Inlägg från: Anonym (Freja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Freja)

Hur begära ut kollegors löner?

SmulanFnulan skrev 2024-01-25 19:50:07 följande:
    För att se vad spannet ligger på? Är väl aldrig dumt att tillskansa sig information inför löneförhandlingen.
    Tillskansa sig är kanske inte rätt ord här, du får ju ut informationen bara du ber om den.
    Jag har jobbat centralt med löner på kommun och det är bara att ringa!
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2024-01-26 01:05:07 följande:

Det är bara på statliga myndigheter och några få andra ställen som lönen är en offentlig handling.
    Hos Skatteverket är den totala beskattningsbara inkomsten (dvs efter avdrag) av tjänst och kapital en offentlig handling, men man kan alltså inte se lönen från en enskild arbetsgivare (vilket förstås inte spelar någon roll om man bara fått lön från en enda arbetsgivare).
    Det som är offentlgt hos Skatteverket kan man begära direkt från dem, men finns också i Taxeringkalendern och hos några online-tjänster.

Kommunal verksamhet är också skyldig att lämna ut uppgifter om lön.
    Och det står i trådstarten att det rör en kommunal förskola.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (N) skrev 2024-01-27 01:35:22 följande:

Detta hade jag ingen aning om. Jobbar på gruppbostad. Kommunal. Jag har alltså "rätt" att få veta vad mina kollegor har i Lön? Låter ju sjukt. 

Vad är det för sjukt med det?
    Det handlar om att allmänheten har ett rätt att få ut offentlig information.
    Men det är väl bra att du känner till detta också. Merparten av dina kollegor gör säkert ett utdrag varje år för att veta hur de ligger till och då vet de ju också vad du tjänar....

När jag arbetade med lön inom kommun så fanns bla.
    Folk som sökte en viss tjänst och ville veta vilken lön den personen som hade befattningen idag har. -"hej, jag har sökt en tjänst som stadsträdgårdsmästare hos er, vad ligger lönen på"?

Eller "Hej, jag vill ha en lista på lönerna för Förskolan Äpplet".

Eller "Hej, jag undrar vad medellönen som lärare F-3 är".

Många begär ut listor inför löneöversynen varje år... och sen hör de av sig några veckor senare och gör samma sak för att se "hur det blev".

Man gör en sekretessprövning inför varje utlämning. Finns det tex medarbetare inom socialtjänst som kan drabbas av hot eller annat så ska de inte lämnas ut. Medarbetare med skyddad identitet står förstås också under utökat skydd. Men annars lämnade vi även ut namn, för det är inte en skyddad uppgift. 
  • Anonym (Freja)
    Anonym (N) skrev 2024-01-27 11:05:40 följande:

Jag jobbar på en kommunal gruppbostad. Jag kan alltså begära ut min avdelning/gruppbostad? Vi är ganska få. 

Eller vad menas med avdelning? Hela enheten?

Du kan begära ut hela din avdelning,  hela din enhet, kommunens alla  undersköterskor..  På vilken bredd och höjd du vill.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (N) skrev 2024-01-27 10:57:54 följande:

Jag tycker att de rör sjukt för att det kan skapa så mkt osämja i gruppen, är det inte uppenbart? Brukar du berätta för dina kollegor vad du får i löneförhöjning? 

ingen av mina kollegor vet vad den andre tjänar exakt. Ingen vill veta. Dock talade en om för mig nu innan han skulle sluta att han var så nöjd att ha fått 1500 kr. Jag fick 2000 men sa inget. Tycker inte man går runt och pratar så  

våra löner skiljer sig en del som det verkar då man hört lite smått.
    det kvittar vad medellönen är på min arbetsplats. Jag vet redan ungefär var vi ligger.  

Hur vet du att de inte vet?
    Bara för att du inte var medveten om att det är så här betyder nog inte att du ska förutsätta att inte någon annan vet. Så egentligen behöver det inte pratas så mycket, folk kan ha stenkoll ändå. 

Det är sant att det kan skapa osämja i gruppen, men upplever man att det är så finns fler vägar att gå. Man kan ha en chef som är feg och orättvis och sätter lön utifrån "kompis"-modellen istället för att utgå från policy och kriterier. Man kan ta kontakt med facklig part för en genomlysning av erfarenhet, kompetens och befattning vs lön.

Sen är lön bara en siffra. Och arbetsmarknad är en marknad som andra. Kanske uppstod ett behov av en viss kompetens och den enda lämpliga kandidaten låg lite högre i lön än vad man annars varit beredd att ge. Ska man då släppa den och ta en nödlösning och stå med en vakans?

Vill man absolut inte att någon annan ska veta så får man väl söka jobb inom privat verksamhet
  • Anonym (Freja)
    Limajo skrev 2024-01-27 12:47:24 följande:

Jag jobbar på statlig myndighet. Vi lämnar ut lönelistor men utan namn. Det är bara att maila. Jag tyckte först att det var lite konstigt (har bakgrund från privata sektorn) men på det stora hela är det positivt för medarbetarna. Ser man att man ligger förhållandevis lågt måste ju chefen kunna motivera det vid lönerevisionen.

Förstår inte varför det skulle skapa osämja i gruppen. Man kan ju inte bli sur på en kollega för att den är bättre på att löneförhandla.

Nej precis,  eller så kom hen in högre. 
    Eller har en bakgrund med kompetenser som värdesätts... Lön är ur många aspekter bara en siffra och ger ingen info om ålder,  utbildning,  erfarenhet etc. Inom staten kan man väl även gå på BESTA-kod som ger mer info om utbildningsnivå och arbetets art. Men det vet jag inte hur vanligt det är. Man kan ju alltid bolla frågor om lön & statistik med facket också, om man är med.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (B) skrev 2024-01-27 13:16:00 följande:

De enda som tjänar på att lönerna hålls hemliga är lönesättande chef och den anställde som är chefens favorit.

Ju mer transparens det finns kring löner och vilka kriterier som gäller, ju mer rättvisa löner blir det. 

Yes!
    Kommer ju nya direktiv kring detta nu också, ska bli spännande att se hur det blir.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (N) skrev 2024-01-28 18:31:36 följande:
    Om man vill betala för sig ja
    Ja och det är precis det man inte behöver när det gäller offentliga löner. Har du en granne som är lärare på hemkommunen, ring lönekontoret. Gratis.
    Så jag håller med dig, det är onödigt om vederbörande är kommunalt eller statligt anställd. Eller det gäller sin egen (offentliga) verksamhet där man vill ha ut kollegornas löner
  • Anonym (Freja)
    Anonym (J) skrev 2024-01-28 19:26:18 följande:
    På ratsit visas en persons beskattningsbara förvärvsinkomst, samma uppgift som finns att få från skattemyndigheten. Det behöver inte alls vara samma sak som någons lön, även om klåparna på Ratsit gärna vill få det att låta så. En person kan ha lön från flera ställen, varit mycket sjuk, löneväxlat, haft tjänstebil m.m. Förra året skiljde det 20% på min uppgift från Skatteverket och den faktiska lönen.
    Håller helt med dej där!
    Inte på långa vägar samma sak, även om det kan ge en fingervisning såklart.
  • Anonym (Freja)
    masen84 skrev 2024-01-28 23:05:09 följande:

Vill man göra sånt anonymt och snyggt, gå in på taxeringskalendern.se och köp ett exemplar av den för västra götalands län så ser du i den vad folk har för lön  // Flört

Fast det är väl samma som ratsit. Dvs visst,  den visar inkomster. Men det är inte synonymt med överenskommen lön.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (G) skrev 2024-01-29 07:59:17 följande:

Men hallå! Är det ingen mer än jag som fattat att detta är en av sakerna man har sitt fackförbund till? Ni är ju tillbaka till tiden före fackens tid där var och en satt för sig själv och försökte klura ut hur de skulle få det bättre. Men tjolahopp! Det finns liksom organisationer med utbildade företrädare och anställda som jobbar med just sånt här. Varför tar ni inte hjälp av dem? 

Sanning med modifikation. 
    Eller så här; facken har tillgång till statistik - ja.
    De har också (ofta) tillgång till statistik över större geografiska områden och kan tex jämföra vårdyrken kommun/region.
    MEN min erfarenhet av att ha arbetat med HR och löner på just en kommun är att de saknar antingen vilja eller kompetens i att dela med sig av det här. Medarbetare som kontaktar lönekontoret har ofta redan varit i kontakt med sina fackförbund som i princip bara har gett dem information om högsta, lägsta, medel och eventuellt median. De lämnar inte ut lönelistor för specifika enheter eller en viss befattning (tex undersköterska) för hela kommunen.
    Även om de garanterat har informationen då facklig part lokalt signerat utfallet av årets löneöversyn.

Men för mer övergripande statistik är facket bra.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (G) skrev 2024-01-29 09:26:19 följande:
    Anonym (J) skrev 2024-01-29 09:06:19 följande:
    Nja.... de stora fackförbunden har naturligtvis lönestatistik men de anger i spann. Ett stort fackförbund som t ex Unionen kan för vissa breda roller ange ett spann som skiljer 20-30.000 kr i månadslön. Sen får man försöka malla ned sig i komplexitet. Inget lämnas ut på individnivå, som man kan få ut om man jobbar i det offentliga (dock anonymiserat). Men jag håller med om att vända sig till facket är en bra idé. Som privatanställd är nog detta det bästa. 

Jag menar inte att be om rikets eller kommunens statistik utan att prata med den lokala företrädaren. Hen kan berätta om det finns folk på arbetsplatsen med liknande meriter och uppgifter som en själv som har högre lön tex. Den lokala företrädaren känner dessutom till förhållandena på den aktuella arbetsplatsen, om det förekommer favoriserande av vissa anställda eller om en viss chef tenderar att sätta låg lön på tex tjejer eller folk med viss utbildning. De känner också till om någon annan på arbetsplatsen har liknande problem och kan se om det finns mönster i vem som får högre och lägre lön. I vissa jobb har alla samma sorts uppgifter och det är enkelt jämförbart, men om det är mer komplext är det bättre att fråga facket lokalt för de vet vad folk gör på jobbet och riskerar inte att jämföra äpplen med päron. 

Ni har helt rätt i att man på det här viset inte får veta exakt vad ens kollegor tjänar, men behöver man veta det? Min kollega som fick upp sin lön flera tusenlappar fick inte veta vad andra tjänade. Det räckte att den fackliga företrädaren visste och förde kollegans talan i förhandlingen. 

Min erfarenhet är att det är just detta som facket inte delar med sig av. Eller så är representanten också färgad av sina egna synpunkter (som kan ha gjort att hen börjat jobba fackligt in the first place).
    Dvs man kan få mer info än man bad om och det sprider bara osämja och sår split.  Men det kan säkert variera och fungera ypperligt på vissa ställen och mindre bra på andra. 

Om man behöver veta? Jag behöver inte.  Men i tråden finns det ju dom som vill av olika anledningar och ett par av oss här försöker väl bara förklara vilka möjligheter som finns.

Att facket ska föra talan och ta upp så kallade snedsitsar är rimligt och det ska inte kräva att man påtalar det knappt utan den "kollen" och kompetensen att hitta, ifrågasätta och korrigera sådant tycker jag bör ligga i deras ansvar. 
  • Anonym (Freja)
    Anonym (B) skrev 2024-01-29 10:13:56 följande:

Nej, det är inte fackets uppgift. De samlar in löner som statistik, men de har inga listor med enskildas löner. Och de får inte heller lämna ut dessa löner även om de skulle ha insynen. En fackförening är ingen offentlig myndighet eller kommun.

Precis. 
Svar på tråden Hur begära ut kollegors löner?