Hur begära ut kollegors löner?
Jag har jobbat centralt med löner på kommun och det är bara att ringa!
Det är bara på statliga myndigheter och några få andra ställen som lönen är en offentlig handling.
Hos Skatteverket är den totala beskattningsbara inkomsten (dvs efter avdrag) av tjänst och kapital en offentlig handling, men man kan alltså inte se lönen från en enskild arbetsgivare (vilket förstås inte spelar någon roll om man bara fått lön från en enda arbetsgivare).
Det som är offentlgt hos Skatteverket kan man begära direkt från dem, men finns också i Taxeringkalendern och hos några online-tjänster.
Detta hade jag ingen aning om. Jobbar på gruppbostad. Kommunal. Jag har alltså "rätt" att få veta vad mina kollegor har i Lön? Låter ju sjukt.
Jag jobbar på en kommunal gruppbostad. Jag kan alltså begära ut min avdelning/gruppbostad? Vi är ganska få.
Eller vad menas med avdelning? Hela enheten?
Jag tycker att de rör sjukt för att det kan skapa så mkt osämja i gruppen, är det inte uppenbart? Brukar du berätta för dina kollegor vad du får i löneförhöjning?
ingen av mina kollegor vet vad den andre tjänar exakt. Ingen vill veta. Dock talade en om för mig nu innan han skulle sluta att han var så nöjd att ha fått 1500 kr. Jag fick 2000 men sa inget. Tycker inte man går runt och pratar så
våra löner skiljer sig en del som det verkar då man hört lite smått.
det kvittar vad medellönen är på min arbetsplats. Jag vet redan ungefär var vi ligger.
Jag jobbar på statlig myndighet. Vi lämnar ut lönelistor men utan namn. Det är bara att maila. Jag tyckte först att det var lite konstigt (har bakgrund från privata sektorn) men på det stora hela är det positivt för medarbetarna. Ser man att man ligger förhållandevis lågt måste ju chefen kunna motivera det vid lönerevisionen.
Förstår inte varför det skulle skapa osämja i gruppen. Man kan ju inte bli sur på en kollega för att den är bättre på att löneförhandla.
De enda som tjänar på att lönerna hålls hemliga är lönesättande chef och den anställde som är chefens favorit.
Ju mer transparens det finns kring löner och vilka kriterier som gäller, ju mer rättvisa löner blir det.
Vill man göra sånt anonymt och snyggt, gå in på taxeringskalendern.se och köp ett exemplar av den för västra götalands län så ser du i den vad folk har för lön //
Men hallå! Är det ingen mer än jag som fattat att detta är en av sakerna man har sitt fackförbund till? Ni är ju tillbaka till tiden före fackens tid där var och en satt för sig själv och försökte klura ut hur de skulle få det bättre. Men tjolahopp! Det finns liksom organisationer med utbildade företrädare och anställda som jobbar med just sånt här. Varför tar ni inte hjälp av dem?
Jag menar inte att be om rikets eller kommunens statistik utan att prata med den lokala företrädaren. Hen kan berätta om det finns folk på arbetsplatsen med liknande meriter och uppgifter som en själv som har högre lön tex. Den lokala företrädaren känner dessutom till förhållandena på den aktuella arbetsplatsen, om det förekommer favoriserande av vissa anställda eller om en viss chef tenderar att sätta låg lön på tex tjejer eller folk med viss utbildning. De känner också till om någon annan på arbetsplatsen har liknande problem och kan se om det finns mönster i vem som får högre och lägre lön. I vissa jobb har alla samma sorts uppgifter och det är enkelt jämförbart, men om det är mer komplext är det bättre att fråga facket lokalt för de vet vad folk gör på jobbet och riskerar inte att jämföra äpplen med päron.
Ni har helt rätt i att man på det här viset inte får veta exakt vad ens kollegor tjänar, men behöver man veta det? Min kollega som fick upp sin lön flera tusenlappar fick inte veta vad andra tjänade. Det räckte att den fackliga företrädaren visste och förde kollegans talan i förhandlingen.
Nej, det är inte fackets uppgift. De samlar in löner som statistik, men de har inga listor med enskildas löner. Och de får inte heller lämna ut dessa löner även om de skulle ha insynen. En fackförening är ingen offentlig myndighet eller kommun.