• Anonym (Fundersam)

Hur kan jag begära ut domen?

Jag har hittat en person via Lexbase som "förekommande" i deras register och undrar nu hur jag ska gå till väga för att se domen eller vad det nu handlar om. Kontaktar jag den tingsrätt som jag tror det gäller bara, eller hur gör man? Och om det är fel tingsrätt, kommer de kunna hänvisa mig till rätt ställe annars?

• Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?
  • SmulanFnulan
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 19:38:56 följande:
    Det går att få reda på vilka som uppgifter lämnats ut till efter domstolsbeslut, men då måste det finnas ett skäl för att domstolen ska fatta ett sådant beslut. Exakt vad som krävs vet jag dock inte. 
    Du talar ur röven. Det finns ett starkt skydd mot just efterforskning. Du behöver inte uppge några som helst uppgifter när du ställer din begäran utan du kan vara helt anonym.
  • Silverjenny
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 19:19:31 följande:
    Vilken tingsrätt som dömer beror på vart brottet  begåtts. Varje tingsrätt svarar för x antal kommuner enligt aktuell domkrets. Det har alltså ingenting med vart den tilltalade är folkbokförd någonstans.
    Just det, så är det ja.
    Så en bra början kan vara att ringa tingsrätten på hemorten men har man otur har brottet begåtts på annan ort så då får man fortsätta ringa till andra tingsrätter.

Det går visserligen rätt fort att ringa och fråga, och ringa till nästa om man inte får napp. Det finns 48 tingsrätter i hela Sverige så det är inte en oöverkomlig mängd samtal som ska ringas trots allt.
  • Anonym (XXX)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 20:00:19 följande:
    Du talar ur röven. Det finns ett starkt skydd mot just efterforskning. Du behöver inte uppge några som helst uppgifter när du ställer din begäran utan du kan vara helt anonym.
    Det står på Lexbase's egen sida. Dessutom kan lagarna ändras, och man vet aldrig om de ändras retroaktivt. 

3.4.1 Myndigheter

Lexbase kan komma att dela personuppgifter med olika myndigheter i syfte att efterleva lagar, förordningar eller myndighetsbeslut.

3.4.3 Rättsliga förpliktelser

Vi kan bli tvungna att lämna ut dina personuppgifter när vi är rättsligt förpliktigade att göra detta, eller om det krävs för att skydda dig, din säkerhet och dina rättigheter. Det är därför möjligt för Lexbase att lämna ut dina personuppgifter om det krävs enligt lag eller annan rättslig process, om det är nödvändigt för att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder vid misstanke eller upptäckt av olagliga aktiviteter eller för att hjälpa offentliga myndigheter, uppfylla våra avtal med dig eller skydda Lexbases tjänsts säkerhet och/eller integritet. Vi kommer att informera dig om detta förutsatt att vi inte är förhindrade att göra detta enligt t.ex. lag.

• Anonym (Fundersam)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 19:19:31 följande:
    Vilken tingsrätt som dömer beror på vart brottet  begåtts. Varje tingsrätt svarar för x antal kommuner enligt aktuell domkrets. Det har alltså ingenting med vart den tilltalade är folkbokförd någonstans.
    Hmm, ja det gör saken svårare förstås... Men på riktigt, det måste ju finnas ett rikstäckande register som tingsrätterna har tillgång till så man åtminstone kan få fram vilken tingsrätt man ska begära ut handlingarna ifrån?
  • SmulanFnulan
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 20:30:14 följande:
    Det står på Lexbase's egen sida. Dessutom kan lagarna ändras, och man vet aldrig om de ändras retroaktivt. 

3.4.1 Myndigheter

Lexbase kan komma att dela personuppgifter med olika myndigheter i syfte att efterleva lagar, förordningar eller myndighetsbeslut.

3.4.3 Rättsliga förpliktelser

Vi kan bli tvungna att lämna ut dina personuppgifter när vi är rättsligt förpliktigade att göra detta, eller om det krävs för att skydda dig, din säkerhet och dina rättigheter. Det är därför möjligt för Lexbase att lämna ut dina personuppgifter om det krävs enligt lag eller annan rättslig process, om det är nödvändigt för att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder vid misstanke eller upptäckt av olagliga aktiviteter eller för att hjälpa offentliga myndigheter, uppfylla våra avtal med dig eller skydda Lexbases tjänsts säkerhet och/eller integritet. Vi kommer att informera dig om detta förutsatt att vi inte är förhindrade att göra detta enligt t.ex. lag.

Lexbase är inte en myndighet ditt geni... Seså, sluta skäm ut dig nu för det blir bara pinsamt för dig.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 20:55:38 följande:
    Hmm, ja det gör saken svårare förstås... Men på riktigt, det måste ju finnas ett rikstäckande register som tingsrätterna har tillgång till så man åtminstone kan få fram vilken tingsrätt man ska begära ut handlingarna ifrån?
    Nej, det finns inte. Varje tingsrätt är sin egen myndighet.
  • Anonym (Fundersam)
    Silverjenny skrev 2023-12-25 20:14:54 följande:
    Just det, så är det ja.
    Så en bra början kan vara att ringa tingsrätten på hemorten men har man otur har brottet begåtts på annan ort så då får man fortsätta ringa till andra tingsrätter.

Det går visserligen rätt fort att ringa och fråga, och ringa till nästa om man inte får napp. Det finns 48 tingsrätter i hela Sverige så det är inte en oöverkomlig mängd samtal som ska ringas trots allt.
    Ah, ja 48 stycken är väl görbart :) Särskilt som man kan tänka sig att det borde räcka med en handfull av de närmaste. Oftast begår man väl brott närmare hemorten.
  • Anonym (Fundersam)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 20:59:27 följande:
    Nej, det finns inte. Varje tingsrätt är sin egen myndighet.
    Men när polisen gör efterforskningar t ex, då ringer de ju inte runt heller? Eller kör de via sina egna register då? I detta byråkratiska land tycker jag att det verkligen är en brist om tingsrätter och högre instanser inte har något samordnat register. Allting annat verkar ju finnas... 

Och hur kommer det sig då att ställen som Lexbase och Mr Koll kan ge en domslutet på några minuter? Vad använder de för metoder isf för att få fram detta så snabbt?
  • schmetterling
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 19:38:56 följande:
    Det går att få reda på vilka som uppgifter lämnats ut till efter domstolsbeslut, men då måste det finnas ett skäl för att domstolen ska fatta ett sådant beslut. Exakt vad som krävs vet jag dock inte. 
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 20:00:19 följande:

Som SmulanFnulan säger, nej det gör det inte. Och det skulle inte vara görbart heller. 

Jag har jobbat som domstolshandläggare, dock på förvaltningsrätten. När någon begärde ut en dom så skickades den, det registrerades INTE i ärendet att den lämnats ut, så det var inte möjligt att svara på frågan om någon begärt ut domen eller inte. En mailadress kan ju också vara helt anonym. 

Numera arbetar jag som handläggare på åklagarmyndigheten och om Arne begär ut Bertils strafföreläggande kan inte Bertil få reda på det. Det antecknas inte i vårt ärendehanteringssystem att handlingen lämnats ut. 

• Anonym (XXX)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 20:58:43 följande:
    Lexbase är inte en myndighet ditt geni... Seså, sluta skäm ut dig nu för det blir bara pinsamt för dig.
    Det är ju du som har svårt att fatta. Lexbase är skyldiga att lämna ut en lista på vilka som begärt ut en dom - eller ett uttalande från Ansvarsnämnden, när det gäller vårdpersonal - om t.ex. en domstol begär ut det. Eller en åklagare, eller polisen.

Jag kan tänka mig att det kan bli aktuellt t.ex. om det har skett ett hämndbrott, och brottslingarna har begärt ut domen på gärningsmannen, som de hämnades på. Tänk klaner, familjevendettor och sådan trevligt som vi har i Sverige nu igen.

Hamnar den listan sedan i FUP:en så blir alla de andra namnen också offentliga.
Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?