• Anonym (Ts)

Hur begära ut kollegors löner?

Hört att man kan begära ut alla kollegors löner på en arbetsplats men hur bär man sig åt? Arbetar på en kommunal förskola i Göteborgs stad. 

• Svar på tråden Hur begära ut kollegors löner?
  • Anonym (Gripen)

Gå till hr och fråga efter det.

• Anonym (?)

Om lönesättningen är individuell - vad ska du med resultatet till?
    Har du kompetens för att hamna i botten eller toppen?

• Anonym (Staten)

Gå in på kommunens hemsida. Där bör du hitta ett formulär eller en mailadress. Kontakt dem och skriv att du vill få ut lönerna för antingen vissa roller eller t ex samtliga på förskola xx. du kan även be om att få med andra parametrar så som ålder, anställningsår mm. Lycka till. 

• SmulanFnulan
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 19:48:25 följande:

Om lönesättningen är individuell - vad ska du med resultatet till?
    Har du kompetens för att hamna i botten eller toppen?

För att se vad spannet ligger på? Är väl aldrig dumt att tillskansa sig information inför löneförhandlingen.
  • Anonym (Freja)
    SmulanFnulan skrev 2024-01-25 19:50:07 följande:
    För att se vad spannet ligger på? Är väl aldrig dumt att tillskansa sig information inför löneförhandlingen.
    Tillskansa sig är kanske inte rätt ord här, du får ju ut informationen bara du ber om den.
    Jag har jobbat centralt med löner på kommun och det är bara att ringa!
  • Anonym (Besserwisser)

Det är bara på statliga myndigheter och några få andra ställen som lönen är en offentlig handling.
    Hos Skatteverket är den totala beskattningsbara inkomsten (dvs efter avdrag) av tjänst och kapital en offentlig handling, men man kan alltså inte se lönen från en enskild arbetsgivare (vilket förstås inte spelar någon roll om man bara fått lön från en enda arbetsgivare).
    Det som är offentlgt hos Skatteverket kan man begära direkt från dem, men finns också i Taxeringkalendern och hos några online-tjänster.

• Anonym (Freja)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2024-01-26 01:05:07 följande:

Det är bara på statliga myndigheter och några få andra ställen som lönen är en offentlig handling.
    Hos Skatteverket är den totala beskattningsbara inkomsten (dvs efter avdrag) av tjänst och kapital en offentlig handling, men man kan alltså inte se lönen från en enskild arbetsgivare (vilket förstås inte spelar någon roll om man bara fått lön från en enda arbetsgivare).
    Det som är offentlgt hos Skatteverket kan man begära direkt från dem, men finns också i Taxeringkalendern och hos några online-tjänster.

Kommunal verksamhet är också skyldig att lämna ut uppgifter om lön.
    Och det står i trådstarten att det rör en kommunal förskola.
  • Anonym (N)

Detta hade jag ingen aning om. Jobbar på gruppbostad. Kommunal. Jag har alltså "rätt" att få veta vad mina kollegor har i Lön? Låter ju sjukt. 

• Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2024-01-27 01:35:22 följande:

Detta hade jag ingen aning om. Jobbar på gruppbostad. Kommunal. Jag har alltså "rätt" att få veta vad mina kollegor har i Lön? Låter ju sjukt. 

Lön inom bla kommunen är en ofentlig handling, som vem som helst kan begära att få ta del av. 

Men det är dock inte så att du har "rätt" att fö veta fina kollegor lön. Men du kan begära att få en mksta över lönespannet på din arbetsplats. Då ka  man också få med ev titel, antal år man arbetar och lön. Men det står dock inte namn på specifika personer. 
Svar på tråden Hur begära ut kollegors löner?