Hur begära ut kollegors löner?
Hört att man kan begära ut alla kollegors löner på en arbetsplats men hur bär man sig åt? Arbetar på en kommunal förskola i Göteborgs stad.
Hört att man kan begära ut alla kollegors löner på en arbetsplats men hur bär man sig åt? Arbetar på en kommunal förskola i Göteborgs stad.
Hur enkelt som helst ratsit.se
du behöver bara veta personens namn och ungefär vart personen bor..
Jag hade i ditt läge pratat med vår fackordförande. Facket vet ju också ofta hur arbetsgivaren resonerar kring lönesättning och vilka meriter som premieras. Sånt ska ju arbetsgivaren uppge för dig i lönesamtalet, men ibland vet facket mer. De får ju en helhetsbild.
Ligger man lågt kan facket hjälpa en att få upp lönen. En kollega fick en höjning på några tusen efter att hen och facket upptäckt hur snett lönerna låg.
Om man skulle få veta vad alla har i lön skulle man förmodligen bli arg/besviken/chockad.
jag har arbetat som inhyrd och har då haft en sorts genomsnittlig lön. Då insåg jag hur högt en del måste ligga när jag fick veta vad några hade i lön som var betydligt lägre än min lön.
då styrktes jag i min övertygelse att det ofta är orättvisa löner. Chefens favorit chefens hackkyckling var tydliga i lönerna. Det hade sällan att göra med kompetens duglighet.
Tillhör man det lägre spannet blir man fast där och kommer att halka efter vid varje löneförhandling. Givetvis orättvist splittrande och iskallt beräknat.
tyvärr är livet så. Att veta gör dig inte gladare. Även om du vet så kan du inte göra något åt det.
du kan ju arbeta utifrån den lön du har dvs dra ner på tempot vara lite lat, inte ställa upp på övertid inte lösa ett problem som du skulle kunnat lösa. dvs hålla tyst låta problemet för bli olöst.
du kan också kämpa hårt. Alltid ställa upp jobba hårdare verkligen kämpa. Får det inget betydelse vid nästa löneförhandling då vet du att lönesättningen är orättvis och att chefen har något horn i sidan till dig.
vad göra då. Säga upp sig? Stanna kvar nöja sig med lönen och arbeta utifrån vad man tycker att lönen motsvarar i arbetsinsats.
Nu är du väl lite naiv och verklighetsfrånvänd?
Eftersom lönekriterier och liknande inte innehållet några kronor och procent så är bred ju helt nödvändigt att matcha sin lön mitt kollegorna, din chef för det ju när hen ger dig lön och löneutveckling, så varför skulle inte du också ha den informationen?
Bara kränkta människor som tror att lön definierar människovärde vägrar prata lön för att de antingen tror att de är bättre än andra gör att de har högre lön eller är rädd att andra ska se ner på dem om de har högre lön.
Vi andra tycker att den enda som vinner på att löneläget är okänt för medarbetarna är arbetsgivaren som inte behöver ge en rättvis lön.
Har fått många frågor om bla löne listor från folk som söker jobb och har ska eller har varit på intervju. Hänvisar de till HR.
Jag själv begärde också ut lönelistor för alla som har min befattning på mitt jobb i sista processen av anställningen. Just för att få ett hum om vad jag kunde begära. Fick då ut lön, befattning och utbildning (sjuksköterska alt spe.sjuksköterska). Fick dock inga namn, då våran HR inte ger ut de automatiskt utan då måste man specifikt fråga efter namn.
Om man skulle få veta vad alla har i lön skulle man förmodligen bli arg/besviken/chockad.
jag har arbetat som inhyrd och har då haft en sorts genomsnittlig lön. Då insåg jag hur högt en del måste ligga när jag fick veta vad några hade i lön som var betydligt lägre än min lön.
då styrktes jag i min övertygelse att det ofta är orättvisa löner. Chefens favorit chefens hackkyckling var tydliga i lönerna. Det hade sällan att göra med kompetens duglighet.
Tillhör man det lägre spannet blir man fast där och kommer att halka efter vid varje löneförhandling. Givetvis orättvist splittrande och iskallt beräknat.
tyvärr är livet så. Att veta gör dig inte gladare. Även om du vet så kan du inte göra något åt det.
du kan ju arbeta utifrån den lön du har dvs dra ner på tempot vara lite lat, inte ställa upp på övertid inte lösa ett problem som du skulle kunnat lösa. dvs hålla tyst låta problemet för bli olöst.
du kan också kämpa hårt. Alltid ställa upp jobba hårdare verkligen kämpa. Får det inget betydelse vid nästa löneförhandling då vet du att lönesättningen är orättvis och att chefen har något horn i sidan till dig.
vad göra då. Säga upp sig? Stanna kvar nöja sig med lönen och arbeta utifrån vad man tycker att lönen motsvarar i arbetsinsats.
Så är det hos oss.
absolut helt godtyckligt. det är vår arbetsledare som är med i processen och dom har alltid haft dispyter med folk. Jag har t.ex. aldrig Tjafsat med nån utan kommer överens med alla. Men gör inte ett bättre jobb enligt mig själv. Fick 2000 i löneförhöjning, visst den låg högre än vanligt men en annan fick t.ex. 700 och hon är osams med arbetsledaren. Så ska det inte gå till