• Hanna12378o

Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning

Hej , jag har börjat åka lite skridskor . Jag gick på konståkning för cirka 10 år sedan . Jag försöker lära mig lite på nytt . Problemet är dock att jag inte känner mig trygg på allmänhetens åkning ( ishall ) . Jag håller mig i mitten i en cirkel . jag tar inte så mycket plats och gör lite konståknings övingar.  Det gör inte andra tyvärr , barn och småbarnsföräldrar har en förmåga att åka på hela isen . Det finns en halv tom ishall , men så klart ska deras barn åka två meter ifrån mig . Barnen åker som dårar och tar ingen hänsyn . Jag måste kolla var 2 minut om det är ett barn påväg , då kan jag inte göra  exempelvis  en piroett . Det kan tyvärr gå ganska illa om ett barn kör på någon som åker konståkning . Vad är grejen med föräldrar som låter sina barn bete sig förjävligt  på isen ?  Varför kan jag inte få åka lite konståkning ifred . Man kan faktiskt åka runt eller åka där ingen annan åker . 
  • Svar på tråden Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning
  • Hanna12378o
    glassgumman78 skrev 2024-02-07 19:20:41 följande:

Så du är i mitten och anser att du ska vara helt själv där  för att du ska göra piruetter. 
    Förlåt men hur tänkte du nu? 
    Snacka om att bara se sig själv och sina behov.
    Alla andra ska anpassa sig efter just dig.

Jag håller med Fjäril kär, ta reda på när det är minst folk och kör då. 

i mitt , ja . Jag åker i en av cirklarna i ishallen . Då är man minst i vägen för folk . Att göra en pirott på långsidorna är inget bra idé . I mitten av de små cirklarna är det minst folk och man är lite i fred . De flesta åker runt längs kanterna  . Det kan vara 10 personer i en ishall , men barnen åker där jag är . De tar inte hänsyn . Tyvärr önskar jag att jag kunde säga inte alla barn , men tyvärr  tar inga barn hänsyn . Samt åker på tider utan klubbor . Det är ofta lite folk . 
  • Hanna12378o
    Emmo77 skrev 2024-02-07 20:01:53 följande:

Hos oss finns det konståkningsgrupp för vuxna allt fr9n nybörjare till mer vana. Så kolla upp det.

Om det är en halvtom ishall kam du inte åka där det är lite färre än just i mitten. 

I mitten är det minst folk . därför åker jag där , då är jag minst i vägen för andra . Jag vill gå i en grupp för vuxna , men det försent tyvärr . Ska jag inte åka skridskor med pga det finns barn som inte har hänsyn och är livsfarliga ? frågan är om jag vågar säga till föräldrarna . Jag tycker själv att de borde ta sitt ansvar . Hur tänker föräldrarna ? Det enda jag kräver är att få 3 kvm att åka på . Om det är lite folk , varför åker man inte där det är ledigt ? 
  • Hanna12378o
    Litorina skrev 2024-02-07 19:54:37 följande:

Som vuxen har man ett mycket större ansvar för att undvika krockar än vad vimsiga 4-åringar har. Vill man träna seriöst är inte allmänhetens åkning ett bra tillfälle. Men på lite udda tider är det ibland färre åkare, så försök då om du har möjlighet. Du kan ju också se om det finns en konståkningsklubb med vuxengrupper. 

Jag tränar inte seriöst . Har inte åkt på 2 år . Samt slutade med konståkning för 10 sedan . Om man har vimsig 4-åring varför inte hålla koll och ta ansvar för sitt barn . Om jag står stilla och blir påkörd av ett barn så kommer jag prioritera att skydda mig själv tyvärr . Föräldrar måste ta ansvar för sina barn .  Jag kollar varje minut om det är ett barn i närheten för att inte bli påkörd. 
  • Hanna12378o
    Spucks skrev 2024-02-07 19:02:13 följande:
    Varför gör du det inte då?
    Det gör jag , tyvärr har barn en tendens att åka okontrollerat mot mig, när  ishallen nästan är tom och vill åka där jag åker . Jag respekterar iallafall folk och håller avstånd . Mycket folk är ej ett problem , det är barn som åker överallt och inte har någon kontroll . Jag kollar innan jag gör en konståknings övning för att inte jag eller någon annan ska bli skadad . Barnen beter sig  som fågeln Kalle anka försöker fånga på julafton. 
  • Hanna12378o
    Tow2Mater skrev 2024-02-07 21:58:02 följande:

Det är väl ishallen som inte har klara och tydliga regler. Var reglerna att man åker runt kanterna och inte i mitten, skulle de som jobbar där kunna säga till. Men nu verkar det ju som alla får åka overallt.

Ja , men man håller avstånd om någon åker konståkning . Om någon i mitten av en cirkel gör ett hopp. Åker man inte mot personen och rakt igenom utan runt . Ofta åker man runt kanterna för konståkare och andra som vill stå stilla är inåt mitten( runt de små cirklarna ) , där är det minst folk och man kan  ofta åka ifred . Jag håller avstånd och försöker att inte vara i vägen. Vissa konståkare har en rutin och beter sig som de äger hela isen , det händer med tyvärr . 
  • Hanna12378o
    elsi skrev 2024-02-08 09:14:32 följande:
    Jag skulle inte se en enda anledning till att inte använda hela isen för att nån tror att den kan få ockupera en allmän plats för egen del. Om du vill träna konståkning så får du samsas med alla på allmän tid och plats, eller boka en kurs eller enskild tid. 

Vad är grejen med att du tror att du äger den där plätten du är på? 
    Ok , detta förklarar föräldrars beteenden. Jag äger inte isen . Jag vill endast kunna åka och ha 2 kvm för mig själv . Barnen kan åka på hela isen , men varför inte hålla avstånd från mig . Med mitten menar jag allt utom långsidorna. Alla åker där , men det brukar vara lugnare och man visar hänsyn  , de är ofta  tonåringar och vuxna som vill slippa barnen . Så du tycker att barnen ska äga isen och åka vart de vill och köra på folk . Barnen tar 98 % av isen . Jag får ingen plats . Jag vill endast ha 2 kvm att åka på ifred . Enligt reglerna ska man visa  hänsyn till alla , det gäller inte barnen som tar över isen och är ett hot mot alla tydligen . Jag blev tyvärr påkörd en gång , det gick ganska illa. Det var endast 10 personer på isen , jag gjorde en piruett och blev påkörd av ett barn som kom i full hastighet . Sedan åkte jag inte på två år . Barnen är livsfarliga på isen .   
  • Hanna12378o
    Nattviol skrev 2024-02-08 09:38:05 följande:

I min kommun finns det allmänhetens åkning vardagar dagligen runt lunch. Det är kanske en sådan tid du ska hitta. Ibland är det någon föräldraledig där eller en mor- eller farförälder med barn. Ibland är det skolor. Oftast dock är det mer eller mindre tomt dagtid. 

Annars är bästa tipset att avvakta ett par veckor. Just nu är vintersporterna stora men två-tre veckor efter sportlovet brukar allmänhetens åkning vara rätt tom. 

Tack för tipset . Men i min kommun är det endast allmänhetens åkning på lördagar och söndagar . Jag  jobbar på vardagarna. Samt att det ofta är mycket folk . Jag har åkte varje vecka i 5 veckor . Sedan är det sällan problem med mycket folk , utan att fyra barn kan ta över isen och göra det möjligt att åka ibland . Rent konkret så är barnen huvudproblemet , äldre barn och vuxna har hänsyn och håller avstånd . Förstår att man är på barnens sida , men man måste se till allas bästa . Allmänhetens åkning är för alla , inte bara barn .  
  • Hanna12378o
    elsi skrev 2024-02-08 14:17:30 följande:
    Grejen är att du kan inte ha 2 kvm is på en allmän rink för dig själv. Dels för att du bara inte får det, och dels för att ingen annan vet ju att du tror eller tycker att du har en egen plätt av isen. 

Barnen får inte åka på dig, men kan inte heller förväntas hålla avstånd till dig. Ni är alla där på samma premisser. Och både du och barnen får åka vart ni vill, och nyttja 100% av isen. 

Du är lika farlig på isen om du stannar upp hela flödet med dina piruetter.
    Det är lite hyckleri här . Jag är  en fast punkt på isen för att göra piruetter och annat , för att inte vara ivägen för folk . Om det en ganska tom is , så kan man åka runt folk och visa hänsyn. Jag åker inte runt som om jag äger isen och gör hopp och piruetter här och var . Jag håller mig till en begränsad yta . Så alla andra kan åka fritt . Vad gör jag för fel . Det är barnen åker överallt , varför inte åka där ingen annan åker ? Om jag ser några barn leka så åker jag någon annan stans . Det är tydligen ok för dig att barn kör på folk , för vuxna ska alla gånger flytta sig för att inte bli påkörda. 
  • Hanna12378o
    ABC73 skrev 2024-02-09 13:04:23 följande:

Ett tips om det faktiskt är jättefå personer där är att väldigt snällt och vänligt prata med dem och se om ni kan hitta en lösning.

Är det inte jättesmå barn kan man förklara varför det är farligt, och är det mindre barn kan man förklara för föräldrarna och be snällt att få lite egen plats.  

Lösningen lär ju bero på varför barnen närmar sig- är de nyfikna, vill de också åka i ringen...?

Tack för förståelsen, ska förtydliga att jag gör allt för att inte vara i vägen  . Samt håller mig ofta i mitten i en av cirklarna på isen . Jag tar cirka 3 kvm .  Jag paxar inte 25 % av isen och kräver att jag ska ha det för mig själv .  Jag ska försöka förklara för föräldrar att deras barn bör hålla avstånd till mig . Pga det kan hända olyckor tyvärr .Tyvärr  är lite folk ingen garanti att det blir bra åkning. Jag åkte skridskor idag och det var inga barn och det var inga problem . Vuxna fattar och håller avstånd . Det är antalet barn som avgör hur bra det går att åka . Mycket barn innebär att jag måste kolla vart  barnen är varje 30 sekunder . Barnen kör på folk och ej har kontroll .  Jag har blivit påkörd en gång och skadade mig lite . Jag gjorde en piruett på ett ben och ett barn kom i fullfart och körde på mig . Då var det lite folk på isen, 99 .9 % av ytan var ledig , men barnet ville åka där jag åkte  . Om jag skulle bestämma skulle det vara speciella tider som är barnfria 
  • Hanna12378o
    Lönnsirap skrev 2024-02-12 12:24:49 följande:
    Ts skriver ju rakt ut att det kan bli farliga situationer om vuxna inte håller koll på sina barn.... Och naturligtvis är det inte att visa hänsyn att faktiskt göra saker som kan skada andra.

Hon är fri att åka, men behöver anpassa sig till att folk faktiskt har olika förutsättningar att tolka vad som är farligt. Allmänhetens åkning är ju inte att få åka så att man riskerar ska folk, utan för att alla ska få chansen att åka skidor.
    Jag tycker alla ska ta ansvar . Jag försöker åka där det är minst folk . Samt gör  inga höga hopp eller saker som kräver stora ytor  . Jag gör mer enkla övningar , piruett , åker baklänges i en liten cirkel mm . Jag slutade på konståkning  för cirka 10 år sedan,  så det är rätt låg nivå på min åkning . Men kul att folk tror att man kan göra avancerade hopp och annat . Föräldrar måste ta ansvar för sina barn . Se till att hålla minst 1.5 eller 2 meters avstånd till alla .  Om barnen inte har kontroll , så måste man hålla koll och inte tillåta höga hastigheter . Man kan inte förvänta sig att alla andra ska verja sig , flytta på sig , för att inte bli påkörda av ditt barn . Ofta är det barn som kan åka skridskor som är värst , de åker snabbt på hela isen utan att ta hänsyn . Det är okej att åka på hela  isen om man håller avstånd . Jag har genom åren sätt barn köra på barn , vuxna , 65 plus  och konståkare . Konståkning är inte farligt , om man håller avstånd . Om en barn kör på en konståkare går det illa . Om ett barn kör på en äldre person går det illa . 
Svar på tråden Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning