• Anonym (Fundersam)

Hur kan jag begära ut domen?

Jag har hittat en person via Lexbase som "förekommande" i deras register och undrar nu hur jag ska gå till väga för att se domen eller vad det nu handlar om. Kontaktar jag den tingsrätt som jag tror det gäller bara, eller hur gör man? Och om det är fel tingsrätt, kommer de kunna hänvisa mig till rätt ställe annars?

• Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?
  • Lurifixen

Du kan ju betala lexbsse för att få domen. 

Annars mejla tingsrätten med namn o person nr.

• Anonym (Fundersam)
    Lurifixen skrev 2023-12-25 17:56:11 följande:

Du kan ju betala lexbsse för att få domen. 

Annars mejla tingsrätten med namn o person nr.

Mm men då måste man först bli medlem för 129:- och sedan kostar varje domslut 129:- också =/

Tack för tipset om tingsrätten iaf!
  • En glad tjej
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 17:55:03 följande:
    Hur kan jag begära ut domen?

Jag har hittat en person via Lexbase som "förekommande" i deras register och undrar nu hur jag ska gå till väga för att se domen eller vad det nu handlar om. Kontaktar jag den tingsrätt som jag tror det gäller bara, eller hur gör man? Och om det är fel tingsrätt, kommer de kunna hänvisa mig till rätt ställe annars?

Jag läste att vissa tingsrätter har börjat ta betalt eftersom alldeles för många begär ut domslut, många bara för att de är nyfikna. Tack och lov betalade jag 129 kr när jag funderade på att träffa en kille jag haft kontakt med ett tag. Det visade sig att han var dömd för grov kvinnofridskränkning.
  • Anonym (Fundersam)
    En glad tjej skrev 2023-12-25 18:08:59 följande:
    Jag läste att vissa tingsrätter har börjat ta betalt eftersom alldeles för många begär ut domslut, många bara för att de är nyfikna. Tack och lov betalade jag 129 kr när jag funderade på att träffa en kille jag haft kontakt med ett tag. Det visade sig att han var dömd för grov kvinnofridskränkning.
    Mm det här gäller just en kille som jag dejtar så ja, jag vill också gärna veta... Det kan vara en enkel vårdnadstvist men det kan ju också vara något allvarligare.

Om man besöker tingsrätten så ska man tydligen kunna titta gratis, och dessutom anonymt.
  • Aniiee

Vänd dig till aktuell tingsrätt. En del tar ut en avgift men det handlar inte om några 129 kronor oftast. Södertörns tar 50 kr om det är10 handlingar och sedan ytterligare 2 kr styck om det är fler. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Fundersam)
    Aniiee skrev 2023-12-25 18:18:14 följande:

Vänd dig till aktuell tingsrätt. En del tar ut en avgift men det handlar inte om några 129 kronor oftast. Södertörns tar 50 kr om det är10 handlingar och sedan ytterligare 2 kr styck om det är fler. 

Men, om jag inte vet vilken tingsrätt det gäller då? Alltså, vi bor ju på en viss ort nu, men han har tidigare bott på annan ort (som jag inte vet men kan ta reda på så klart). Kommer den tingsrätt där vi bor kunna peka mig i rätt riktning? Känns märkligt om de inte har tillgång till varandras domar ändå.
  • SmulanFnulan

Nej, de kommer inte kunna hänvisa dig till rätt tingsrätt. Du får helt enkelt skicka en begäran till alls tingsrätter som du tror skulle kunna vara aktuell.

• Anonym (M)

Lexbase är anonymt och blir du medlem så får du kolla ett domslut gratis när du registrerar dig. Iallafall var det så när jag gjorde det. Kan tycka att det är en struntsumma för bekvämligheten och om man verkligen behöver veta. Till priset av en lunch ungefär får du reda på vad din älskling har hittat på i det förgångna.

• Anonym (Fundersam)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 18:23:01 följande:

Nej, de kommer inte kunna hänvisa dig till rätt tingsrätt. Du får helt enkelt skicka en begäran till alls tingsrätter som du tror skulle kunna vara aktuell.

Hmm... Men så här, jag fattar väl på ett sätt svaret, men kommer han att kunna veta att jag har begärt ut domen i så fall...? Inte att de informerar honom, men om han skulle fråga tingsrätten, har någon begärt ut information och i så fall vem?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (M) skrev 2023-12-25 18:23:56 följande:

Lexbase är anonymt och blir du medlem så får du kolla ett domslut gratis när du registrerar dig. Iallafall var det så när jag gjorde det. Kan tycka att det är en struntsumma för bekvämligheten och om man verkligen behöver veta. Till priset av en lunch ungefär får du reda på vad din älskling har hittat på i det förgångna.

Mm lite tight om pengar just nu bara =/ Jag tänkte att jag kan börja med att åka ner till tingsrätten under veckan, de kanske har öppet någon dag åtminstone.
Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?