• Anonym (Less mamma)

Han vägrar ge tillbaka sakerna

Tonåringen har tagit med sig massor av saker till sin pappa som jag vill ha tillbaka, men han vägrar med orden "det är hennes och hon behöver dem här också". Dottern är autistisk och klarar inte gå emot pappans ord, så vad kan jag göra?

• Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna
  • Anonym (A)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 11:53:20 följande:
    Han vägrar ge tillbaka sakerna

Tonåringen har tagit med sig massor av saker till sin pappa som jag vill ha tillbaka, men han vägrar med orden "det är hennes och hon behöver dem här också". Dottern är autistisk och klarar inte gå emot pappans ord, så vad kan jag göra?

Vad är det för saker? 
  • Anonym (C)

Är det hennes saker så antar jag att de följer med henne tillbaka igen när hon kommer till dig. Annars faller ju hans argument platt.

• Anonym (Hm)

Är det dotterns egna saker? Då bör hon själv få välja vart hon vill ha dom. Är det dina egna föremål som hon tar med så är det en annan sak och han borde inte ens bry sig. Att vara autistisk är en utmaning i samhället, men det ger ju inte ett att göra vad som helst med någon annans egendom. Hennes egna saker bör hon få göra som hon själv vill med. 

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (C) skrev 2024-01-28 12:00:11 följande:

Är det hennes saker så antar jag att de följer med henne tillbaka igen när hon kommer till dig. Annars faller ju hans argument platt.

Han tycker jag kan köpa nytt att ha här, för "dealen är att jag står för hennes saker och han för syskonets"... jo, men det gäller ju större saker som ytterkläder, busskort etc... inte som det här som är hårsaker, laddare, färgpennor... småsaker mest, men det är ändå inte hans att bestämma över. Jag har ju köpt det för att det ska vara här.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Hm) skrev 2024-01-28 12:05:19 följande:

Är det dotterns egna saker? Då bör hon själv få välja vart hon vill ha dom. Är det dina egna föremål som hon tar med så är det en annan sak och han borde inte ens bry sig. Att vara autistisk är en utmaning i samhället, men det ger ju inte ett att göra vad som helst med någon annans egendom. Hennes egna saker bör hon få göra som hon själv vill med. 

Saker jag har köpt för att det ska finnas här ska också vara kvar här. Jag ska inte behöva köpa massa nya hårborstar etc för att hon har någon fixidé att bara den nyaste är bra.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det låter som att det egentliga problemet är tonårsdottern. Självklart ska du inte behöva köpa nytt hela tiden. Hon får använda det hon har. Lämnar hon det hos sin pappa får hon vara utan hos dig, eller åka och hämta. Kanske hon behöver bli påmind dock, så att hon inte glömmer sakerna?

• Anonym (Lilli)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 12:07:19 följande:
    Han tycker jag kan köpa nytt att ha här, för "dealen är att jag står för hennes saker och han för syskonets"... jo, men det gäller ju större saker som ytterkläder, busskort etc... inte som det här som är hårsaker, laddare, färgpennor... småsaker mest, men det är ändå inte hans att bestämma över. Jag har ju köpt det för att det ska vara här.
    Är hårsaker, laddare, färgpennor osv något att bråka om? Jag förstår att det är pappan som är problemet men jag hade svalt det och köpt nya saker och sagt till dottern att inte ta med dem dit. Om dottern inte saknar sakerna hos dig hade jag om jag var du inte gjort något alls åt saken. 

Laddaren följer väl med tillbaka och om inte kan hon ju låna din.
  • Anonym (C)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 12:07:19 följande:
    Säg till henne att du inte har råd att köpa dubbel uppsättning och att hon måste ta med sig dem tillbaka! Hon har väl inte dubbla uppsättningar busskort och ytterkläder? 
  • EpicF
    Anonym (C) skrev 2024-01-28 12:13:26 följande:
    Säg till henne att du inte har råd att köpa dubbel uppsättning och att hon måste ta med sig dem tillbaka! Hon har väl inte dubbla uppsättningar busskort och ytterkläder? 
    Busskort och ytterkläder är väl sådant man tar med sig från mamman till pappan när man byter vecka. Inget man vanligen har dubbelt av...
  • Anonym (f)

TS text var lite förvirrande men det är nog småsakerna TS menar

Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna