Hur begära ut kollegors löner?
Hört att man kan begära ut alla kollegors löner på en arbetsplats men hur bär man sig åt? Arbetar på en kommunal förskola i Göteborgs stad.
Hört att man kan begära ut alla kollegors löner på en arbetsplats men hur bär man sig åt? Arbetar på en kommunal förskola i Göteborgs stad.
Jag tycker att de rör sjukt för att det kan skapa så mkt osämja i gruppen, är det inte uppenbart? Brukar du berätta för dina kollegor vad du får i löneförhöjning?
ingen av mina kollegor vet vad den andre tjänar exakt. Ingen vill veta. Dock talade en om för mig nu innan han skulle sluta att han var så nöjd att ha fått 1500 kr. Jag fick 2000 men sa inget. Tycker inte man går runt och pratar så
våra löner skiljer sig en del som det verkar då man hört lite smått.
det kvittar vad medellönen är på min arbetsplats. Jag vet redan ungefär var vi ligger.
Jag jobbar på statlig myndighet. Vi lämnar ut lönelistor men utan namn. Det är bara att maila. Jag tyckte först att det var lite konstigt (har bakgrund från privata sektorn) men på det stora hela är det positivt för medarbetarna. Ser man att man ligger förhållandevis lågt måste ju chefen kunna motivera det vid lönerevisionen.
Förstår inte varför det skulle skapa osämja i gruppen. Man kan ju inte bli sur på en kollega för att den är bättre på att löneförhandla.
Jag jobbar på statlig myndighet. Vi lämnar ut lönelistor men utan namn. Det är bara att maila. Jag tyckte först att det var lite konstigt (har bakgrund från privata sektorn) men på det stora hela är det positivt för medarbetarna. Ser man att man ligger förhållandevis lågt måste ju chefen kunna motivera det vid lönerevisionen.
Förstår inte varför det skulle skapa osämja i gruppen. Man kan ju inte bli sur på en kollega för att den är bättre på att löneförhandla.
De enda som tjänar på att lönerna hålls hemliga är lönesättande chef och den anställde som är chefens favorit.
Ju mer transparens det finns kring löner och vilka kriterier som gäller, ju mer rättvisa löner blir det.
De enda som tjänar på att lönerna hålls hemliga är lönesättande chef och den anställde som är chefens favorit.
Ju mer transparens det finns kring löner och vilka kriterier som gäller, ju mer rättvisa löner blir det.
Jag jobbar på en kommunal gruppbostad. Jag kan alltså begära ut min avdelning/gruppbostad? Vi är ganska få.
Eller vad menas med avdelning? Hela enheten?
Jag har begärt ut lönerna både som statligt anställd och kommunalt anställd.
Du kontaktar helt enkelt lönekontoret och begär ut dem.
Var dock noga med vilka uppgifter du vill ha med, vissa skickar bara ut alla olika löner som finns utan vare sig namn eller så och då blir det svårt att veta om en ligger lågt el?er inte.
Jag bad om förnamn samt lön, jag ville veta för en viss arbetsplats där jag kände alla vid förnamn och visste vilken utbildning de har samt deras ålder och hur länge de arbetat i kommunen.
Nu är du väl lite naiv och verklighetsfrånvänd?
Eftersom lönekriterier och liknande inte innehållet några kronor och procent så är bred ju helt nödvändigt att matcha sin lön mitt kollegorna, din chef för det ju när hen ger dig lön och löneutveckling, så varför skulle inte du också ha den informationen?
Bara kränkta människor som tror att lön definierar människovärde vägrar prata lön för att de antingen tror att de är bättre än andra gör att de har högre lön eller är rädd att andra ska se ner på dem om de har högre lön.
Vi andra tycker att den enda som vinner på att löneläget är okänt för medarbetarna är arbetsgivaren som inte behöver ge en rättvis lön.