• Anonym (Ts)

Hur begära ut kollegors löner?

Hört att man kan begära ut alla kollegors löner på en arbetsplats men hur bär man sig åt? Arbetar på en kommunal förskola i Göteborgs stad. 

• Svar på tråden Hur begära ut kollegors löner?
  • Anonym (Va)

Kan man få detta som statligt anställd?

Jag misstänker  nämligen att jag ligger för lågt i lön när nyanställda med sämre kompetens går in högre än jag har efter 5 år, men skulle gärna få dst mer svart på vitt.

• Anonym (H)
    Anonym (Va) skrev 2024-01-27 04:51:29 följande:

Kan man få detta som statligt anställd?

Jag misstänker  nämligen att jag ligger för lågt i lön när nyanställda med sämre kompetens går in högre än jag har efter 5 år, men skulle gärna få dst mer svart på vitt.

I regel är det en offentlig handling om du jobbar statligt så det är bara att begära ut. I vissa fall kan det finnas sekretess eller dylikt, men då får du reda på det. 
  • Anonym (Freja)
    Anonym (N) skrev 2024-01-27 01:35:22 följande:

Detta hade jag ingen aning om. Jobbar på gruppbostad. Kommunal. Jag har alltså "rätt" att få veta vad mina kollegor har i Lön? Låter ju sjukt. 

Vad är det för sjukt med det?
    Det handlar om att allmänheten har ett rätt att få ut offentlig information.
    Men det är väl bra att du känner till detta också. Merparten av dina kollegor gör säkert ett utdrag varje år för att veta hur de ligger till och då vet de ju också vad du tjänar....

När jag arbetade med lön inom kommun så fanns bla.
    Folk som sökte en viss tjänst och ville veta vilken lön den personen som hade befattningen idag har. -"hej, jag har sökt en tjänst som stadsträdgårdsmästare hos er, vad ligger lönen på"?

Eller "Hej, jag vill ha en lista på lönerna för Förskolan Äpplet".

Eller "Hej, jag undrar vad medellönen som lärare F-3 är".

Många begär ut listor inför löneöversynen varje år... och sen hör de av sig några veckor senare och gör samma sak för att se "hur det blev".

Man gör en sekretessprövning inför varje utlämning. Finns det tex medarbetare inom socialtjänst som kan drabbas av hot eller annat så ska de inte lämnas ut. Medarbetare med skyddad identitet står förstås också under utökat skydd. Men annars lämnade vi även ut namn, för det är inte en skyddad uppgift. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Freja) skrev 2024-01-27 08:59:11 följande:
    Vad är det för sjukt med det?
    Det handlar om att allmänheten har ett rätt att få ut offentlig information.
    Men det är väl bra att du känner till detta också. Merparten av dina kollegor gör säkert ett utdrag varje år för att veta hur de ligger till och då vet de ju också vad du tjänar....

När jag arbetade med lön inom kommun så fanns bla.
    Folk som sökte en viss tjänst och ville veta vilken lön den personen som hade befattningen idag har. -"hej, jag har sökt en tjänst som stadsträdgårdsmästare hos er, vad ligger lönen på"?

Eller "Hej, jag vill ha en lista på lönerna för Förskolan Äpplet".

Eller "Hej, jag undrar vad medellönen som lärare F-3 är".

Många begär ut listor inför löneöversynen varje år... och sen hör de av sig några veckor senare och gör samma sak för att se "hur det blev".

Man gör en sekretessprövning inför varje utlämning. Finns det tex medarbetare inom socialtjänst som kan drabbas av hot eller annat så ska de inte lämnas ut. Medarbetare med skyddad identitet står förstås också under utökat skydd. Men annars lämnade vi även ut namn, för det är inte en skyddad uppgift. 

Jag tycker att de rör sjukt för att det kan skapa så mkt osämja i gruppen, är det inte uppenbart? Brukar du berätta för dina kollegor vad du får i löneförhöjning? 

ingen av mina kollegor vet vad den andre tjänar exakt. Ingen vill veta. Dock talade en om för mig nu innan han skulle sluta att han var så nöjd att ha fått 1500 kr. Jag fick 2000 men sa inget. Tycker inte man går runt och pratar så  

våra löner skiljer sig en del som det verkar då man hört lite smått.
    det kvittar vad medellönen är på min arbetsplats. Jag vet redan ungefär var vi ligger.  

• Anonym (§§§)
    Anonym (M) skrev 2024-01-27 01:44:59 följande:
    Lön inom bla kommunen är en ofentlig handling, som vem som helst kan begära att få ta del av. 

Men det är dock inte så att du har "rätt" att fö veta fina kollegor lön. Men du kan begära att få en mksta över lönespannet på din arbetsplats. Då ka  man också få med ev titel, antal år man arbetar och lön. Men det står dock inte namn på specifika personer. 
    Möjligheten att sekretessbelägga namn är ganska liten. Så även namn får man som regel ut.
  • AndLarSwe
    Anonym (M) skrev 2024-01-27 01:44:59 följande:
    Lön inom bla kommunen är en ofentlig handling, som vem som helst kan begära att få ta del av. 

Men det är dock inte så att du har "rätt" att fö veta fina kollegor lön. Men du kan begära att få en mksta över lönespannet på din arbetsplats. Då ka  man också få med ev titel, antal år man arbetar och lön. Men det står dock inte namn på specifika personer. 
    Begär du ut alla på tex en avdelning får du namn på alla personer med.
  • Anonym (N)
    AndLarSwe skrev 2024-01-27 11:00:58 följande:
    Begär du ut alla på tex en avdelning får du namn på alla personer med.

Jag jobbar på en kommunal gruppbostad. Jag kan alltså begära ut min avdelning/gruppbostad? Vi är ganska få. 

Eller vad menas med avdelning? Hela enheten?

• Hellishen

Till er alla. Ni är väl med i facket? Kontakta dem och fråga om de har lönelistor.

På min arbetsplats, högskola (statlig) sammanställer till och med arbetsgivaren ett dokument med känner, inga namn, men tjänster och befattningar, medel, median, ålder, kön etc.

• Anonym (Freja)
    Anonym (N) skrev 2024-01-27 11:05:40 följande:

Jag jobbar på en kommunal gruppbostad. Jag kan alltså begära ut min avdelning/gruppbostad? Vi är ganska få. 

Eller vad menas med avdelning? Hela enheten?

Du kan begära ut hela din avdelning,  hela din enhet, kommunens alla  undersköterskor..  På vilken bredd och höjd du vill.
Svar på tråden Hur begära ut kollegors löner?