• Anonym (Fundersam)

Hur kan jag begära ut domen?

Jag har hittat en person via Lexbase som "förekommande" i deras register och undrar nu hur jag ska gå till väga för att se domen eller vad det nu handlar om. Kontaktar jag den tingsrätt som jag tror det gäller bara, eller hur gör man? Och om det är fel tingsrätt, kommer de kunna hänvisa mig till rätt ställe annars?

• Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?
  • SmulanFnulan
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 18:24:33 följande:
    Hmm... Men så här, jag fattar väl på ett sätt svaret, men kommer han att kunna veta att jag har begärt ut domen i så fall...? Inte att de informerar honom, men om han skulle fråga tingsrätten, har någon begärt ut information och i så fall vem?
    Nej, han kommer aldrig få reda på det så till vida du inte berättar det för honom.
  • Anonym (Fundersam)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 18:26:39 följande:
    Nej, han kommer aldrig få reda på det så till vida du inte berättar det för honom.
    Ja det är ju bra iaf... Det försvårar ju saken att han kanske inte blivit åtalad av den tingsrätt där han själv bott heller, kan ju vara motpartens ort som gäller... Men man kan iaf försöka. Och i värsta fall betala 129:- då.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 18:25:33 följande:
    Mm lite tight om pengar just nu bara =/ Jag tänkte att jag kan börja med att åka ner till tingsrätten under veckan, de kanske har öppet någon dag åtminstone.
    Har han många domar kanske det är värt det, annars lär ju bara bensinen och åka runt kosta en god del av vad det skulle handla om ifall du betalar på lexbase. Men är så fallet är väl frågan om du alls ska dejta honom. Man hamnar ju i klammer med rättvisan upprepade gånger av misstag.
  • Anonym (M)

Man hamnar ju inte i klammer med rättvisan upprepade gånger av misstag skulle det förstås stå.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (M) skrev 2023-12-25 18:33:09 följande:
    Har han många domar kanske det är värt det, annars lär ju bara bensinen och åka runt kosta en god del av vad det skulle handla om ifall du betalar på lexbase. Men är så fallet är väl frågan om du alls ska dejta honom. Man hamnar ju i klammer med rättvisan upprepade gånger av misstag.
    Nej, det är bara en dom och inget strafföreläggande åtminstone, men det är ändå värt att veta. Inte alla skyldiga döms ju och det kan vara värt att veta vad som lyfts fram i förhandlingarna. Här har vi bara en domstol, de andra som kan vara aktuella finns två timmar bort så då är det email som gäller så klart.
  • Silverjenny

Du kan själv ringa tingsrätten och be att få domen mailad till dig. Du får ringa varje tingsrätt individuellt och fråga om det finns flera alternativ, de kan endast svara för de domar som har fallit just där. Det är väl tingsrätten på orten där svarande är folkbokförd som dömer så du kan kolla med Folkbokföringen var hen varit skriven, och börja med att kolla där.

Domslut brukar vara gratis men vill du ha ut förundersökningsprotokoll brukar de ta betalt efter 9:e sidan (en FUP kan vara på flera hundra sidor). Du kan förstås besöka tingsrätten och sitta där och läsa både dom och FUP helt gratis.

• Anonym (Fundersam)
    Silverjenny skrev 2023-12-25 18:43:31 följande:

Du kan själv ringa tingsrätten och be att få domen mailad till dig. Du får ringa varje tingsrätt individuellt och fråga om det finns flera alternativ, de kan endast svara för de domar som har fallit just där. Det är väl tingsrätten på orten där svarande är folkbokförd som dömer så du kan kolla med Folkbokföringen var hen varit skriven, och börja med att kolla där.

Domslut brukar vara gratis men vill du ha ut förundersökningsprotokoll brukar de ta betalt efter 9:e sidan (en FUP kan vara på flera hundra sidor). Du kan förstås besöka tingsrätten och sitta där och läsa både dom och FUP helt gratis.

Ja men just, folkbokföringsort var ett bra förslag och att ringa tar kortare tid än att vänta på mailsvar. Tack :)

Börjar dock fundera på hur mycket tid jag kommer att behöva lägga ner på att hitta rätt instans... Om det ändå är värt 129:- att få den direkt. Plus att jag så klart är "nyfiken" på vad det handlar om.
  • SmulanFnulan
    Silverjenny skrev 2023-12-25 18:43:31 följande:

Vilken tingsrätt som dömer beror på vart brottet  begåtts. Varje tingsrätt svarar för x antal kommuner enligt aktuell domkrets. Det har alltså ingenting med vart den tilltalade är folkbokförd någonstans.
  • Anonym (XXX)
    En glad tjej skrev 2023-12-25 18:08:59 följande:
    Jag läste att vissa tingsrätter har börjat ta betalt eftersom alldeles för många begär ut domslut, många bara för att de är nyfikna. Tack och lov betalade jag 129 kr när jag funderade på att träffa en kille jag haft kontakt med ett tag. Det visade sig att han var dömd för grov kvinnofridskränkning.
    Ja, det är ju en billig livförsäkring. Man ska alltid kolla upp en kille i Lexbase, innan man börjar dejta honom (helst redan före första träffen), så att man slipper bli en siffra i statistiken över mördade och svårt misshandlade kvinnor. Samt naturligtvis, om man har barn eller vill skaffa sådana (och även annars), att han inte har ett sexuellt intresse för barn som redan finns dokumenterat.

Sedan är det även väldigt bra att kolla hos Kronofogden så att han inte har stora skulder, samt att ta en flukt på hans adress på Ratsit eller MrKoll, för att se att det inte bor en kvinna där som han har "glömt" att nämna. Ring gärna även Folkbokföringen och fråga om han har barn - ifall han glömmer att berätta om dem också. 

Jag har svårt att förstå kvinnor som köper grisen i säcken, nu när det är så lätt att kolla upp viktiga fakta.
  • Anonym (XXX)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 18:26:39 följande:
    Det går att få reda på vilka som uppgifter lämnats ut till efter domstolsbeslut, men då måste det finnas ett skäl för att domstolen ska fatta ett sådant beslut. Exakt vad som krävs vet jag dock inte. 
Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?