• Anonym (katt)

Vad är orsakerna till adopterades psykiska ohälsa?

Har barn psykisk ohälsa, missbruksproblem etc. så titta på föräldrarna. Har jobbat ett antal år yrkesmässigt med barn/ungdomar och kopplingen ARV är tydlig. Att barn blir adopterade kan alltså ha sin orsak i att föräldrarna inte klarar av barnet pga sina egna (psykiska)problem. Denna ohälsa ärvs med stor sannolikhet vidare till barnet. 

Givetvis finns det andra orsaker också men jag ville belysa att arvet kan vara en anledning. 

• Anonym (katt)
    Mrs Moneybags skrev 2024-01-11 10:01:06 följande:
    Det här gäller ju långt ifrån alla adopterade. Kanske om man kommer från en institution i Ryssland eller Rumänien, men de flesta barn som adopteras har helt vanliga föräldrar som adopterar bort sina barn pga fattigdom eller sociala stigma (ensam mor, barn med utlänning etc). 

Det var just detta min mamma upplevde, att någon kommenterade när de åkte förbi ett zigenarläger (som fanns förr) - sådär var dina föräldrar!! När hennes föräldrar egentligen var två helt vanliga personer som bara var väldigt unga och inte gifta och som senare blev två hårt arbetande individer med ett gott liv både ekonomiskt och socialt. 
    Sant. Gäller inte alla. Men kan man se en medfödd psykisk ohälsa hos barnet så brukar man återfinna den också hos föräldrarna - eller nån variant. Jag skrev så i mitt första inlägg bara för att jag tolkade (felaktigt) ohälsan från nåt medfött - vilket inte alls är fallet alla gånger. 
  • Anonym (katt)
    Anonym (adopt) skrev 2024-01-12 08:34:57 följande:
    Och hur kan man veta att det är en medfödd psykisk ohälsa om man inte känner till något om barnets biologiska föräldrar eller tidiga liv?

Och hur kan man veta vad som eventuellt är medfött och vad som orsakats av traumat att skiljas från sina föräldrar och skeppas till ett helt annat land och få hela sin identitet raderad?
    Det är svårare att veta men ofta får man bakgundsinformation om föräldrarna och kan ana hur det ligger till. Målet är givetvis att kunna ta hand om barnet/ungdomen på bästa möjliga sätt. Vilken vettig människa som helst förstår att risken är överhängande att ett adobt barn har nåt trauma i bakgrunden. Antingen från uppväxten hos föräldrarna och/eller samtidigt rivas upp från känd tillvaro. Det skapar P.O som måste tas om hand. Man förstår ju läget när de säger vid första middagen att "Jag har aldrig ätit middag tillsammans så här...".  Det skär i hjärtat på en. 
  • Anonym (katt)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-01-13 02:33:22 följande:
    Så du syftar på att om de biologiska föräldrarna skulle lida av psykisk ohälsa innan så löper barnet större risk att få det senare? Då blir alltså de psykiska ohälsan för den biologiska föräldern biologiskt för barnet som senare indirekt blir psykologiskt? Det behöver alltså inte ha en direkt koppling till själva omgivningen i början?
    Exakt. Miljö+Arv påverkar. Så om arvet bär med sig någon form av ohälsa så kan god miljö motverka - eller förstärka. 
    Sen, som något påpekade ovan, så kan psykisk ohälsa också uppkomma genom helt enkelt umbäranden och dåliga förhållande. 
Svar på tråden Vad är orsakerna till adopterades psykiska ohälsa?