-
-
Svar på tråden Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning
-
Jag kan tycka att det borde finnas någon enstaka timme någon gång där isen är barnfri också.
Det är väl det jag tänker när jag läser ts.
Man kan inte gärna begära att knattarna ska förstå att hålla sig från ts och hennes piruetter. Dock tycker jag att det är mycket märkligt om inte knattarnas föräldrar fattar att hålla ungarna på avstånd.
-
Det är ju bara i ditt huvud som de där cirklarna utgör nåt slags revir och gräns för "ditt" område.Hanna12378o skrev 2024-02-07 22:17:35 följande:Ja , men man håller avstånd om någon åker konståkning . Om någon i mitten av en cirkel gör ett hopp. Åker man inte mot personen och rakt igenom utan runt . Ofta åker man runt kanterna för konståkare och andra som vill stå stilla är inåt mitten( runt de små cirklarna ) , där är det minst folk och man kan ofta åka ifred . Jag håller avstånd och försöker att inte vara i vägen. Vissa konståkare har en rutin och beter sig som de äger hela isen , det händer med tyvärr .
Självklart ska man inte åka på någon (men det kan vara svårt för småbarn att kontrollera sitt åkande), men att respektera att du bestämt att en ring på isen är "din" ring, så funkar det bara inte. -
Ett tips om det faktiskt är jättefå personer där är att väldigt snällt och vänligt prata med dem och se om ni kan hitta en lösning.
Är det inte jättesmå barn kan man förklara varför det är farligt, och är det mindre barn kan man förklara för föräldrarna och be snällt att få lite egen plats.
Lösningen lär ju bero på varför barnen närmar sig- är de nyfikna, vill de också åka i ringen...? -
Fast att tro att man kan ha en fast punkt på isen under allmänhetens åkning är att inte visa hänsyn om man gör saker som kan vara farliga.Hanna12378o skrev 2024-02-08 17:33:51 följande:Det är lite hyckleri här . Jag är en fast punkt på isen för att göra piruetter och annat , för att inte vara ivägen för folk . Om det en ganska tom is , så kan man åka runt folk och visa hänsyn. Jag åker inte runt som om jag äger isen och gör hopp och piruetter här och var . Jag håller mig till en begränsad yta . Så alla andra kan åka fritt . Vad gör jag för fel . Det är barnen åker överallt , varför inte åka där ingen annan åker ? Om jag ser några barn leka så åker jag någon annan stans . Det är tydligen ok för dig att barn kör på folk , för vuxna ska alla gånger flytta sig för att inte bli påkörda.
Att visa hänsyn betyder ju att man behöver anpassa sig efter rådande läge och konståkning funkar kanske inte om man inte också har med ytterligare en vuxen som kan hjälpa en ha koll. -
Tack för förståelsen, ska förtydliga att jag gör allt för att inte vara i vägen . Samt håller mig ofta i mitten i en av cirklarna på isen . Jag tar cirka 3 kvm . Jag paxar inte 25 % av isen och kräver att jag ska ha det för mig själv . Jag ska försöka förklara för föräldrar att deras barn bör hålla avstånd till mig . Pga det kan hända olyckor tyvärr .Tyvärr är lite folk ingen garanti att det blir bra åkning. Jag åkte skridskor idag och det var inga barn och det var inga problem . Vuxna fattar och håller avstånd . Det är antalet barn som avgör hur bra det går att åka . Mycket barn innebär att jag måste kolla vart barnen är varje 30 sekunder . Barnen kör på folk och ej har kontroll . Jag har blivit påkörd en gång och skadade mig lite . Jag gjorde en piruett på ett ben och ett barn kom i fullfart och körde på mig . Då var det lite folk på isen, 99 .9 % av ytan var ledig , men barnet ville åka där jag åkte . Om jag skulle bestämma skulle det vara speciella tider som är barnfriaABC73 skrev 2024-02-09 13:04:23 följande:
Ett tips om det faktiskt är jättefå personer där är att väldigt snällt och vänligt prata med dem och se om ni kan hitta en lösning.
Är det inte jättesmå barn kan man förklara varför det är farligt, och är det mindre barn kan man förklara för föräldrarna och be snällt att få lite egen plats.
Lösningen lär ju bero på varför barnen närmar sig- är de nyfikna, vill de också åka i ringen...?
-
Mejla ditt förslag till Kultur- och fritidsnämnden.
-
Barn har som sagt inte kontroll på samma sätt som en vuxen eftersom de är just barn. Då måste de vuxna, dvs alla vuxna, anpassa sig till det. Du kan inte hålla på och göra farliga saker på isen och tro att barnen ska anpassa sig. De kan helt enkelt inte göra det. Det är upp till oss föräldrar att lära våra barn men det är inte gjort på en kafferast och kräver övning.
Helt ärligt hade jag blivit rätt sur om någon höll på med piruetter och grejer utan att ha koll under allmänhetens åkning, en skridsko i ansiktet eller över halsen på någon är inget man bara skojar bort.
Det brukar alltid vara några som håller på med konståkning i vår lokala ishall men de är alltid minst två som hjälps åt med att ha koll på omgivningen. Och självklart måste alla ha koll minst var 30:e sekund på sina medåkare, det kan knappast ses som något konstigt?
-
När det gäller att ha koll på barnen har man ändå ett ansvar att lära barnen att inte åka för nära andra och/eller varna andra om det är risk för kollision.
Jag släppte inte min 4-åring fritt i större skidbackar utan använde sele i början. Mitt ansvar att se till att han inte skadade sig själv eller andra. När han ett år senare kunde ta instruktioner kunde han åka utan sele.
På samma sätt kanske man måste hålla sig väldigt nära små barn som lärt sig åka skridskor snabbt men som är för små för att ha någon känsla för faror. Nu är Ts vuxen, men åker en lite större 5-åring in i ett annat barn i full fart är det ju också ett problem. -
Ja jag har faktiskt blivit väldigt orolig när man åker konståkning på allmänhetens åkning eftersom att de som gör det viftar med sina skridskor så högt vilket är potentiellt livsfarligt. I vår hall är det rätt fullt så det är verkligen att alla andra måste hålla sig undan när de sätter igång.MsFry skrev 2024-02-11 08:53:02 följande:
Barn har som sagt inte kontroll på samma sätt som en vuxen eftersom de är just barn. Då måste de vuxna, dvs alla vuxna, anpassa sig till det. Du kan inte hålla på och göra farliga saker på isen och tro att barnen ska anpassa sig. De kan helt enkelt inte göra det. Det är upp till oss föräldrar att lära våra barn men det är inte gjort på en kafferast och kräver övning.
Helt ärligt hade jag blivit rätt sur om någon höll på med piruetter och grejer utan att ha koll under allmänhetens åkning, en skridsko i ansiktet eller över halsen på någon är inget man bara skojar bort.
Det brukar alltid vara några som håller på med konståkning i vår lokala ishall men de är alltid minst två som hjälps åt med att ha koll på omgivningen. Och självklart måste alla ha koll minst var 30:e sekund på sina medåkare, det kan knappast ses som något konstigt?
Min åsikt är egentligen att det borde vara förbjudet att göra konståkningsövningar som innebär lyfta skridskor på allmänhetens åkning, på samma sätt som det inte är tillåtet att spela hockey.
Tänker att konståkningsklubben borde kunna boka in några tider i veckan för allmän konståkning istället för de som vill träna konståkning utanför sina grupptider eller inte är med i någon grupp. -
Jag håller med om det här. Det är inte rimligt att göra hopp och piruetter samtidigt som småbarn är på isen. Det borde styras upp innan en olycka skerKvittning skrev 2024-02-11 14:10:18 följande:Ja jag har faktiskt blivit väldigt orolig när man åker konståkning på allmänhetens åkning eftersom att de som gör det viftar med sina skridskor så högt vilket är potentiellt livsfarligt. I vår hall är det rätt fullt så det är verkligen att alla andra måste hålla sig undan när de sätter igång.
Min åsikt är egentligen att det borde vara förbjudet att göra konståkningsövningar som innebär lyfta skridskor på allmänhetens åkning, på samma sätt som det inte är tillåtet att spela hockey.
Tänker att konståkningsklubben borde kunna boka in några tider i veckan för allmän konståkning istället för de som vill träna konståkning utanför sina grupptider eller inte är med i någon grupp.