma med lösningar. Jag har också frågat kvinnor enskilt om något känns fel i styrelsen men då säger de att det är bra och det är inget de vill ändra på. Jag hoppas att de säger sanningen och inte bara säger så för att slippa utveckla det...