![Hanna12378o](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
-
Svar på tråden Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning
-
Hanna12378o skrev 2024-02-07 22:17:35 följande:Ja , men man håller avstånd om någon åker konståkning . Om någon i mitten av en cirkel gör ett hopp. Åker man inte mot personen och rakt igenom utan runt . Ofta åker man runt kanterna för konståkare och andra som vill stå stilla är inåt mitten( runt de små cirklarna ) , där är det minst folk och man kan ofta åka ifred . Jag håller avstånd och försöker att inte vara i vägen. Vissa konståkare har en rutin och beter sig som de äger hela isen , det händer med tyvärr .
Jag kan ingenting om konståkning. Precis som de flesta andra. Jag håller med om att man ska försöka att inte åka för nära andra, men var en konståkare ?brukar? befinna sig har jag ingen aning om. Rörelserna blir då också lätt oberäkneliga. Att åka runt kanterna är inte standard på banorna i den här kommunen.
(Nej, mina barn är inte vilda på isen. Nybörjare, med allt vad det innebär).
-
Sen beror det på vad det är för barn och föräldrar. Barn är oberäkneliga och tänker inte alltid på risken. Då blir det ju upp till föräldrarna att få dem att visa hänsyn också.
-
Du är seriös jämfört med folk i allmänhet som packar ner lite bullar, choklad och ungar och sticker till ishallen en lördagseftermiddag. De flesta lattjar omkring rätt planlöst utan något annat mål än att ha kul. Då blir (o)ordningen därefter och eftersom du är i minoritet får du nog acceptera det och anpassa dig.Hanna12378o skrev 2024-02-07 20:39:03 följande:Jag tränar inte seriöst . Har inte åkt på 2 år . Samt slutade med konståkning för 10 sedan . Om man har vimsig 4-åring varför inte hålla koll och ta ansvar för sitt barn . Om jag står stilla och blir påkörd av ett barn så kommer jag prioritera att skydda mig själv tyvärr . Föräldrar måste ta ansvar för sina barn . Jag kollar varje minut om det är ett barn i närheten för att inte bli påkörd.
-
Finns det inga banor utomhus? De brukar ha mindre folk.
-
Många föräldrar idag har noll koll och visar ingen hänsyn alls.
-
Men kan du inte åka runt mellan de tomma ytorna istället för att stå stilla på en fast punkt och göra sakerna där?Hanna12378o skrev 2024-02-08 17:33:51 följande:Det är lite hyckleri här . Jag är en fast punkt på isen för att göra piruetter och annat , för att inte vara ivägen för folk . Om det en ganska tom is , så kan man åka runt folk och visa hänsyn. Jag åker inte runt som om jag äger isen och gör hopp och piruetter här och var . Jag håller mig till en begränsad yta . Så alla andra kan åka fritt . Vad gör jag för fel . Det är barnen åker överallt , varför inte åka där ingen annan åker ? Om jag ser några barn leka så åker jag någon annan stans . Det är tydligen ok för dig att barn kör på folk , för vuxna ska alla gånger flytta sig för att inte bli påkörda.
Dvs se en yta som är tom, åk dit och gör en piruett, se en ny yta som är tom, åk dit.
Många barn gillar att följa linjer och åka runt cirklarna så om man står mitt i mittcirkeln är det nog rätt stor chans att barn kommer nära i sin linjeåkning. -
Jag tror att du ser spännande ut för många barn när du åker och att de därför gärna åker närmre dig för att titta. Föräldrarna inser inte risken.
Att du åker på ett sätt som är farligt för allmänheten är faktiskt inte ok på allmänhetens åkning
-
Bra idé! Jag gör ibland småövningar som att åka på ett ben eller nåt sånt och det får man passa på att göra när det finns plats. På många sätt påminner isen om en proppfull dansbana. Vill man göra något spexigt får man passa på när det uppstår en tillräckligt stor lucka.Kvittning skrev 2024-02-09 06:13:52 följande:Men kan du inte åka runt mellan de tomma ytorna istället för att stå stilla på en fast punkt och göra sakerna där?
Dvs se en yta som är tom, åk dit och gör en piruett, se en ny yta som är tom, åk dit.
Många barn gillar att följa linjer och åka runt cirklarna så om man står mitt i mittcirkeln är det nog rätt stor chans att barn kommer nära i sin linjeåkning. -
Du vet väl att barn håller på att lära sig? Att hänga med ett barn som sticker iväg är inte lätt. Så eftersom du är vuxen blir det ditt ansvar att ha koll på vad som händer runtomkring dig.Hanna12378o skrev 2024-02-08 13:48:15 följande:Ok , detta förklarar föräldrars beteenden. Jag äger inte isen . Jag vill endast kunna åka och ha 2 kvm för mig själv . Barnen kan åka på hela isen , men varför inte hålla avstånd från mig . Med mitten menar jag allt utom långsidorna. Alla åker där , men det brukar vara lugnare och man visar hänsyn , de är ofta tonåringar och vuxna som vill slippa barnen . Så du tycker att barnen ska äga isen och åka vart de vill och köra på folk . Barnen tar 98 % av isen . Jag får ingen plats . Jag vill endast ha 2 kvm att åka på ifred . Enligt reglerna ska man visa hänsyn till alla , det gäller inte barnen som tar över isen och är ett hot mot alla tydligen . Jag blev tyvärr påkörd en gång , det gick ganska illa. Det var endast 10 personer på isen , jag gjorde en piruett och blev påkörd av ett barn som kom i full hastighet . Sedan åkte jag inte på två år . Barnen är livsfarliga på isen .
Jag som vuxen har koll på fysikens lagar så jag kan lätt räkna ut vart du tar vägen när du gör en piruett. Det kan inte ett barn så risken är att du sätter en skridsko rätt i ansiktet på ett barn bara för att du vill göra piruetter. Så dina 2 kvm räcker inte! Eller du menar att alla föräldrar ska ha sina barn max 1 m ifrån sig när de är ute på isen?
Du kommer väl ihåg att du också var barn en gång i tiden? -
Du utgår från dig själv och ditt perspektiv.Hanna12378o skrev 2024-02-08 17:33:51 följande:Det är lite hyckleri här . Jag är en fast punkt på isen för att göra piruetter och annat , för att inte vara ivägen för folk . Om det en ganska tom is , så kan man åka runt folk och visa hänsyn. Jag åker inte runt som om jag äger isen och gör hopp och piruetter här och var . Jag håller mig till en begränsad yta . Så alla andra kan åka fritt . Vad gör jag för fel . Det är barnen åker överallt , varför inte åka där ingen annan åker ? Om jag ser några barn leka så åker jag någon annan stans . Det är tydligen ok för dig att barn kör på folk , för vuxna ska alla gånger flytta sig för att inte bli påkörda.
Men om alla skulle tänka så skulle ju det slut inte gå att ha allmän åkning överhuvudtaget för det skulle inte finnas någon is att åka på.
Låt oss säga att 10 personer som tänker som du skulle vara på isen samtidigt, dvs anse att en viss del av isen är d e r a s fasta punkt som alla andra ska hålla avstånd till. Hur tänker du att det skulle fungera? Var ska alla andra åka tänker du?
Självklart ska alla ta hänsyn till varandra och barn ska lära sig att försöka parera och hålla avstånd MEN det du försöker säga är ju att de och föräldrarna ska hålla koll så att du ska slippa.
Du ska få gå in i dina pirutter och hopp medan andra ska hålla avstånd till dig.
Vill du träna ostört får du antingen hitta en utomhus-is eller boka tid/gå med i en konståknings-grupp.
Du kommer aldrig kunna dressera en hel kommuns åkande efter dina behov....