Hur begära ut kollegors löner?
Detta hade jag ingen aning om. Jobbar på gruppbostad. Kommunal. Jag har alltså "rätt" att få veta vad mina kollegor har i Lön? Låter ju sjukt.
Detta hade jag ingen aning om. Jobbar på gruppbostad. Kommunal. Jag har alltså "rätt" att få veta vad mina kollegor har i Lön? Låter ju sjukt.
Jag tycker att de rör sjukt för att det kan skapa så mkt osämja i gruppen, är det inte uppenbart? Brukar du berätta för dina kollegor vad du får i löneförhöjning?
ingen av mina kollegor vet vad den andre tjänar exakt. Ingen vill veta. Dock talade en om för mig nu innan han skulle sluta att han var så nöjd att ha fått 1500 kr. Jag fick 2000 men sa inget. Tycker inte man går runt och pratar så
våra löner skiljer sig en del som det verkar då man hört lite smått.
det kvittar vad medellönen är på min arbetsplats. Jag vet redan ungefär var vi ligger.
Jag jobbar på en kommunal gruppbostad. Jag kan alltså begära ut min avdelning/gruppbostad? Vi är ganska få.
Eller vad menas med avdelning? Hela enheten?
Hur enkelt som helst ratsit.se
du behöver bara veta personens namn och ungefär vart personen bor..
Om man skulle få veta vad alla har i lön skulle man förmodligen bli arg/besviken/chockad.
jag har arbetat som inhyrd och har då haft en sorts genomsnittlig lön. Då insåg jag hur högt en del måste ligga när jag fick veta vad några hade i lön som var betydligt lägre än min lön.
då styrktes jag i min övertygelse att det ofta är orättvisa löner. Chefens favorit chefens hackkyckling var tydliga i lönerna. Det hade sällan att göra med kompetens duglighet.
Tillhör man det lägre spannet blir man fast där och kommer att halka efter vid varje löneförhandling. Givetvis orättvist splittrande och iskallt beräknat.
tyvärr är livet så. Att veta gör dig inte gladare. Även om du vet så kan du inte göra något åt det.
du kan ju arbeta utifrån den lön du har dvs dra ner på tempot vara lite lat, inte ställa upp på övertid inte lösa ett problem som du skulle kunnat lösa. dvs hålla tyst låta problemet för bli olöst.
du kan också kämpa hårt. Alltid ställa upp jobba hårdare verkligen kämpa. Får det inget betydelse vid nästa löneförhandling då vet du att lönesättningen är orättvis och att chefen har något horn i sidan till dig.
vad göra då. Säga upp sig? Stanna kvar nöja sig med lönen och arbeta utifrån vad man tycker att lönen motsvarar i arbetsinsats.
Så är det hos oss.
absolut helt godtyckligt. det är vår arbetsledare som är med i processen och dom har alltid haft dispyter med folk. Jag har t.ex. aldrig Tjafsat med nån utan kommer överens med alla. Men gör inte ett bättre jobb enligt mig själv. Fick 2000 i löneförhöjning, visst den låg högre än vanligt men en annan fick t.ex. 700 och hon är osams med arbetsledaren. Så ska det inte gå till