Det är inte så konstigt egentligen, kultur och tillhörighet både socialt och genetiskt är djupt rotad i oss redan från barnsben. Att slitas upp från sin gemenskap och kultur redan som liten, att se annorlunda ut, att bli behandlad som ens riktiga barn trots att man FAKTISKT INTE ÄR ens riktiga barn, att hamna i en familj som man inte delar blodsband med, att eventuellt hamna med biologiska syskon osv osv. Jag är inte ett stort fan av adoption och jag tycker att det ska vara absolut sista utvägen för någon.
i många länder så är adoption inte tillåtet, man kan tekniskt sett ?adoptera? ett barn men inte på samma villkor som man tex gör i Sverige eller väst. Man tar inte ifrån barnet dens kulturella identitet, man tar inte Ifrån dem deras efternamn och man låter dem behålla så mycket som möjligt av sitt ursprung, barnen blir inte heller juridiskt ens egna barn och har därför möjlighet att ta del av eventuella arv sov som kanske finns av övrig efterlevande familj.
visst man säger att man hjälper barn som annars hade haft det svårt osv men i slutändan tror jag det i grund och botten handlar om ens egen själviska vilja att vilja ha barn. Det bästa hade varit att så gott som möjligt försöka ge dessa barn ett värdigt liv där dem redan befinner sig, sk sponsring. att sponsra skolgång, boende osv.