• Anonym (Funderar)

Vad är orsakerna till adopterades psykiska ohälsa?

Det finns mycket som visar på att adopterade idag lider av psykisk ohälsa i större utsträckning än andra.
    Vad tror ni de främsta orsakerna till detta beror på?
    Kom gärna med erfarenheter tankar och funderingar

• Svar på tråden Vad är orsakerna till adopterades psykiska ohälsa?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2024-01-10 23:51:37 följande:

Att dom blivit lämnade av sina föräldrar. Det är ett mycket svårt trauma. 

Ja, anknytningen har blivit bruten. Sen har man inte lyckats få en ny anknytning, till de nya föräldrarna, det är inte så lätt utan väldigt svårt. Jag känner adoptivföräldrar och de har fått jobba jättemycket med just anknytningen. Utan god anknytning till sina föräldrar blir barnet inte tryggt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Mrs Moneybags skrev 2024-01-11 09:56:58 följande:

Min mamma är adopterad på 40-talet, men har nordiskt ursprung. 

Hon har alltid haft känslan av att inte höra till, att bli dömd hårdare av sina föräldrar och andra pga att hon inte är deras "äkta" barn osv. 

Till detta kommer känslan av att ha blivit övergiven och alla frågor kring det, frågorna om vem man är och vart man kommer ifrån.

Känslan av att vara annorlunda. 

Ja, det är många faktorer som spelar in.

Har man dessutom ett icke-nordiskt utseende så kommer alla upplevelser av rasism och utanförskap ovanpå det. Det blir en hel del att processa. Fördelen för dessa barn är att det aldrig blir en överraskning att man är adopterad, eftersom det är uppenbart pga utseendet. 

Vissa mår utmärkt i sin situation medan andra mår piss. 

Ibland säger jag till min mamma att hon ju inte vet om hon hade känt si och så om hon hade varit biologiskt barn till sina föräldrar. Eftersom hon nu tolkar alla dåliga känslor som att de kommer av att vara adopterad. Men tyvärr finns det ju biologiska föräldrar som behandlar sina barn illa också. 

Ja, föräldrar har också svårare att knyta an till ett adopterat barn. Man får inte hjälp av hormonerna vid graviditet, förlossning och amning, som normalt hjälper till att skapa den anknytning som lägger grunden till ovillkorlig kärlek till barnet.
  • Anonym (r)
    Anonym (Otacksamhet) skrev 2024-01-11 00:43:56 följande:

Otacksamhet är deras största problem!

Eller omvänt att dom inte känner tacksamhet är nog deras största psykiska problem..

Om dom landar i att dom borde vara tacksamma i att någon ville adoptera dom från början ens så skulle dom kunna läka sina sk psykiska problem som dom själva har hittat på och må bra.

Alla människor har olika trauman och adopterade har inte mer än andra människor förutom deras egna tankar om att dom skulle vara mindre värda eller vad dom nu går runt och inbillar sig.

Det dom går och tänker är ju inte ens sant..Vissa av dom har haft det bättre än barn som inte är adopterade..

Det här var så uppåt väggarna att jag antar att du lever i någon form av alternativt universum. Möjligtvis helt isolerad.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-11 12:13:59 följande:
    Ja, föräldrar har också svårare att knyta an till ett adopterat barn. Man får inte hjälp av hormonerna vid graviditet, förlossning och amning, som normalt hjälper till att skapa den anknytning som lägger grunden till ovillkorlig kärlek till barnet.
    Mammor klarar då tydligen inte av det pappor klarar av i lika stor utsträckning.
  • Sunflora

De flesta barn är i förskoleåldern när de adopteras. Det är väl inte så konstigt att de påverkas av att komma till ett annat land där de inte kan språket eller är van vid maten eller kulturen. De blir till och med fråntagna sitt namn. Tittar du på de finska barnen som placerades i Svenska familjer under andra världskriget hittar du samma trauma. 

Det är hemskt att vi i Väst köper barn från tredje världen, människohandel är alltid fel. 

• TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-01-11 12:54:28 följande:
    Mammor klarar då tydligen inte av det pappor klarar av i lika stor utsträckning.
    Pappor får också hormonella förändringar under graviditeten, inte så mycket som kvinnorna men de anpassar sig också biologiskt och hormonellt för att ta smit och knyta an till ett spädbarn,

När barnet är lite större än alldeles nyfött är det svårare att knyta an och man får jobba mycket mer för att anknytningen mellan barn och föräldrar skall bli bra. Jag vet att nu utbildas adoptivföräldrar i detta, men det gjordes nog inte på sjuttiotalet. 
  • Anonym (adopt)
    Sunflora skrev 2024-01-11 13:58:31 följande:

De flesta barn är i förskoleåldern när de adopteras. Det är väl inte så konstigt att de påverkas av att komma till ett annat land där de inte kan språket eller är van vid maten eller kulturen. De blir till och med fråntagna sitt namn. Tittar du på de finska barnen som placerades i Svenska familjer under andra världskriget hittar du samma trauma. 

Det är hemskt att vi i Väst köper barn från tredje världen, människohandel är alltid fel. 

Barnen är också ofta stulna, med syfte att kunna adopteras till rika i utbyte av pengar. Sen undanhålls information för barnet för att lögnen och stölden inte ska uppdagas, vilket ytterligare spär på traumat att flyttas till ett nytt land.

Adoptivföräldrarna är dessutom inte sällan dåligt rustade för att ta hand om det adopterade barnet. De vill bli föräldrar, adoption är den sista utvägen. De bär på egna trauma från barnlöshet och ibland långa fertilitetsbehandlingar. De ser föräldraskapet utifrån sina egna behov av ett barn som botar deras barnlöshet, inte ett traumatiserat barn som ska få en familj. Många adoptivföräldrar är direkt olämpliga som föräldrar, men anser sig som extra goda föräldrar då de blivit godkända av socialtjänsten. 

Barnen avkrävs tacksamhet för att de blivit adopterade från det hemska ursprungslandet. Det leder till svåra problem med självkänslan, dels att tvingas vara tacksam för att de fått en familj, som ju bör vara villkorslöst, och dessutom lär sig att förakta eller åtminstone inte låtsas om sitt ursprung. Dessutom får många indirekt eller direkt känslan av att de måste trycka ned sin önskan att veta mer om sin biologiska rötter för att adoptivföräldrarna då blir ledsna och att det stör bilden av att adoptivfamiljen är den enda viktiga för barnet. 

Om barnet hittar sin ursprungsfamilj så kommer problemet att inte kunna sina släktingars språk. De har bestulits på hela sin tidiga identitet, sitt språk, sitt namn, sina rötter. Allt för att rika barnlösa i väst ska få sina behov tillgodosedda.
  • Anonym (katt)
    Mrs Moneybags skrev 2024-01-11 10:01:06 följande:
    Det här gäller ju långt ifrån alla adopterade. Kanske om man kommer från en institution i Ryssland eller Rumänien, men de flesta barn som adopteras har helt vanliga föräldrar som adopterar bort sina barn pga fattigdom eller sociala stigma (ensam mor, barn med utlänning etc). 

Det var just detta min mamma upplevde, att någon kommenterade när de åkte förbi ett zigenarläger (som fanns förr) - sådär var dina föräldrar!! När hennes föräldrar egentligen var två helt vanliga personer som bara var väldigt unga och inte gifta och som senare blev två hårt arbetande individer med ett gott liv både ekonomiskt och socialt. 
    Sant. Gäller inte alla. Men kan man se en medfödd psykisk ohälsa hos barnet så brukar man återfinna den också hos föräldrarna - eller nån variant. Jag skrev så i mitt första inlägg bara för att jag tolkade (felaktigt) ohälsan från nåt medfött - vilket inte alls är fallet alla gånger. 
  • Anonym (Otacksamhet)
    Anonym (r) skrev 2024-01-11 12:36:51 följande:
    Det här var så uppåt väggarna att jag antar att du lever i någon form av alternativt universum. Möjligtvis helt isolerad.
    Nej jag tror att jag lever i samma universum som du..

Och jag är inte isolerad eftersom jag är gift..så svårt att vara helt isolerad då faktiskt..

Nej det är inte "uppåt väggarna" att vara tacksam för det man fått..

Dom som är adopterade behöver bara bli lite mer tacksamma över att dom ens blev adopterade och sluta vara såna egon..Dom kunde ha fått ett mycket värre liv om inte deras föräldrar hade adopterat..Så JA otacksamma är dom minst sagt!

Det enda dom som mår dåligt av att blivit adopterade tänker på är dom själva..dom skiter fullständigt hur jobbiga dom var som barn..
    Dom skiter fullständigt i sina föräldrar som räddade dom från en värre verklighet..

Så jäkla otacksamma..men dom skulle väl hellre ha varit ett barn som blivit kidnappat och fick leva som ett trafficking offer som blev knullad av olika män dagarna i enda!?

Adoptiv föräldrarna gör allt för att få dom att känna sig hemma, men barnen själva tycker bara att deras adoptiv föräldrar kunde dö.

Så länge någon är så jäkla otacksam så kan dom inte må bättre vad dom än gör.
    Dom måste förlåta deras "dumma" adoptivföräldrar först att någonsin kunna må bra.
  • Anonym (Besök i adoptionslandet)

Jag vet inte om det är relaterat till adoption eller min personlighet men när jag var i mitt ursprungsland och alla såg likadana ut, och jag likadan som dem så kände jag mig kass och blev deprimerad efteråt. Jag har alltid gillat mitt utseende kanske lite för mycket, tyckt jag var exotisk, snygg, gullig, annorlunda och gillat att vara "speciell". Sedan att se sig "själv" i andra och tycka att alla ser likadana ut att och att jag inte är speciell, det kändes tufft. 

Det är inte på kort eller film, men i person så såg jag mig själv speglas överallt.

Svar på tråden Vad är orsakerna till adopterades psykiska ohälsa?