• Anonym (Less mamma)

Han vägrar ge tillbaka sakerna

Tonåringen har tagit med sig massor av saker till sin pappa som jag vill ha tillbaka, men han vägrar med orden "det är hennes och hon behöver dem här också". Dottern är autistisk och klarar inte gå emot pappans ord, så vad kan jag göra?

• Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna
  • Anonym (Less mamma)
    EpicF skrev 2024-01-28 18:39:57 följande:
    Jag ser det efter att ha läst tråden. Du beter i tråden som en trotsig tonåring. 
    För att jag vill ha tillbaka det som är köpt för att finnas här?
  • Anonym (Lilli)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 19:13:11 följande:
    För att jag vill ha tillbaka det som är köpt för att finnas här?
    Varför vill du inte hjälpa din tonåring så hon inte tar med saker till sin pappa?
    Hur ska du hantera det i framtiden?
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Lilli) skrev 2024-01-28 19:33:22 följande:
    Varför vill du inte hjälpa din tonåring så hon inte tar med saker till sin pappa?
    Hur ska du hantera det i framtiden?
    Va? Vadå vill inte? Vi har pratat om det flera gånger och nu är ju största problemet att hon inte får ta tillbaka sakerna.
  • Anonym (Lilli)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 19:58:38 följande:
    Va? Vadå vill inte? Vi har pratat om det flera gånger och nu är ju största problemet att hon inte får ta tillbaka sakerna.
    Ok så hon har alltså slutat ta med saker till pappan nu?

Köp nya saker hem till dig. 
    Hon tar inte med dem.
    Saker finns på båda ställena.
    Problemet löst.
  • Anonym (Lilli)

Sen fattar jag inte varför dottern inte bara kan lägga pennorna och hårborsten i väskan och ta med dem till dig igen, hur skulle pappan ens märka det?

• EpicF

Ts: Nej, för att du och pappan har svårigheter med eran kommunikation. Svårigheter som i det långa loppet gör ut över eran dotter (ev syskon) om det inte redan har gjort det. 

• Anonym (Trötter)

Hur hjälper era råd att "det är bara att kommunicera" när den ena parten inte är intresserad av att kommunicera utan bara vill jävlas?

Det är ett lika fantastiskt råd som att säga till en ätstörd att "det är bara att äta mer" och så är allt löst.

• Anonym (ti)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-01-28 23:00:22 följande:

Hur hjälper era råd att "det är bara att kommunicera" när den ena parten inte är intresserad av att kommunicera utan bara vill jävlas?

Det är ett lika fantastiskt råd som att säga till en ätstörd att "det är bara att äta mer" och så är allt löst.

Fast det finns ju faktiskt betydligt fler råd än att ts ska kommunicera med pappan.

Vad har du själv för råd att komma med?
  • Agda90
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 13:55:22 följande:
    När allt ständigt åker dit trots att jag sagt ifrån och inte kommer tillbaka på grund av pappan ja. Laddaren kostar över 700... hårborsten är en dyrare den också.
    Så när du säger att sakerna ska stanna hemma då lyssnar hon inte men när pappan säger till henne så packar hon ur väskan och låter sakerna vara hemma hos honom?

Jag har bara skummat genom tråden så jag kanske har missat det men hur gammal är hon?
  • Mrs Moneybags

Om hon vill ha samma t ex borste på båda ställen, köp en till då.

Men eftersom ni har delat upp utgifterna per barn kan det bli att dottern har större utgifter pga sin diagnos. Då får ni dela på de extra utgifterna. 

• Anonym (Less mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2024-01-29 08:41:50 följande:

Om hon vill ha samma t ex borste på båda ställen, köp en till då.

Men eftersom ni har delat upp utgifterna per barn kan det bli att dottern har större utgifter pga sin diagnos. Då får ni dela på de extra utgifterna. 

Det vi delat på är avgifter för tex ytterkläder, busskort, glasögon osv, vardagsgrejer står var och en för, så det är inte mitt ansvar att utrusta med det hon behöver där.

Men han köper inte det syskonet behöver heller, så jag har blivit tvungen att stå för flera av dessa också. 

Det är saker för säkert 3000 som ligger där som jag inte får tillbaka.

• Anonym (Ui)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 13:53:03 följande:

Saker FINNS på båda ställena och jag har aldrig sagt att hon får ta med sig det, tvärtom, hon gör det ändå. Hon är alltid fixerad vid det senaste hon fått. Hon har dubbletter, men tar med sig det ändå.

Då får väl dottern tyvärr lära sig den hårda vägen, och klara sig utan grejerna när hon är hos dig. Hon har väl månadspeng så hon kanske köpa nytt själv?
  • GGN

Har hon nyckel hem till pappan? Kan hon inte åka dit och hämta grejerna när han är på jobbet?

Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna