• Anonym (o)

Han vågar inte

Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 11:39:52 följande:
    Kanten var ju ganska nära som det var, och de tankarna som har plågat mig redan innan. 
    Ja, självkänslan är rätt i botten just nu. Det trodde jag vi redan konstaterat?
    Och även dina egna tankar kanske du också borde vara lite mer kritisk till. Som jag skrev förut, det blir som sagor som du berättar för dig själv.

Ja, och om självkänslan är så pass dålig att du blir så här lättpåverkad på ett så destruktivt sätt för dig själv då kanske du inte alls ska läsa på sådana här forum för det kan komma alla möjliga kommentarer och åsikter från anonyma som påverkar dig så katastrofalt. Allra helst börja öva dig på att tänka lite mer kritiskt mot negativa kommentarer. Men som sagt berätta för terapeuten eller vad det nu är för kontakt du får, hur du kan reagera och hur du funkar med självkänslan.
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 12:11:41 följande:

Jo, jag klarar mycket väl att skilja på sex och kärlek.  Tyvärr kanske,  beror på vem man frågar.  Har verkligen inte blivit kär i alla jag haft sex med (intresserad av en men inte förhållande-han är en riktigt manipulativ typ). Faktum är att det här är första gången jag varit kär och jag var ju inte direkt oskuld när vi träffades. 
    Däremot hade jag svårt att hålla mig från att få känslor pga hans sätt att se på mig,  ta på mig, säga till mig och göra för mig. 
    Faktum är att jag sa så många gånger från början trilla inte dit, det kommer bli soppa av det här. Och han sa det är ingen fara. Det är inte farligt, jag vet vad jag vill. Jag har tänkt färdigt. 

Och nu vet du således att han inte är att lita på. Det är upp till dig om du vill utsätta dig för honom igen. Sluta skyll på vad han gör och har gjort hela tiden, och ta lite ansvar för dig själv, dina känslor, välmående. Det är bara DU som kan fixa det här åt dig, han kommer inte att göra det, det kan du bara glömma.
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 16:21:19 följande:
    Jag menar inte att skylla på honom, jag vet nog min egen skuld i detta. 
    Men ja, jag saknar honom trots hur jag mår. Jag kan inte hjälpa det. Varje gång jag tänker att visst kommer jag finna någon ny så känner jag bara att nej, jag vill inte det. Det var ju han jag ville ha. Vill inte få känslor för någon annan. (Och jag borde inte längre ha känslor för honom.)

du kanske vet din egen skuld i ditt dåliga mående eftersom du har valt att fortsatt utsätta dig för det som gör illa dig, men det som är viktigare vad ska du göra åt det? Du upprepar flera gånger saker som handlar om hur du vill att han ska skulle göra för att du ska må bättre. Sen säger jag inte att han inte gjort fel. Men det spelar ju ingen roll att skuldbelägga honom för det kommer inte förändra något i praktiken för dig, det enda du kan förändra är dina egna handlingar, så om du vill utsätta dig för honom så ligger det på dig. Det ligger även på dig om du vill utsätta sig för dessa destruktiva tankemönster eller ta hjälp för att förändra det och din självkänsla. 

Och jo du kan hjälpa det eftersom du hela tiden väljer att fortsätta ge näring åt de här känslorna som du har för honom.

• Anonym (o)

Som jag försökt få fram tidigare, du kommer inte vidare om du ska fortsätta förvänta dig eller hoppas på att han kommer göra si eller så, eller som nu i de senare inläggen fortsätta beklaga dig över hur han gjorde eller inte gjorde så att det blev svårt för dig att gå vidare.

Så återigen sluta lägg det på honom och ta tag i saken själv, det är först och främst DU som har ansvar för ditt välmående, inte han. Du väljer själv om du vill fortsätta utsätta dig för det här.

• Anonym (o)

Och svaret på dina eviga frågor om varför han gjorde det ena eller andra mot dig:

DÄRFÖR ATT DU TILLÅTER DET

• Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-19 15:47:28 följande:
    Exakt så. När ni skriver att han kommer höra av sig igen hoppas jag. Huvudet på spiken. 
    Och det är just därför som han kan göra som han gjort mot dig. Du låter ju honom kunna kontakta dig när han önskar, och du går med på att träffas när han vill också. Så det är helt ditt eget val att möjliggöra detta beteende från honom mot dig. Du väljer själv den behandlingen som du blir så ledsen av.
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-19 20:53:12 följande:
    Ja det är precis vad jag vill. Jag vill prata om oss. Jag har ingen att prata om oss med och den här tråden är enda stället jag kan ventilera. 
    Jag hoppas att den här psykologen kan hjälpa mig men jag har bara haft ett samtal hittills. Hade gärna pratat varje dag med honom men jag får hålla mig två veckor till nästa gång. 
    Han kan inte hjälpa dig om du själv inte vill förändra något. Har du tagit till dig något av alla råd som du fått i tråden?
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-19 21:33:23 följande:
    Jag tar verkligen in och jag uppskattar alla era råd. Visst försöker jag men det är jättesvårt - jag har flera gånger sagt att jag har det ganska jobbigt i livet allmänt just nu och det är rörigt i huvudet. 
    Ja, jag tar till mig av era råd även om ni inte märker det, men en del i processen här är för mig också att få prata om det. Och jag tycker det är jätteskönt när ni svarar, oavsett vad ni svarar, för de allra flesta är sakliga och vettiga. Och jag tycker verkligen inte att ni har fel, jag vet mycket väl att ni har rätt och att det bästa jag kunde göra var att släppa honom helt fårn tanken. Det kommer, jag jobbar ditåt. 

Och utan den här tråden hade jag nog inte tagit tag i psykologen, det var verkligen ett jättebra tips jag fick att använda Mindler. 

Jag behöver en (flera) spark(ar) i baken och ni ger mig det.
    Ok, så vilka råd i tråden har du följt?
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-20 15:58:28 följande:
    Den här tråden har definitivt fått mig att känna mig mindre olycklig och inte lika ensam. 
    Så du har alltså inte tagit till dig av några råd du fått i tråde?
  • Anonym (o)
    Anonym (Ursäkter) skrev 2024-05-20 17:44:58 följande:
    Fast att distrahera dig med att skriva om honom är ingen bra lösning heller. Bättre att du distraherar dig med något som inte har någon koppling till honom.
    Har föreslagit det för TS ett par gånger redan. Men det verkar inte så intressant.
Svar på tråden Han vågar inte