Anonym (Deppig) skrev 2024-04-30 22:36:40 följande:
Jag vet inte. Jag hoppas inte det.
Vill gå vidare.
Och vad behöver du för att gå vidare? Kanske behöver du kunna acceptera att avsluta detta utan förklaringar till honom. Du själv vet väl dina anledningar, det borde räcka faktiskt.
Ingen annan än du behöver förstå var du behöver, och göra någonting åt det. Men jag misstänker att du väldigt gärna skulle vilja att han ska ta på sig något slags ansvar för vad du behöver, förstå hur du känner och kanske till och med göra allting bra - bara han förstod dig. I så fall lägger du ditt öde och välmående i hans händer i stället för att själv ta rodret. På det sättet kommer du inte kunna gå vidare, så länge du hänger kvar och väntar på honom och hans förståelse för hur du känt och tänkt.
Du behöver på något sätt komma till punkten att acceptera att han behöver inte förstå något, att du behöver faktiskt inte förklara någonting för honom för att kunna avsluta och säga nej tack hädanefter.
(Och OM han sen bryr sig och är intresserad av hur du känner och tänker så ligger det faktiskt på honom att engagera sig, visa intresse och fråga. Men faktiskt, bara ett nejtack det här känns inte bra för mig längre, då inser han om han är normalbegåvad, att du inte mår bra av det här umgänget och att du inte får ut det du behöver för att det ska kännas bra, så det beskedet är egentligen i sig förklaring nog.)
Men jag tror det bästa är om du kan lyckas komma till punkten att det spelar faktiskt ingen roll vad han förstår eller tänker, att det spelar ingen roll om du inte gett någon utförlig och detaljerad förklaring. Du behöver på något sätt släppa den idén du har att du behöver göra det för din egen skull, och istället tänka att det är just för din egen skull som en förklaring till honom inte ska vara nödvändig. För om den måste vara nödvändig, om hans förståelse är nödvändigt, då blir det svårt för dig att komma ur det här och komma vidare. Så för din egen skull - släpp det och acceptera att han kanske aldrig kommer få någon förklaring eller förstå dig