• Hanna12378o

    Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning

    Hej , jag har börjat åka lite skridskor . Jag gick på konståkning för cirka 10 år sedan . Jag försöker lära mig lite på nytt . Problemet är dock att jag inte känner mig trygg på allmänhetens åkning ( ishall ) . Jag håller mig i mitten i en cirkel . jag tar inte så mycket plats och gör lite konståknings övingar.  Det gör inte andra tyvärr , barn och småbarnsföräldrar har en förmåga att åka på hela isen . Det finns en halv tom ishall , men så klart ska deras barn åka två meter ifrån mig . Barnen åker som dårar och tar ingen hänsyn . Jag måste kolla var 2 minut om det är ett barn påväg , då kan jag inte göra  exempelvis  en piroett . Det kan tyvärr gå ganska illa om ett barn kör på någon som åker konståkning . Vad är grejen med föräldrar som låter sina barn bete sig förjävligt  på isen ?  Varför kan jag inte få åka lite konståkning ifred . Man kan faktiskt åka runt eller åka där ingen annan åker . 
  • Svar på tråden Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning
  • Fjäril kär

    Allmänhetens åkning är precis som den antyder till för alla som vill åka skridskor. Vissa tillåter även spel med klubba och puck.
    Dock är det så att alla har lika stor rätt att åka oavsett om du är 4 år eller 74 år. Därför gäller hänsyn åt alla håll.  Ingen har mer rätt än nån annan att vara på isen och då måste man samsas om utrymme och visa hänsyn. Det brukar innebära att man inte skjuter puck när mindre barn är på isen eller att du faktiskt får låta bli att göra piruetter om du inte kan ta ansvar för säkerhet omkring dig. 
    Behöver du lite mer utrymme får du kanske ta reda på vilken av allmänhetens åkning som kan ha minst med folk och åka på dom tiderna istället. 

  • Spucks
    Hanna12378o skrev 2024-02-07 18:26:44 följande:
    Man kan faktiskt åka runt eller åka där ingen annan åker . 
    Varför gör du det inte då?
  • glassgumman78

    Så du är i mitten och anser att du ska vara helt själv där  för att du ska göra piruetter. 
    Förlåt men hur tänkte du nu? 
    Snacka om att bara se sig själv och sina behov.
    Alla andra ska anpassa sig efter just dig.

    Jag håller med Fjäril kär, ta reda på när det är minst folk och kör då. 

  • Litorina

    Som vuxen har man ett mycket större ansvar för att undvika krockar än vad vimsiga 4-åringar har. Vill man träna seriöst är inte allmänhetens åkning ett bra tillfälle. Men på lite udda tider är det ibland färre åkare, så försök då om du har möjlighet. Du kan ju också se om det finns en konståkningsklubb med vuxengrupper. 

  • Emmo77

    Hos oss finns det konståkningsgrupp för vuxna allt fr9n nybörjare till mer vana. Så kolla upp det.

    Om det är en halvtom ishall kam du inte åka där det är lite färre än just i mitten. 

  • Hanna12378o
    glassgumman78 skrev 2024-02-07 19:20:41 följande:

    Så du är i mitten och anser att du ska vara helt själv där  för att du ska göra piruetter. 
    Förlåt men hur tänkte du nu? 
    Snacka om att bara se sig själv och sina behov.
    Alla andra ska anpassa sig efter just dig.

    Jag håller med Fjäril kär, ta reda på när det är minst folk och kör då. 


    i mitt , ja . Jag åker i en av cirklarna i ishallen . Då är man minst i vägen för folk . Att göra en pirott på långsidorna är inget bra idé . I mitten av de små cirklarna är det minst folk och man är lite i fred . De flesta åker runt längs kanterna  . Det kan vara 10 personer i en ishall , men barnen åker där jag är . De tar inte hänsyn . Tyvärr önskar jag att jag kunde säga inte alla barn , men tyvärr  tar inga barn hänsyn . Samt åker på tider utan klubbor . Det är ofta lite folk . 
  • Hanna12378o
    Emmo77 skrev 2024-02-07 20:01:53 följande:

    Hos oss finns det konståkningsgrupp för vuxna allt fr9n nybörjare till mer vana. Så kolla upp det.

    Om det är en halvtom ishall kam du inte åka där det är lite färre än just i mitten. 


    I mitten är det minst folk . därför åker jag där , då är jag minst i vägen för andra . Jag vill gå i en grupp för vuxna , men det försent tyvärr . Ska jag inte åka skridskor med pga det finns barn som inte har hänsyn och är livsfarliga ? frågan är om jag vågar säga till föräldrarna . Jag tycker själv att de borde ta sitt ansvar . Hur tänker föräldrarna ? Det enda jag kräver är att få 3 kvm att åka på . Om det är lite folk , varför åker man inte där det är ledigt ? 
  • Hanna12378o
    Litorina skrev 2024-02-07 19:54:37 följande:

    Som vuxen har man ett mycket större ansvar för att undvika krockar än vad vimsiga 4-åringar har. Vill man träna seriöst är inte allmänhetens åkning ett bra tillfälle. Men på lite udda tider är det ibland färre åkare, så försök då om du har möjlighet. Du kan ju också se om det finns en konståkningsklubb med vuxengrupper. 


    Jag tränar inte seriöst . Har inte åkt på 2 år . Samt slutade med konståkning för 10 sedan . Om man har vimsig 4-åring varför inte hålla koll och ta ansvar för sitt barn . Om jag står stilla och blir påkörd av ett barn så kommer jag prioritera att skydda mig själv tyvärr . Föräldrar måste ta ansvar för sina barn .  Jag kollar varje minut om det är ett barn i närheten för att inte bli påkörd. 
  • Tow2Mater

    Det är väl ishallen som inte har klara och tydliga regler. Var reglerna att man åker runt kanterna och inte i mitten, skulle de som jobbar där kunna säga till. Men nu verkar det ju som alla får åka overallt.

Svar på tråden Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning