Inlägg från: Anonym (Less mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Less mamma)

Han vägrar ge tillbaka sakerna

Tonåringen har tagit med sig massor av saker till sin pappa som jag vill ha tillbaka, men han vägrar med orden "det är hennes och hon behöver dem här också". Dottern är autistisk och klarar inte gå emot pappans ord, så vad kan jag göra?

• Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (C) skrev 2024-01-28 12:00:11 följande:

Är det hennes saker så antar jag att de följer med henne tillbaka igen när hon kommer till dig. Annars faller ju hans argument platt.

Han tycker jag kan köpa nytt att ha här, för "dealen är att jag står för hennes saker och han för syskonets"... jo, men det gäller ju större saker som ytterkläder, busskort etc... inte som det här som är hårsaker, laddare, färgpennor... småsaker mest, men det är ändå inte hans att bestämma över. Jag har ju köpt det för att det ska vara här.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Hm) skrev 2024-01-28 12:05:19 följande:

Är det dotterns egna saker? Då bör hon själv få välja vart hon vill ha dom. Är det dina egna föremål som hon tar med så är det en annan sak och han borde inte ens bry sig. Att vara autistisk är en utmaning i samhället, men det ger ju inte ett att göra vad som helst med någon annans egendom. Hennes egna saker bör hon få göra som hon själv vill med. 

Saker jag har köpt för att det ska finnas här ska också vara kvar här. Jag ska inte behöva köpa massa nya hårborstar etc för att hon har någon fixidé att bara den nyaste är bra.
  • Anonym (Less mamma)

Nej det är pappan som stoppar henne att ta med sig det tillbaka och jo hon saknar det här. Det är inte mitt ansvar att utrusta henne med det hon behöver hos honom. Hon har redan sånt där som jag också köpt, men hon tar med sig det jag köper för att det ska finnas här också. Sluta läsa in saker som inte finns. Det finns ingen anledning att ta med sakerna och pappan använder det som ett sätt att göra det svårare för mig.

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (Lilli) skrev 2024-01-28 13:02:36 följande:
    Ibland får man svälja det och vara den bättre föräldern.

Mina barns pappa har inte träffat dem på 5 år, köper inget till dem och hör aldrig av sig. Betyder det att jag inte ska ge dem något för att inte han gör det?

Om jag var du hade jag åkt till något billigt ställe som typ dollarstore.
    Lagt 200 kr på färgpennor, papper, lite pyssel, hårsnoddar.

Sedan hade dottern fått ta med de sakerna till sin pappa så att hon har något där också. Då slipper hon ta med det andra du köpt och som du vill att hon ska ha kvar hos dig.

Det är pappan som gör fel men det är dottern som får lida. Var den bättre föräldern, ta inte striden. Då förlorar han även makten han har över dig.

Som sagt, hon har redan där. Det är inte länge sen vi separerade och han tog i princip hela bohaget, så allt hon hade innan separationen är där. 

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (f) skrev 2024-01-28 13:10:21 följande:
    Så han går igenom hennes packning?
    Det räcker med att han säger att hon ska lämna det, hon vågar inte gå emot.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (C) skrev 2024-01-28 13:17:25 följande:
    Det är just det jag menar. De har bestämt att TS ska betala de saker som ska användas hos båda föräldrarna och tas med emellan dem. Om pappan vill räkna in hårsnoddar i den kategorin så får han se till att dottern tar med sig dem tillbaka till mamman när hon ska dit.
    Nej, STORA saker ska jag stå för, inte vardagsgrejer.
  • Anonym (Less mamma)

Saker FINNS på båda ställena och jag har aldrig sagt att hon får ta med sig det, tvärtom, hon gör det ändå. Hon är alltid fixerad vid det senaste hon fått. Hon har dubbletter, men tar med sig det ändå.

• Anonym (Less mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-01-28 13:51:52 följande:

Ni tjafsar om hårsnoddar, laddare och färgpennor?
    Jag trodde de flesta brukar ha flera uppsättningar av alla sådana småsaker. Typ en i varje rum minst.

När allt ständigt åker dit trots att jag sagt ifrån och inte kommer tillbaka på grund av pappan ja. Laddaren kostar över 700... hårborsten är en dyrare den också.
  • Anonym (Less mamma)
    EpicF skrev 2024-01-28 14:00:22 följande:
    Ni borde definitivt gå i familjeterapi. Snacka om att göra en höna av en fjäder. 
    På vilket sätt då? Är det rimligt att allt jag köper hamnar hos pappan och aldrig kommer tillbaka?
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (f) skrev 2024-01-28 14:10:21 följande:

en bra hårborste hos varje förälder känns rimligt

en laddare för 700 är väl aldrig rimligt, vad är det ens?

Det har hon, men även om hon inte hade det så är det inte mitt ansvar att köpa det som ska vara hos pappan.

Det är en laddare som laddar jättesnabbt, men varför är det relevant? om jag tycker det är värt det så är det väl inget mer med det? Den ska fortfarande vara här och inte hos pappan.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Lilli) skrev 2024-01-28 14:19:23 följande:

Hur gammal är flickan?

Om allt finns hos pappan och du köper nytt att ha hos dig och hon tar med det till pappan och sedan inte får ta tillbaka det till dig

Så är väl det enklaste då att hon inte tar med det till pappan? Och gör hon det ändå och pappan vägrar låta henne ta med det till dig igen, då får hon väl stå sitt kast? 

Att hon är autistisk ska väl inte spela någon roll, hon kommer ju då snabbt förstå att det man tar med sig till pappa stannar där och tar hon med sig saker från dig så kommer de inte finnas hos dig.

Jag hade köpt nytt och en låda och lagt i och sagt att om detta tas med till pappa så ersätts det inte. Curla inte för att hon är autistisk!
    Tvärtom! Autistiska får ju ofta lära sig den hårdare vägen men de lär sig.

14 och hon är definitivt inte curlad. Däremot disträ och väldigt fixerad vid det nyaste hon fått. Det är pappan som är främsta problemet här. Det drabbar ju inte bara henne, det drabbar syskonen också när hon oväntat tar med sig saker som förväntas finnas.
  • Anonym (Less mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-01-28 14:22:25 följande:
    Nå hur tänker du lösa det då? Vänta på att pappan löser det? Vänta på att flickan själv löser det?
    Jag frågar ju här för att få tips om hur jag kan gå tillväga...FÅR han ens göra såhär, är inte det egentligen stöld?
  • Anonym (Less mamma)
    Jemp skrev 2024-01-28 16:30:43 följande:

Det låter ju inte som att ni är överens om vad dessa ?stora? saker du ska stå för är. 

lätt hänt kanske, särskilt om småsakerna kostar lika mycket som de stora. 

Han gör det här bara för att jävlas... hon har redan det hon behöver där eftersom han tog i princip hela bohaget.
  • Anonym (Less mamma)
    EpicF skrev 2024-01-28 17:39:08 följande:

Abpnym (f): Nej, terapi för att få ts och hennes ex-man till att kommunicera som vuxna människor istället för att bete sig som trotsiga tonåringar. 

Hur beter jag mig som en trotsig tonåring? För att jag vill ha tillbaka det som är köpt för att finnas hos mig?
  • Anonym (Less mamma)
    EpicF skrev 2024-01-28 17:52:12 följande:
    För att du inte klarar av att kommunicera. Varken med din dotter eller din ex-man. 
    Vad vet du om den saken?
  • Anonym (Less mamma)
    EpicF skrev 2024-01-28 18:39:57 följande:
    Jag ser det efter att ha läst tråden. Du beter i tråden som en trotsig tonåring. 
    För att jag vill ha tillbaka det som är köpt för att finnas här?
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Lilli) skrev 2024-01-28 19:33:22 följande:
    Varför vill du inte hjälpa din tonåring så hon inte tar med saker till sin pappa?
    Hur ska du hantera det i framtiden?
    Va? Vadå vill inte? Vi har pratat om det flera gånger och nu är ju största problemet att hon inte får ta tillbaka sakerna.
  • Anonym (Less mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2024-01-29 08:41:50 följande:

Om hon vill ha samma t ex borste på båda ställen, köp en till då.

Men eftersom ni har delat upp utgifterna per barn kan det bli att dottern har större utgifter pga sin diagnos. Då får ni dela på de extra utgifterna. 

Det vi delat på är avgifter för tex ytterkläder, busskort, glasögon osv, vardagsgrejer står var och en för, så det är inte mitt ansvar att utrusta med det hon behöver där.

Men han köper inte det syskonet behöver heller, så jag har blivit tvungen att stå för flera av dessa också. 

Det är saker för säkert 3000 som ligger där som jag inte får tillbaka.

Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna